THE PARTICIPATION OF CHILDREN IN SPORTS TRAINING SCHOOLS
Participación de niños, niñas y adolescentes en las escuelas de formación deportiva
Main Article Content
, sports training schools are an extracurricular strategy that seeks to promote training and healthy use of free time; Children who attend and belong to sports training schools, enjoy and learn in them, however, in a sinuous way, situations of invisibility of the interests of the population to benefit are generated and a favorable space to generate dynamic children and with life projects that allow them to be an active part of a community.
There are several benefits of social impact and comprehensive training that have been attributed to sport for quite some time, therefore it is important to make an analysis of the participation of children and adolescents who attend sports training schools.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
EDUCACIÓN FÍSICA. Cuadernos De Psicología Del Deporte, 7(2), 89-104. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/cpd/article/view/54621
Dueñas Buey, María Luisa (2002). Importancia de la inteligencia emocional: un nuevo reto para la orientación educativa. Educación XX1, (5), 77-96. [Fecha de Consulta 29 de octubre de 2020]. ISSN: 1139-613X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=706/70600505
Cajiao, Crowley, García, Gaitán, Hart, Himes (1998). La participación de niños y adolescentes en el contexto de la convención sobre los derechos del niño: visiones y perspectivas. UNICEF, Bogotá. Disponible en esta dirección: https://issuu.com/osvaldotorresg/docs/participacion
García, G. y Micco, S. (1997). Hacia una teoría del preciudadano. A Pizarro, C. i Palma, E. Niñez y democracia. Colombia: Ariel/Unicef
Giraldo-Zuluaga, G. A. (2015). Ciudadanía: aprendizaje de una forma de vida. Educ. Educ. Vol. 18, No. 1, 76-92. DOI: 10.5294/edu.2015.18.5 recuperado de: https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.ph p/eye/article/view/3956/3967
Gutiérrez Sanmartín, Melchor. «Desarrollo de valores en la educación física y el deporte». Apunts. Educación física y deportes, [en línea], 1998, Vol. 1, n.º 51, pp. 100-8, https://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/ 307981
Hart, Roger A. (1993). La participación de los niños: de la participación simbólica a la participación autentica, Innocenti Essay no. 4, International Child Development Centre, Florence. Recuperado a partir de https://www.unicef-irc.org/publications/538-la- participaci%C3%B3n-de-los-ni%C3%B1os-de-la- participaci%C3%B3n-simbolica-a-la- participaci%C3%B3n.html
MATURANA, Humberto (1992). Emociones y lenguaje en educación y política.
MINSALUD Participación de niñas, niños y adolescentes en la atención y la gestión del sector salud y protección social Lineamiento, 2014. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigi tal/RIDE/VS/PP/Lineamiento-Participacion-Infantil.pdf
UNICEF: Derechos de la infancia en el deporte, 2011, enredate.org. M-17671-2011, p.7, disponible es esta dirección: https://ciudadesamigas.org/wp- content/uploads/2016/05/Derechos_Infancia_en_el_depo rte.pdf
Skeels, A, Sandvik-Nylund, M (2012). La participación de los adolescentes en la protección: beneficios para todos. Migraciones forzadas. Vol. 40, p. 9. Recuperado de https://www.fmreview.org/sites/fmr/files/FMRdownloads
/es/pdf/RMF40/RMF40%20Skeels-SandvikNylund.pdf
Viscardi Etchart, N., & Rivero Cancela, L. (2017). Vínculos escolares, sensibilidades juveniles y derecho a la participación: formatos, tradiciones escolares y nuevas políticas en cuestión / School links, youth sensibilities, and the right of participation: formats, school traditions and new policies in q. Temas De Educación, 22(2), 351. Recuperado a partir de https://revistas.userena.cl/index.php/teduacion/article/vie w/815
Vergara, A., Peña, M., Chávez, P. & Vergara, E. (2015). Los niños como sujetos sociales: El aporte de los Nuevos Estudios Sociales de la infancia y el Análisis Crítico del Discurso. Psicoperspectivas, 14 (1), pp. 55-65 https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid= S0718-69242015000100006