The gases learning from the development of cognitive-linguistic skills of description and explanation

Aprendizaje del comportamiento físico químico de gases desde el desarrollo de habilidades cognitivo-lingüísticas de descripción y explicación

Main Article Content

Oscar Javier Yepez Rendón
Abstract

The study presents the results of the implementation of a proposal teaching focused on learning gases, with students of tenth grade of Marsella IED School in Bogota City. The proposal was structured around some activities of a different kind, aimed to understanding and analysis of physical and chemical phenomena of gases and their behavior micro and macroscopic, framed in the development of cognitive-linguistic skills of description and explanation. The results demonstrate that the planned activities within the proposal not only encourage students towards learning scientific contents related to the subject of gases specifically but also contribute to the development and strengthening of cognitive and communicative skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

García, Á., & Pinilla, J. (2007). Orientaciones curriculares para el campo de ciencia y tecnología. Bogotá, D.C. Colombia: Imprenta Nacional de Colombia.

Gómez, J. (2012). Diseño de una unidad didáctica como estrategia para abordar la enseñanza-aprendizaje de las leyes de los gases ideales en el grado 11 de la I.E. INEM “José Félix de Restrepo” (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Medellín, Colombia.

Höttecke, D., Henke, A., & Riess, F. (2010). Implementing History and Philosophy in Science Teaching: Strategies, Methods, Results and Experiences from the European HIPST Project. Science & Education, 21(9), 1233–1261.

Jorba, J., Gómez, I., & Prat, A. (2000). Hablar y escribir para aprender: Uso de la lengua en situación de enseñanza-aprendizaje desde las áreas curriculares. Madrid, España: Editorial Síntesis.

Josep, A. (2013). Rúbricas para la evaluación de competencias (Primera edición). Ediciones Octaedro.

Kind, V. (2004). Más allá de las apariencias: ideas previas de los estudiantes sobre conceptos básicos de química (Segunda edición). México, D.F. México: Editorial Santillana.

Merino, C., Gómez, A., & Adúriz-Bravo, A. (2008). Áreas y estrategias de investigación en la didáctica de las ciencias experimentales (Primera edición, Vol. 1). Barcelona, España: Universidad Autónoma de Barcelona.

Pozo, J., Gómez, M., Limón, M., & Sanz, A. (1991). Procesos cognitivos en la comprensión de la ciencia: las ideas de los adolescentes sobre la química. Madrid, España: Ministerio de educación y ciencia.