Pedagogical reflections for effective learning
Reflexiones pedagógicas para el aprendizaje efectivo Document review at UNIMINUTO - Chinchiná University Center, Caldas, Colombia
Main Article Content
The present research is articulated to the research project entitled “Basic guidelines for effective learning in pedagogical accompaniment processes” in the Minuto de Dios University Corporation, within the Master's in Education program, with the purpose of describing guidelines for pedagogical accompaniment for effective learning and comprehensive training, based on a qualitative study, with descriptive design and documentary review approach, taking documents such as the Educational Project of the Program and the Guidelines document for educational and professional practice of the Bachelor's Program in Early Childhood Education, making use of instruments such as Specialized Analytical Summary (RAE), review matrix and information capture matrix, which allowed results and findings, related to the influence of neuro education and reflective teaching practice for the design of an orientation guide pedagogical techniques for effective learning oriented to the institution involved in the research.
Downloads
Article Details
Alfonzo Mendoza, R. R. y Delgado -Nery De Vita, Y. M (2019) Las Prácticas Profesionales como Escenario de Aprendizaje para Desarrollar Procesos Cognitivos de Alto Nivel. Instituto Internacional de Investigación y Desarrollo Tecnológico Educativo INDTEC, C.A. file:///C:/Users/DOC.%20luisa%20fernanda/Downloads/Dialnet-LasPracticasProfesionalesComoEscenarioDeAprendizaj-7011967%20(1).pdf
Álvarez Hernández, G. A. (2019) Experiencias de estudiantes de pedagogía en la Facultad de Estudios Superiores Aragón en México: Contenidos curriculares y prácticas fuera del aula desde relatos e historietas.Universidad de Costa Rica. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v19n1/1409-4703-aie-19-01-475.pdf
Aguirre. L. y Moya. M. (2022). La Neuroeducación: estrategia innovadora en el proceso de enseñanza aprendizaje de los estudiantes. Revista Científica Dominio de las Ciencias.8 (2), 466-482. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8383427
Aravena Kenigs, O. A., (2020) Acompañamiento pedagógico como estrategia de mejora de las prácticas en aula y el desarrollo profesional docente. PROGRAMA DE DOCTORADO EN INNOVACIÓN EN FORMACIÓN DE PROFESORADO, ASESORAMIENTO, ANÁLISIS DE LA PRÁCTICA EDUCATIVA Y TIC EN EDUCACIÓN. Universidad de Extremadura. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/11888/1/TDUEX_2021_Aravena_Kenigs.pdf
Arenas, M. A. (2023) De los procesos mentales y el aprendizaje efectivo. Revista FACES Vol. 5 N.º 2 julio-diciembre 2023. http://servicio.bc.uc.edu.ve/faces/revista/evol5n2/art03.pdf
Barrios Tao, H. y Gutiérrez de Piñeres B. C. (2020) Neurociencias, emociones y educación superior: una revisión descriptiva. Estudios Pedagógicos. 2020;46(1):363-382.[fecha de Consulta 17 de Noviembre de 2024]. ISSN: 0716-050X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173565056021
Delgado Brito, y., Sosa Castillo, a., Iñigo Bajos, E., (2022) equidad en las funciones universitarias, perspectiva imprescindible para un abordaje integral en la educación superior. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9453048.pdf
Diestra Quiñones, R. V. (2024) Retroalimentación formativa en estudiantes universitarios Revista ConCiencia EPG, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Perú. https://portal.amelica.org/ameli/journal/717/7174847003/html/
Domínguez, A. y Quintanal, J. (2020). Las prácticas en la formación de futuros maestros en el contexto universitario mexicano. Revista Practicum, 5(1), 68-94 DOI: 10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9831
Abaunza, B. M. (2012) Aprendizaje efectivo. Aprendizaje efectivo: Programa de Formación – Acción para Líderes Rurales https://repositorio.iica.int/bitstream/handle/11324/6093/BVE17109306e.pdf;jsessionid=66B75B5A7896970C1F449F98BFEFF709?sequence=1
Cano-Delgado, J.T., Llano-Zhinin, G.V., Panchi-Culqui, E.R., y Guanoluisa-Cóndor, L.A. (2021). La pedagogía y la didáctica universitarias: retos actuales. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(277), 20-30. https://doi.org/10.46642/efd.v26i277.2995
