Historical memory of the students of the San Agustín and Dante Alighieri schools

Memoria histórica de los estudiantes de los colegios San Agustín y Dante Alighieri

Main Article Content

Angélica María Gómez Rodríguez
Sonia Yolima Valderrama Ortiz
Abstract

The present article is a comparative case study that denotes the perspective of territory that the 11th grade students of the San Agustín schools located in the urban area of ​​the city of Bogotá and Dante Alighieri belonging to the rural area of ​​San Vicente del Caguán, through the analysis of historical memory. Likewise, it addresses the relationship between memory and identity from oral tradition, focused on a qualitative study supported by interviews, which made it possible for students to recognize their territorial environments based on a migration process in their regions and which for them materializes through invasions and colonizations in both rural and urban contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
328
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Archila, M. (2005). Voces Subalternas e história oral. Anuario colombiano de historia y de la cultura, Número 32, 293-308. https://revistas.unal.edu.co/index.php/achsc/article/view/8196

Acosta, L. Et al (2022). La enseñanza de la historia de Colombia. Ajustes posibles y urgentes para la consolidación de una ciudadania activa, democratica y en paz. Colombia aprende https://www.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2022-11/La%20ense%C3%B1anza%20de%20la%20historia%20de%20Colombia.pdf

Bogoya, G. (2018). Periferia urbana de Usme: Una mirada desde lnfancia escolarizada de la UPZ Comuneros

Bresciano, J. (2013). La memoria histórica y sus configuraciones temáticas. Ediciones Cruz del Sur. https://diarium.usal.es/csupelano/files/2015/02/LA-MEMORIA-HIST%c3%93RICA-Y-SUS-CONFIGURACIONES-TEM%c3%81TICAS.pdf

Carnovale, V. (2018). El historiador del pasado y los relatos consagrados. Consejo nacional de investigación cientifica, Argentina.

Chavarro, C., & Llano, F. (2021). El héroe, el lujo y la precariedad patrimonio histórico en Bogotá 1880 – 1950. Universidad La Gran Colombia (trabajo original publicado en 2010)

Cortez, L., & Escudero, C. (2018). Técnicas y métodos cualitativos para la investigación científica [Universidad Técnica de Machala]. http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/12501/1/Tecnicas-y-MetodoscualitativosParaInvestigacionCientifica.pdf

Deas, M. (2018). Virgilio Barco: Historia, política y el Archivo General de la Nación. En La presidencia de Virgilio Barco trenita años después (p. 110). Universidad de los Andes.

Giménez, J., & Delgado, E (2021). Educación ciudadana, patrimonio y memoria en la enseñanza de la historia: estudio de caso e investigación-acción en la formación inicial del profesorado de secundaria. Revista de investigación en didáctica de las ciencias sociales. https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/reidics/article/view/3966/2612

Goodrick, D. (2016). Estudios de caso comparativos. UNICEF. https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/MB9ES.pdf

Halbwachs, M. (2004). La memoria colectiva (primera edición). Prensa universitaria de Zaragoza.

Le Goff, J. (1991). El orden de la memoria. Paidos. https://antroporecursos.files.wordpress.com/2009/03/le-goff-j-1977-el-orden-de-la-memoria.pdf

Maturrano, L. (2020). La investigación cualitativa en ciencias humanas y educación. Educare et Comunicare. https://www.aacademica.org/edward.faustino.loayza.maturrano/16.pdf

Prins, G. (1996). Historia Oral. En Formas de hacer historia (p. 142). Alianza Editorial.

Ricoeur, P. (2004). Tiempo y narración, configuración del tiempo en el relato histórico (quinta edición). SigloXXI Editores. https://textosontologia.files.wordpress.com/2012/11/tiempo-y-narracic3b3n-i.pdf

Rieff, D. (1993). Consumir ideas Harper's Magazine

Tódorov, T. (2010). La conquista de América. El problema del otro. México: Siglo XXI.

Toloza Chaparro, J. (2018). Memoria ambiental y reconciliación. La enunciación de la vida.

Wachtel, N. (1999). Memoria e historia. Revista colombiana de Antropología, 35, 70-90. https://revistas.icanh.gov.co/index.php/rca/article/view/1310 DOI: https://doi.org/10.22380/2539472X.1310

White, H. (1992). Metahistoria La imaginación histórica en la Europa del siglo XIX. Fondo de Cultura

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC