International academic mobility: a reflection from the pedagogies of differences

Movilidad académica internacional: una reflexión desde las pedagogías de las diferencias

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Javier Ramirez Narvaez
Nelly Liliam Hernández Olaya
Abstract
The United Nations (UN) aims to achieve equal access to quality education for all people by 2030, highlighting the importance of eliminating gender disparities and ensuring the inclusion of people with functional diversity, indigenous people and other marginalized groups. The role of the internationalization of education in this process is highlighted, driven by state policies and guidelines from Higher Education Institutions (HEIs), which has led to improvements in academic quality. From this perspective, it was proposed to reflect on the analysis of the context and the pedagogical diagnosis (PD) as fundamental elements in International Academic Mobility (MAI), understood as part of the main axes of action that have been established in Colombia in terms of education. It is concluded that, in addition to the acquisition of knowledge in a foreign environment, MAI implies the promotion of inclusion and diversity in all its forms, as a guarantee of an enriching and equitable educational experience for all students involved.

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Javier Ramirez Narvaez, Universidad Cuauhtémoc de Aguascalientes

Estudiante de Doctorado en Ciencias de la Educación en la Universidad de Cuautéhmoc (México), es Magister en Educación de la Corporación Universitaria Iberoamericana (Colombia), con Especialización en Docencia Universitaria del Centro de Educación Militar (Colombia), Profesional en Relaciones Internacionales y Estudios Políticos de la Universidad Militar Nueva Granada (Colombia), miembro de la Red de Investigadores Científicos de América Latina y el Caribe (Red ICALC), investigador independiente en calidad de egresado en la Corporación Universitaria Iberoamericana Ibero (Colombia), con experiencia como Par evaluador de la Revista de Ciencias Económico Administrativas de la Universidad de Sinaloa (México), de la Revista Multidisciplinaria Voces de América y el Caribe REMUVAC (Colombia) y de la Editorial Racionalidades (Perú), Investigador del Centro de Investigación en Guerra Asimétrica CIGA (Colombia). Miembro del comité editorial de las Revistas Inteligencia Estratégica y Perspectivas en Inteligencia. Correo: jrmaestria@gmail.com  Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0849-1951

Nelly Liliam Hernández Olaya, Escuela de Inteligencia y Contrainteligencia del Ejército

Magister en Educación de la Corporación Universitaria Iberoamericana (Colombia), es Especialista en Intervención Psicológica en Situación de Crisis de la Universidad de San Buenaventura (Colombia), es Psicóloga de la Universidad Antonio Nariño (Colombia). Docente de tiempo completo y responsable del bienestar universitario en la Escuela de Inteligencia y Contrainteligencia “BG. Ricardo Charry Solano” (Colombia). Correo neheol@gmail.com Orcid: https://orcid.org/0009-0007-0921-0046.

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