Camayo Ninahuanca, B. Salcedo-Román, M. Suárez Atahua, V. (2023) Acompañamiento reflexivo crítico: estrategia de la práctica del docente. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación https://revistahorizontes.org Volumen 7 / N° 29 / abril-junio 2023. http://www.scielo.org.bo/pdf/hrce/v7n29/a18-1301-1308.pdf
Castañeda, J. (2021). Introducción a las teorías del aprendizaje. Centro de investigación y enseñanza de las matemáticas. https://www.google.com.co/books/edition/INTRODUCCI%C3%93N_A_LAS_TEOR%C3%8DAS_DEL_APRENDI/0vYQEAAAQBAJ?hl=es-419&gbpv=1
Castillo Córdova, G. E., Sailema Moreta, J. E., Chalacán Mayón, J. V. Calva Abad, A. A., (2022) El rol docente como guía y mediador del proceso de enseñanza-aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, Ciudad de México, México. ISN 2707-2207/ISSN 2707-2215 (en línea), noviembre-diciembre,2022, Volumen 6, Número 6 p 13911. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/download/4409/6763/
Cantillo Hoyos, B. I., Calabria, M. G., (2021) acompañamiento pedagógico. universidad de la costa-cuc, Colombia. https://revistascientificas.cuc.edu.co/rvcdm/article/download/3789/3847
Cardona, D. A., Granadillo, E. H. escaff J. C., (2020) la responsabilidad social universitaria: prácticas y desafíos en una universidad acreditada de la región caribe. aglala issn 2215-7360. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8458702.pdf
Campozano Alcivar, J. E. P. J. Garcia Santana, Álava Coello, L. Y. Arana Ruiz, M. E. Inte Saquinga, J. E. (2024) Evaluación Formativa y Retroalimentación Efectiva. Aprendizaje activo y enseñanza efectiva. CID - Centro de Investigación y Desarrollo. https://biblioteca.ciencialatina.org/wp-content/uploads/2024/04/Aprendizaje-activo-y-ensenanza-efectiva.pdf
Dewey, J. (1938). Education and democracy in the world of today.Schools: Studies in Education, 9(1), 96-100. https://doi.org/10.1086/665026
Domingo, A., (2021). La Práctica Reflexiva: un modelo transformador de la praxis docente. Zona Próxima, (34), 1-21. https://doi.org/10.14482/zp.34.370.71
Duque, P., Rodríguez, J. C., Vallejo, S. L. (2013) Prácticas pedagógicas y su relación con el desempeño académico. Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud alianza de la Universidad de Manizales y el CINDE. https://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/alianza-cinde-umz/20140805022434/paulaandreaduque.pdf
Espinoza Freire, E. E. (2021). Importancia de la retroalimentación formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 389-397. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n4/2218-3620-rus-13-04-389.pdf
Gómez, L., Muriel, L. & Londoño, D. (2019). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Encuentros, 17(2), 118-131. https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510011/html/#:~:text=El%20rol%20del%20docente%20no,%2C%201998%3B%20Novak%2C%202002%3B
González Fernández, R. Martín-Cuadrado, A. M. Bodas González E. (2017) Adquisición y desarrollo de competencias docentes en el Prácticum del Máster de Secundaria: las actividades de aprendizaje y la tutoría. Revista de Humanidades, 31 (2017). p. 153-174. ISSN 1130-5029. file:///C:/Users/DOC.%20luisa%20fernanda/Downloads/Dialnet-AdquisicionYDesarrolloDeCompetenciasDocentesEnElPr-6004963%20(1).pdf
González Villavicencio, J. L., Estrella Flores, J.P (2023) Educación del Siglo XXI, competencias, metodologías y estrategias. Esprint Investigación. https://www.researchgate.net/publication/373677741_Educacion_del_Siglo_XXI_competencias_metodologias_y_estrategias
Guim Bustos, Paola, Marreno Ancizar Yaimary . Desarrollo de competencias en prácticas pre-profesionales y la inserción laboral de egresados universitarios en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales (Ve) [en linea]. 2022, Esp. 28(6), 212-227[fecha de Consulta 18 de Junio de 2024]. ISSN: 1315-9518. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28073815015
Guevara Alban, G. P. Verdesoto Arguello A. E. Castro Molina N. E. (2020) Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Saberes del Conocimiento REVISTA: RECIMUNDO. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7591592.pdf
Guzmán-Munita, M., (2013). La teoría y la práctica como una conjunción ineludible para la profesionalización docente. VARONA. https://www.researchgate.net/publication/362943141_LA_TEORIA_Y_LA_PRACTICA
Hernández Sánchez, I. B., Lay, N., Herrera, H., y Rodríguez, M., (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(2), 242-255.
Hattie, J. y Gregory y. (2018) El aprendizaje visible y el estudio de sus procesos 9788428338639. Paraninfo. https://www.paraninfo.co/catalogo/9788428338639/el-aprendizaje-visible-y-el-estudio-de-sus-procesos
Intriago-Cedeño, M., Rivadeneira Barreiro, M., y Zambrano-Acosta, J., (2022). El aprendizaje significativo en la educación superior. 593 Digital Publisher CEIT, 7(1-1), 418- 429. https://doi.org/10.33386/593 dp.2022.1-1.1014
Juliao Vargas, C. G., (2011) El enfoque praxeológico. Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO Facultad de Educación (EDU) Primera Edición, Bogotá, Colombia. Repositorio https://repository.uniminuto.edu/server/api/core/bitstreams/188e8d23-180a-4ebf-977a-db036e12ca3d/content
Lárez Hernández, J. H. Sobarzo Ruiz, R. A. (2024) La práctica reflexiva docente y su relación con las competencias investigativas en la formación inicial del profesorado. Educacion y ciudad 47. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9676089.pdf
Lluch, L. y Vega, I. (2019). El ágora de la neuroeducación. Ediciones Octaedro, S.L. https://octaedro.com/libro/el-agora-de-la-neuroeducacion/
La UNESCO en la Agenda 2030: La importancia de la Cultura y el Patrimonio para el cumplimiento de los Objetivos del Desarrollo Sostenible. https://catedraunesco.usmp.edu.pe/wp-content/uploads/2018/11/unesco-agenda.pdf
Martínez Martin, M. Calderón Almendros, I., Villamor Manero, P. (2019) El papel de la práctica en la formación de profesionales de la educación. Edita: Editorial GEUISBN: 978-84-17748-80-7. Formar para transformar. https://www.researchgate.net/publication/337397279_El_papel_de_la_practica_en_la_formacion_de_profesionales_de_la_educacion
Moreno Hernández, O., Pérez Casillas I., Martínez Pérez L., (2020) Reflexión de la práctica: la profesionalización del docente Revista Digital Universitaria Vol. 21, Núm. 5, septiembre-octubre 2020. https://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/a8_Reflexion-de-la-practica-la-profesionalizacion-del-docente.pdf
Novoa Echaurren, A. (2023) Práctica reflexiva docente como método de investigación aplicada en educación Revista Realidad Educativa, enero 2023, v. 3, n° 1, ISSN: 2452-6134. https://revistas.uft.cl/index.php/rre/article/view/284/303
Perrupato, S., (2020) La relación entre teoría y práctica en el campo de la didáctica. Reflexiones pretéritas y proyecciones actuales. ISSN 0716-4815 (impreso) / ISSN 2452-5154 (online)https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/download/4837/4568/10356
Puerta Gil, C. A., (2016). El acompañamiento educativo como estrategia de cercanía impulsadora del aprendizaje del estudiante. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (49), 1-6. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194247574001.pdf
Rubio-Cifuentes, K. (2021). Modelo de acompañamiento para fortalecer las prácticas en el aula de clase de los docentes de básica primaria de la Institución Educativa Nuevo Horizonte [Trabajo de grado, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. Repositorio Institucional UNIMINUTO. https://repository.uniminuto.edu/xmlui/bitstream/handle/10656/12747/TM.ED_RubioCifuentesKaterine_2021.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Roa-Rocha, J. C. (2021). Importancia del aprendizaje significativo en la construcción de conocimientos. Revista Científica De FAREM-Estelí, 63–75. https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11608.
Rodríguez, R. (2023). Aprendizaje cooperativo a través de las TIC. McGraw Hill. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=6BHYEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT19&dq=aprendizaje+con+herramientas+tic+libro&ots=tZiq7UGZvF&sig=XgCB72gHpsVPaF_1gbHxAcXNKWU#v=onepage&q=aprendizaje%20con%20herramientas%20tic%20libro&f=false
Ramírez Rodríguez, D. M., Solano Brito, K. Y., y Rueda Toncel, L. Á. (2023). Responsabilidad social en el ejercicio docente: una perspectiva ética. Revista Venezolana De Gerencia, 28(102), 665-679. https://doi. org/10.52080/rvgluz.28.102.14
Rocío Rodriguez Loera1,* i D Javier Onrubia Goñi (2020) La reflexión en las prácticas profesionales de la formación inicial docente Reflection of student teacher professional practice in initial teacher training. DOI: 10.19136/pd.a31n74.3845
Salazar Escorcia, L. S. (2020) Investigación Cualitativa: Una respuesta a las Investigaciones Sociales Educativas. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología Año VI. Vol. VI. N°11. Julio – diciembre 2020. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7390995.pdf
Sotomayor Soloaga, P. Escobar Mancillab, D. González Silvaa, N. Toledo-Pérez de Arcea, E. (2024) Revista de Estudios y Experiencias en Educación.Revista ucsc. https://www.scielo.cl/pdf/rexe/v23n52/0718-5162-rexe-23-52-60.pdf
Torres-Silva,L. y Díaz Ferrer, J. (2021) Inteligencias múltiples en el fortalecimiento del aprendizaje cooperativo efectivo. IPSA Scientia. Revista científica multidisciplinaria. https://www.researchgate.net/publication/351011801_Inteligencias_multiples_en_el_fortalecimiento_del_aprendizaje_cooperativo_efectivo
Torres, M. Yépez, D. Lara A. (2020) la reflexión de la práctica docente. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, núm. 10, 2020 Universidad Nacional de Chimborazo.https://www.redalyc.org/journal/5717/571763429006/571763429006.pdf
Yandun Reyes, J. J. y Moya Martínez, M. E. (2024) La neuroeducación como herramienta fundamental en las instituciones educativas. Revista Latinoamericana de Ciencias Humanas. Redilat. file:///C:/Users/DOC.%20luisa%20fernanda/Downloads/Dialnet-LaNeuroeducacionComoHerramientaFundamentalEnLasIns-9541103%20(1).pdf
Zapata-Ros, M., (2015). Teorías y modelos sobre el aprendizaje en entornos conectados y ubicuos. Bases para un nuevo modelo teórico a partir de una visión crítica del “conectivismo”. Education in the Knowledge Society, 16(1), 69-102.