About the fact of be city and citizen. Paces conditions practices in physical education

Sobre el hecho de ser ciudad y ciudadanía. Condiciones espaciales de práctica en educación física.

Main Article Content

Jhon Carlos Cortés Murillo
Johao Certuche Villada
Abstract

This research studied some of the component elements of the citizen training-determining in the practice of the school physical spaces assigned to the physical education class in Bogota’s public schools. The research involved 143 schools randomly chosen from the different localities of the city. This research is a qualitative analysis carried out form quantitative data located in the software called “evaluation of the school physical spaces quality”. The data was analyzed through descriptive statistics; it involved frequency and proportion charts presentation. The results show a high prevalence of the sports physical spaces that keep a relation with the city´s growing and the modern school approach established in the XX century.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
249
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Álvarez, A. (1995). ... y la escuela se hizo necesaria. En busca de un sentido actual de la escuela. Bogotá:Editorial Magisterio

Coronado, J. (2008). La escuela y el edificio escolar público, un proceso de dialogo entre arquitectura técnica y educación, como parámetros de búsqueda del hábitat escolar en el siglo XXI en Bogotá. Revista Traza. 1 (1), 149-160

Herrera, M. (1993). Historia de la educación en Colombia. La República Liberal y la modernización de la educación: 1930-1946. Revista Colombiana de Educación, 26, 97-124

Hurtado, D., y Alvarado, S. (2007). Escuela y Ciudadanía: reflexiones desde las significaciones imaginarias y la autorreflexividad. Estudios Pedagógicos, 33 (1), 79-93

Lefebvre, H. (1978). El Derecho a la Ciudad. Barcelona: Ediciones Península RAE. NTLLE. (1992). Nuevo tesoro lexicográfico de la lengua española. En Http://www.rae.es/rae/gestores/gespub000020.nsf/voTodosporId/2CDF85BBF055C349C1257168003A3E51

Martínez, J. y Andrade, P. (1997). Rene Descartes, las pasiones del alma. Madrid: Tecnos.

Ministerio de Educación Nacional (2010). Documento numero 15: orientaciones Pedagógicas para la Educación Física, Recreación y Deporte. Bogotá. MEN. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-241887_archivo_pdf_evaluacion.pdf

Olivera, J (1995). La crisis de la modernidad y el advenimiento de la posmodernidad: el deporte y las prácticas físicas alternativas en el tiempo de ocio activo. Educación Física y Deportes, 41, 10-29. Recuperado de http://articulosapunts.edittec. com/41/es/041_010-029_es.pdf

Rodríguez H. (2009). Pedagogía y arquitectura. Revista Educación y Pedagogía. 21 (54), 5-8

Sennett, R. (1998). Carne y piedra. El cuerpo y la Ciudad en la Civilización Occidental. Madrid: Editorial Alianza

Zamora, J. (2009). Epistemología de la educación física. Guatemala: Ministerio de educación. Dirección General de Educación física.