Historical memory of the students of the San Agustín and Dante Alighieri schools

Memoria histórica de los estudiantes de los colegios San Agustín y Dante Alighieri

Main Article Content

Angélica María Gómez Rodríguez
Sonia Yolima Valderrama Ortiz
Abstract

The present article is a comparative case study that denotes the perspective of territory that the 11th grade students of the San Agustín schools located in the urban area of ​​the city of Bogotá and Dante Alighieri belonging to the rural area of ​​San Vicente del Caguán, through the analysis of historical memory. Likewise, it addresses the relationship between memory and identity from oral tradition, focused on a qualitative study supported by interviews, which made it possible for students to recognize their territorial environments based on a migration process in their regions and which for them materializes through invasions and colonizations in both rural and urban contexts.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
45%
33%
Days to publication 
328
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Archila, M. (2005). Voces Subalternas e história oral. Anuario colombiano de historia y de la cultura, Número 32, 293-308. https://revistas.unal.edu.co/index.php/achsc/article/view/8196

Acosta, L. Et al (2022). La enseñanza de la historia de Colombia. Ajustes posibles y urgentes para la consolidación de una ciudadania activa, democratica y en paz. Colombia aprende https://www.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2022-11/La%20ense%C3%B1anza%20de%20la%20historia%20de%20Colombia.pdf

Bogoya, G. (2018). Periferia urbana de Usme: Una mirada desde lnfancia escolarizada de la UPZ Comuneros

Bresciano, J. (2013). La memoria histórica y sus configuraciones temáticas. Ediciones Cruz del Sur. https://diarium.usal.es/csupelano/files/2015/02/LA-MEMORIA-HIST%c3%93RICA-Y-SUS-CONFIGURACIONES-TEM%c3%81TICAS.pdf

Carnovale, V. (2018). El historiador del pasado y los relatos consagrados. Consejo nacional de investigación cientifica, Argentina.

Chavarro, C., & Llano, F. (2021). El héroe, el lujo y la precariedad patrimonio histórico en Bogotá 1880 – 1950. Universidad La Gran Colombia (trabajo original publicado en 2010)

Cortez, L., & Escudero, C. (2018). Técnicas y métodos cualitativos para la investigación científica [Universidad Técnica de Machala]. http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/12501/1/Tecnicas-y-MetodoscualitativosParaInvestigacionCientifica.pdf

Deas, M. (2018). Virgilio Barco: Historia, política y el Archivo General de la Nación. En La presidencia de Virgilio Barco trenita años después (p. 110). Universidad de los Andes.

Giménez, J., & Delgado, E (2021). Educación ciudadana, patrimonio y memoria en la enseñanza de la historia: estudio de caso e investigación-acción en la formación inicial del profesorado de secundaria. Revista de investigación en didáctica de las ciencias sociales. https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/reidics/article/view/3966/2612

Goodrick, D. (2016). Estudios de caso comparativos. UNICEF. https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/MB9ES.pdf

Halbwachs, M. (2004). La memoria colectiva (primera edición). Prensa universitaria de Zaragoza.

Le Goff, J. (1991). El orden de la memoria. Paidos. https://antroporecursos.files.wordpress.com/2009/03/le-goff-j-1977-el-orden-de-la-memoria.pdf

Maturrano, L. (2020). La investigación cualitativa en ciencias humanas y educación. Educare et Comunicare. https://www.aacademica.org/edward.faustino.loayza.maturrano/16.pdf

Prins, G. (1996). Historia Oral. En Formas de hacer historia (p. 142). Alianza Editorial.

Ricoeur, P. (2004). Tiempo y narración, configuración del tiempo en el relato histórico (quinta edición). SigloXXI Editores. https://textosontologia.files.wordpress.com/2012/11/tiempo-y-narracic3b3n-i.pdf

Rieff, D. (1993). Consumir ideas Harper's Magazine

Tódorov, T. (2010). La conquista de América. El problema del otro. México: Siglo XXI.

Toloza Chaparro, J. (2018). Memoria ambiental y reconciliación. La enunciación de la vida.

Wachtel, N. (1999). Memoria e historia. Revista colombiana de Antropología, 35, 70-90. https://revistas.icanh.gov.co/index.php/rca/article/view/1310 DOI: https://doi.org/10.22380/2539472X.1310

White, H. (1992). Metahistoria La imaginación histórica en la Europa del siglo XIX. Fondo de Cultura

##citations_tittle##

Crossref
Scopus
Europe PMC