Forms of subjectivation in university students from Colombia during the COVID-19 pandemic

Formas de subjetivación en estudiantes universitarios de Colombia durante la pandemia por COVID-19

Main Article Content

Diana Cristina Buitrago Duque
Abstract

This research article is part of a study interested in creative ways to deal with the pandemic; it presents part of the results of one of its specific objectives, which consists of analyzing the processes of subjectivation caused by the COVID-19 pandemic in university students. It is a qualitative research-creation exercise with a phenomenological-hermeneutical perspective in which fourteen students participated in three creative workshops and in-depth individual interviews. The results allow us to describe two modes of subjectivity: subjectivity in fluctuation, which includes emotional tensions related to the individual sphere and in relation to the other; and the versions of the self, defined from a temporality past self and present self, in which past self presents a subjectivity flattened and turned outward, and present self, reveals the power of being alone, the consciousness of finitude and the transit towards new ways to connect. This investigation made it possible to recognize that the pandemic, although it implied many challenges, constituted a fertile scenario to understand what it means to be another, and introduced something new in the subjective experience, the possibility of seeing oneself different from what one had been before the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
358
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Alvarado, S. O. (2008). Las tramas de la subjetividad política y los desafíos a la formación ciudadana en jóvenes. Revista Argentina de Sociología, 6 (11), 19-43.

Ayala, C. R. (2008). La metodología fenomenológico-hermenéutica de M. Van Manen en el campo de la investigación educativa. Posibilidades y primeras experiencias. Revista de investigación educativa, 2(26), 409 – 430. https://revistas.um.es/rie/article/view/94001

Ballesteros M. & Beltrán E. (2018). ¿Investigar creando? Una guía para la investigación-creación en la academia. Bogotá: Universidad El Bosque - Facultad de Creación y comunicación.

Barbera, N., & Inciarte, A. (2012). Fenomenología y hermenéutica: dos perspectivas para estudiar las ciencias sociales y humanas. Multiciencias, 2(12), 199-205.

Barnacle, R. (2004). Reflection on Lived Experience in Educational Research. Educational Philosophy and Theory, 36 (1), 57-67. https://doi.org/fxdsq4 DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2004.00048.x

Baudino, S., & Friedrich, C. (2018). El trabajo intelectual en la universidad: diálogos epistémicos y modos de subjetivación. Políticas Educativas–PolEd, 11(2), 53-68.

Bedoya, M. (2018). La gestión de sí mismo: ética y subjetivación en el neoliberalismo. Universidad de Antioquia.

Berrío-Escudero, J., & Bedoya-Hernández, M. (mayo-agosto de 2020). Silencio reflexivo y subjetividad resistente al neoliberalismo. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (60), 271–291. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/1173 DOI: https://doi.org/10.35575/rvucn.n60a14

Borja, M. (2010). La vida en escena. El valor de la subjetivación en la construcción de mundos posibles [Tesis de maestría, Universidad de Antioquia Medellín]. Biblioteca digital Universidad de Antioquia.

Butler, J. (2006). Vida precaria: el poder del duelo y la violencia. Espacios del saber. Paidós. https://bit.ly/3XvqA4X

Cáceres-González, C., Budian, R. C., González-Rojas, H. A., Brítez-Silvero, J. C., & Ferrari, E. (2023). Impactos del COVID-19 en la salud mental en universitarios de Paraguay. Psicoperspectivas, 22(1). https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivasvol22-issue1-fulltext-2763 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol22-Issue1-fulltext-2763

Cardona, M., & Villegas, M. (2018). Subjetivación para el desarrollo de la autonomía [Tesis de maestría]. Biblioteca Digital Universidad de Antioquia.

Council for International Organizations of Medical Sciences. (1993). International Ethical Guidelines for Biomedical Research Involving Human Subjects. Ginebra: CIOMS.

Congreso de Colombia. (2006). Ley 1090 de 2006: Por la cual se reglamenta el ejercicio de la profesión de Psicología, se dicta el Código Deontológico y Bioético y otras disposiciones. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=66205

Costas, M., Quiroga, N. E., Alderete-Toro, M., & Racedo, J. L. (2020). ¿Cómo incide en la subjetividad la pandemia por COVID-19? [Memoria de congreso]. XII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVII Jornadas de

Investigación. XVI Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. II Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional.

Deleuze, G. (2015). La subjetivación: curso sobre Foucault III. Cactus.

Foucault, M. (1998). Historia de la sexualidad. Vol. 2: El uso de los placeres. Siglo XXI.

Galeano, M. (2014). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Universidad de EAFIT.

Galindo, O., Ramírez, M., Costas, R., Mendoza, L. A., Calderillo, G. & Meneses, A. (2020). Síntomas de ansiedad, depresión y conductas de autocuidado durante la pandemia de COVID-19 en la población general. Gaceta médica de México, ISSN 0016-3813, 156 (4). 298-305. https://doi.org/10.24875/GMM.20000266 DOI: https://doi.org/10.24875/GMM.20000266

González-Rey, F., & Mitjánz, A. (2015). Una epistemología para el estudio de la subjetividad: Sus implicaciones metodológicas. Psicoperspectivas, 15(1), 5-16. https://doi.org/gm8hq8 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol15-Issue1-fulltext-667

Guba, E., & Linconl, Y. (2002). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En C. H. Denman, Por los rincones: Antologías de métodos cualitativos en investigación social. Colegio de la Sonora.

Han, B. (2013). La sociedad de la transparencia. Herder. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt9k5qb

Han, B.-C. (2014). Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Heder. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt7x7vj

Instituto Nacional de Salud. (8 de febrero de 2023). COVID-19 en Colombia. http://bit.ly/3E3t1EL DOI: https://doi.org/10.33610/395536lnnsuk

Kriger, M., & Said, S. (2015). Subjetivación política juvenil en Bachilleratos Populares: representaciones de estudiantes jóvenes sobre la política y el Estado. [Memoria de congreso]. XI Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales. (s.p). Universidad de Buenos Aires.

Laval, C, & Dardot, P. (2013). La nueva razón del mundo. Gedisa.

Lorey, I. (2016). Estado de Inseguridad. Gobernar la precariedad. Traficante de sueños.

Lovón, M. (2020). Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por COVID-19: El caso de la PUCP. Propósitos y Representaciones, 8, SPE (3), e588. https://doi.org/hqx3 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588

Ministerio de Salud (1993). Resolución 8430 de 1993. República de Colombia: Ministerio de Salud.

Mondragón B, L. (2007). Ética de la investigación psicosocial. Salud Mental, 30(6), 25–31.

National Commission for the Protection of Human Subjects of Biomedical and Behavioral Research. (1979). The Belmont Report. Washington, DC: US Government Printing Office.

Noreña, A., Alcaraz-Moreno, N., Rojas, J.G. & Rebolledo-Malpica, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Aquichan, 12(3), 263–274. DOI: https://doi.org/10.5294/aqui.2012.12.3.5

Oliveira de Vasconcelos, C., & da Costa Gomes, C. (2016). Subjetividad y protagonismo de jóvenes estudiantes: un estudio de casos múltiples en una universidad. Actualidades Investigativas en Educación, 16(2), 1-30. https://doi.org/jwpz DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v16i3.26079

OMS. (11 de marzo de 2020). Organización Mundial de la Salud. Alocución de apertura del director general de la OMS en la rueda de prensa sobre la COVID-19. http://bit.ly/3XcByvP

Oraisón, M. M. (enero-junio 2015). Perspectivas de ciudadanía y subjetividad política en jóvenes universitarios argentinos. Dialéctica Libertadora, (7), 56-75.

Pereyra, S., & Tarditti, L. (2021). Universidad virtual en pandemia: impacto subjetivo en los estudiantes. Contextos de Educación, 30(21), 23-32. bit.ly/3YMom2c

Presidencia de la República de Colombia. (2020). Decreto 417 del 17 de marzo del 2020: Por el cual se declara un Estado de Emergencia Económica, Social y Ecológica en todo el Territorio Nacional. https://bit.ly/3ItgvRT

Rojas, M., & Agudelo, J. J. (2017). Construir Artistas para la Vida. Experiencias pedagógicas desde la organización popular comunitaria. El Ágora [USB], 17(1), 58-74. https://doi.org/jwqh DOI: https://doi.org/10.21500/16578031.2811

Tamayo-García, M.R., Miraval-Tarazona, Z.E., & Mansilla-Natividad, P. (2020). Trastornos de las emociones a consecuencia del COVID-19 y el confinamiento en universitarios de las diferentes escuelas de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán. Perú. Revista de Comunicación y Salud, 10 (2), 343-354. doi: https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).343-354 DOI: https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).343-354

Taylor, F. (2006). Fuentes del yo: la construcción de la identidad moderna. Grupo Planeta.

Tejedor, S. C. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social (78), 1-21. https://doi.org/fp5h DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466

Unesco. (2005). Declaración universal sobre Bioética y Derechos Humanos. https://es.unesco.org/about-us/legal-affairs/declaracion-universal-bioetica-y-derechos-humanos

van Manen, M. (2016). Fenomenología de la práctica: Métodos de donación de sentido en la investigación y la escritura fenomenológica. Popayán: Editorial Universidad del Cauca. (pp. 339-354).

Vommaro, P. (2012). Los procesos de subjetivación y la construcción territorial: un acercamiento desde experiencias de organizaciones sociales en Buenos Aires. En C. Piedrahita E, A. Díaz G, y P. Vommaro (Eds.), Subjetividades políticas: desafíos y debates latinoamericanos (pp. 63-76). Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://bit.ly/3xmPOYo

Weiss, E. (2009). Jóvenes y bachillerato en México: el proceso de subjetivación, el encuentro con los otros y la reflexividad. Propuesta Educativa, 32, 83-94.

Weiss, E. (2012). Los estudiantes como jóvenes. El proceso de subjetivación. Perfiles Educativos, 34, 134-148. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2012.135.29175

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC