Development of the mother tongue: Incidence of gender with a pragmatic vision.

Desarrollo de la lengua materna: Incidencia del género con una visión pragmática.

Main Article Content

Heriberto Gonzalez Valencia
Abstract

The research analyzed through different activities the various pragmatic components in the spontaneous speech of a boy and a girl, considering mainly the variables of the development of conversational speech and the concepts for their analysis. The main objective was established to verify if there is an impact on gender in the language development of a boy and a girl at the age of 3 years old with a pragmatic approach. A descriptive qualitative research was carried out, using an evaluation model. The activities proposed and carried out individually are described with strict monitoring by the researchers. The context is framed in real and trustful situations for the participants. The results show that the context is one of the influencing factors in the final argument, but the incidence of gender does not show a significant difference. The participation of the boy and the girl during an activity can vary depending on the context and the closeness with the interlocutors. In the case of this research, the influence of the social context was evident; it follows that it is not gender that influences the development of the pragmatic component in situations of spontaneous speech.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
268
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Heriberto Gonzalez Valencia, Institución Universitaria Escuela Nacional del deporte (IUEND)

Doctorando en investigación en humanidades artes y educación de la Universidad de Castilla. Magíster en Educación Superior, Especialización en Docencia para la Educación Superior, TEFL training, Licenciado en lenguas extranejas Ingles - Frances, Par académico Colciencias y par CNA.

References

Acuña, X., & Sentis, F. (2004). Desarrollo pragmático en el habla infantil. Onomázein, 2(10), 33-56. Recuperado de: http://onomazein.letras.uc.cl/Articulos/10/2_Acuna.pdf

Alemán, N., Ardanaz, J., Echeverría, A., Poyo, D., & Yoldi, S. (2006). Evaluación de la comunicación y del lenguaje (ECOL).Centro de Recursos de Educación Especial de Navarra (CREENA) Gobierno de Navarra, Departamento de Educación.

Arconada, C. (2012). La adquisición del lenguaje en la etapa de 0 a 3 años. Universidad de Valladolid, Valladolid, España.

Arias-Gómez, J., Villasís-Keever, M. Á., & Novales, M. G. M. (2016). El protocolo de investigación III: la población de estudio. Revista Alergia México, 63(2), 201-206. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/4867/486755023011.pdf DOI: https://doi.org/10.29262/ram.v63i2.181

Bertuccelli Papi, M. (1996), ¿Qué es pragmática?, Barcelona, Paidós.

Bonilla Solorzano, R. V. (2016). El desarrollo del lenguaje oral en niños de 4 años del colegio Hans Christian Andersen.

Borzone, A., Silva, M. y Plana, M. (2011). Habilidades discursivas y representaciones mentales. Lenguaje, 2011, 39 (2), 365-394. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/leng/v39n2/v39n2a04.pdf DOI: https://doi.org/10.25100/lenguaje.v39i2.4936

Botana, I., Peralbo, M., & García-Fernández, M. (2017). Indicadores tempranos de desarrollo pragmático y alteraciones del vínculo de apego Early Indicators of Pragmatic Development and Attachment Disorders. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.09.2349 DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.09.2349

Carmona, M. B. (1985). Adquisición y evaluación de las funciones pragmáticas del lenguaje: un estudio evolutivo. Estudios de Psicología, 5(19-20), 35-49. DOI: https://doi.org/10.1080/02109395.1984.10821400

Coloma, C., Pavez, M., Maggiolo, M. y Peñaloza, C. (2010). Desarrollo fonológico en niños de 3 y 4 años según la fonología natural: Incidencia de la edad y del género. Revista Signos 2010, 43(72) 31-48. DOI: 10.4067/S0718-09342010000100002 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-09342010000100002

Cotán Fernández, A. (2017). El sentido de la investigación cualitativa. Recuperado de: https://repositorioinstitucional.ceu.es/bitstream/10637/8295/1/EA19-sentido.pdf DOI: https://doi.org/10.29257/EA19.2016.03

Crespo-Eguílaz, N., Magallón, S., Sánchez-Carpintero, R., & Narbona, J. (2016). La adaptación al castellano de la Children’s Communication Checklist permite detectar las dificultades en el uso pragmático del lenguaje y diferenciar subtipos clínicos. https://doi.org/10.33588/rn.62S01.2015526 DOI: https://doi.org/10.33588/rn.62S01.2015526

Eriksson, M., Marschik, P. B., Tulviste, T., Almgren, M., Pérez Pereira, M., Wehberg, S. & Gallego, C. (2012). Differences between girls and boys in emerging language skills: Evidence from 10 language communities. British journal of developmental psychology, 30(2), 326-343. DOI: https://doi.org/10.1111/j.2044-835X.2011.02042.x

Fernández Pérez, M. (2019). Eficacia comunicativa en el habla infantil. Indicadores pragmáticos básicos. Recuperado de: https://rodin.uca.es/bitstream/handle/10498/22065/Pragmaling%C3%BC%C3%ADstica%20N.27%2032-53.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gamazo, Y. R. (2016). Evaluación e intervención en el componente pragmático en niños de desarrollo típico (tesis de pregrado). Universidad de Valladolid, Valladolid, España.

Granato, L., & Rigatuso, E. M. (2020). Lenguaje e interacción verbal. ISBN 978-987-655-222-6. Recuperado de:

http://repositoriodigital.uns.edu.ar/bitstream/123456789/4895/1/Granato%2C%20L.%20y%20Rigatuso%2C%20E.%20M.%20Lenguaje%20e%20interacci%C3%B3n%20verbal.pdf

Huamanì, O. (2014). Desarrollo de las Habilidades Pragmáticas en la Infancia.Digital EOS Perù, 03(01), 19-26.

LECOMPTE, M. (1995). Un matrimonio conveniente: diseño de investigación cualitativa y estándares para la evaluación de programa. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa.

López Suárez, A. (2019). Intersubjetividad Enactiva y Adquisición del Lenguaje en la Infancia. Recuperado de: https://repositorio.uahurtado.cl/bitstream/handle/11242/24546/MFMLCLopezS.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International journal of morphology, 35(1), 227-232. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Peralta Montecinos, J. (2000). Adquisición y desarrollo del lenguaje y la comunicación: una visión pragmática constructivista centrada en los contextos. Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, (7) ,54-66. ISSN: 0718-1361. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=836/83600704

Real Academia Española (RAE), (2011). Recuperado de: https://www.rae.es/drae2001/contexto

Reyes, G. (2018). Palabras en contexto: pragmática y otras teorías del significado. Arco/Libros. Recuperado de: https://core.ac.uk/download/pdf/322845285.pdf

Rodríguez Turriago, K. L., & Yepez Cuellar, E. A. (2017). La enseñanza de la lectura y la escritura a partir de vivencias y situaciones cotidianas como una estrategia pedagógica desde el enfoque pragmático–contextual. Recuperado de: http://repositorio.unicauca.edu.co:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/986/LA%20ENSE%C3%91ANZA%20DE%20LA%20LECTURA%20Y%20LA%20ESCRITURA%20A%20PARTIR%20DE%20VIVENCIAS%20Y%20SITUACIONES%20COTIDIANAS.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC