Educativos in vagues
Educación en Valores pedagogical strategy for school coexistence of the seventh grade of the integrado educational instituto in Sogamoso- Boyacá
Main Article Content
School coexistence has recently been affected by an increase in school conflicts among 30 seventh grade students of the Integrated Educational Institution. The research was of a qualitative descriptive type, since it helps to identify the main conflicts, causes and meanings not only in the school environment, but also in the results of the teaching-learning process. Furthermore, it identifies the importance of involving parents and teachers in the development of innovative strategies related to digital educational resources for values education.
The mediation of a mobile application for education in values is excellent support for educational pedagogical strategies aimed at enhancing students' ability to resolve conflicts appropriately. The initial diagnostic tests administered to students aim to detect diversity in attitudes and behaviors, reflecting family experiences and trust in parents and teachers to resolve conflicts.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Aarón, A. (2017). Construyendo juntos: claves para la convivencia escolar. Agencia de la Calidad de la Educación, Santiago de Chile.
Aparicio, O. y Ostos, O. (2018). El constructivismo y el construccionismo. Revista Interamericana De Investigación Educación Y Pedagogía RIIEP, 11(2), 115–120. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2018.0002.05 DOI: https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2018.0002.05
Bolaños, D. y Stuart, A. (2019). La familia y su influencia en la convivencia escolar. Universidad y Sociedad, vol.11, pp.140-146. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000500140&lng=es&nrm=iso ISSN 2218-3620
Costa, S y Arroyos, E. (2021). La Observación Participante (OP) en escenarios abiertos como técnica de aprendizaje de contenidos interculturales. Universidad de Barcelona (Barcelona, España) Paraninfo digital. 15(33). pp. 3.
Cárdenas, F. y Galindo, P. (2015) Convivencia escolar: un sendero hacia la cultura de la paz y la no violencia en la institución educativa Juana Caporal del municipio de Coper-Boyacá. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/29776/2015fannycardenas.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Chinchilla, Z. (2017). Libro Electrónico Multimedial - LEM: Recursos Educativos Digitales.
Chitiva, J. et al. (2021). Estrategias pedagógicas y didácticas utilizadas en las asignaturas teóricas del programa académico Técnico Profesional en Protección y Seguridad a Personas e Instalaciones Universidad Santo Tomás Bogotá, Colombia.
Galindo, P. y Rubio, L. (2023). Estrategias pedagógicas para la sana convivencia desde la cátedra de la paz. Redipe;12(6):38-49. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1972 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v12i6.1972
Guarnizo, R. y Pinilla, A. (2017), incidencia de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la convivencia escolar de los estudiantes del nivel de básica secundaria de la Institución educativa Técnica Félix tiberio guzmán del espinal.
Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana. https://www.ebooks7-24.com:443/?il=6443
Maldonado, M. (2018). El aula, espacio propicio para el fortalecimiento de competencias ciudadanas y tecnológicas. Sophia, 14(1), 39-50. https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.1i.822 DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.1i.822
Mendoza, M. y Cárdenas, J. (2022). Importancia de la participación familiar en la educación de los estudiantes del nivel inicial. Estudios del Desarrollo Social., vol.10, n.2. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200024&lng=es&nrm=iso ISSN 2308-0132.
Morales, J. C., Ramírez, N. E., Vargas, S. H., & Peñuela, A. J. (2020). Uso de aplicativos móviles en el aula y sus factores determinantes. Formación Universitaria, 13(6), 13–22. https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000600013 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000600013
Muñiz, L., Rodríguez, I., Ramos, P y Rodríguez, L. (2023). La observación de aula como herramienta de desarrollo profesional: el caso del OCDE Global Teaching InSights ISSN: 1815-0640 No. 67. pp. 1-12. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/86523/158481.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Radames, C.; López, J.; Beltrán, L.; Montoya, M.; Peinado, J. (2023). Motivational factors and leadership in commercial chains in Sinaloa. A theoretical framework. Vol. 8, p46-59. DOI: https://doi.org/10.47577/technium.v8i.8612
Ruíz, M., Torres, G. y Ruíz, E. (2021). Diseño y desarrollo de un aplicativo móvil educativo para optimizar la comunicación e interacción entre los miembros de las instituciones educativas en tiempo real. Industrial Data, 24(1), 277-307. https://dx.doi.org/10.15381/idata.v24i1.19421 DOI: https://doi.org/10.15381/idata.v24i1.19421
UNESCO (2019). Behind the numbers: ending school violence and bullying. París, Francia https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366483 DOI: https://doi.org/10.54675/TRVR4270