THE PARTICIPATION OF CHILDREN IN SPORTS TRAINING SCHOOLS

Participación de niños, niñas y adolescentes en las escuelas de formación deportiva

Main Article Content

Lina Marcela Parra Klusmann
Abstract

, sports training schools are an extracurricular strategy that seeks to promote training and healthy use of free time; Children who attend and belong to sports training schools, enjoy and learn in them, however, in a sinuous way, situations of invisibility of the interests of the population to benefit are generated and a favorable space to generate dynamic children and with life projects that allow them to be an active part of a community.


 


There are several benefits of social impact and comprehensive training that have been attributed to sport for quite some time, therefore it is important to make an analysis of the participation of children and adolescents who attend sports training schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
165
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References
Beregüí Gil, R., & Garcés de los Fayos Ruiz, E. J. (1). VALORES EN EL DEPORTE ESCOLAR: ESTUDIO CON PROFESORES DE
EDUCACIÓN FÍSICA. Cuadernos De Psicología Del Deporte, 7(2), 89-104. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/cpd/article/view/54621

Dueñas Buey, María Luisa (2002). Importancia de la inteligencia emocional: un nuevo reto para la orientación educativa. Educación XX1, (5), 77-96. [Fecha de Consulta 29 de octubre de 2020]. ISSN: 1139-613X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=706/70600505

Cajiao, Crowley, García, Gaitán, Hart, Himes (1998). La participación de niños y adolescentes en el contexto de la convención sobre los derechos del niño: visiones y perspectivas. UNICEF, Bogotá. Disponible en esta dirección: https://issuu.com/osvaldotorresg/docs/participacion

García, G. y Micco, S. (1997). Hacia una teoría del preciudadano. A Pizarro, C. i Palma, E. Niñez y democracia. Colombia: Ariel/Unicef

Giraldo-Zuluaga, G. A. (2015). Ciudadanía: aprendizaje de una forma de vida. Educ. Educ. Vol. 18, No. 1, 76-92. DOI: 10.5294/edu.2015.18.5 recuperado de: https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.ph p/eye/article/view/3956/3967

Gutiérrez Sanmartín, Melchor. «Desarrollo de valores en la educación física y el deporte». Apunts. Educación física y deportes, [en línea], 1998, Vol. 1, n.º 51, pp. 100-8, https://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/ 307981

Hart, Roger A. (1993). La participación de los niños: de la participación simbólica a la participación autentica, Innocenti Essay no. 4, International Child Development Centre, Florence. Recuperado a partir de https://www.unicef-irc.org/publications/538-la- participaci%C3%B3n-de-los-ni%C3%B1os-de-la- participaci%C3%B3n-simbolica-a-la- participaci%C3%B3n.html


MATURANA, Humberto (1992). Emociones y lenguaje en educación y política.

MINSALUD Participación de niñas, niños y adolescentes en la atención y la gestión del sector salud y protección social Lineamiento, 2014. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigi tal/RIDE/VS/PP/Lineamiento-Participacion-Infantil.pdf

UNICEF: Derechos de la infancia en el deporte, 2011, enredate.org. M-17671-2011, p.7, disponible es esta dirección: https://ciudadesamigas.org/wp- content/uploads/2016/05/Derechos_Infancia_en_el_depo rte.pdf

Skeels, A, Sandvik-Nylund, M (2012). La participación de los adolescentes en la protección: beneficios para todos. Migraciones forzadas. Vol. 40, p. 9. Recuperado de https://www.fmreview.org/sites/fmr/files/FMRdownloads
/es/pdf/RMF40/RMF40%20Skeels-SandvikNylund.pdf

Viscardi Etchart, N., & Rivero Cancela, L. (2017). Vínculos escolares, sensibilidades juveniles y derecho a la participación: formatos, tradiciones escolares y nuevas políticas en cuestión / School links, youth sensibilities, and the right of participation: formats, school traditions and new policies in q. Temas De Educación, 22(2), 351. Recuperado a partir de https://revistas.userena.cl/index.php/teduacion/article/vie w/815

Vergara, A., Peña, M., Chávez, P. & Vergara, E. (2015). Los niños como sujetos sociales: El aporte de los Nuevos Estudios Sociales de la infancia y el Análisis Crítico del Discurso. Psicoperspectivas, 14 (1), pp. 55-65 https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid= S0718-69242015000100006

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC