Social Cartography: Narratives of rural identities in Early Childhood Education teachers

Cartografía Social: Narrativas de identidades rurales en maestras de Educación Infantil

Main Article Content

Ana Milena Jimenez Quintero
Natalia Palacios Mazabel
July Paola Rojas -Velásquez
Gioovana Catherine Arcos Rodríguez
Abstract

The article as a result of research sought to analyze the pedagogical practices of teachers in training in Early Childhood Education of the Minuto de Dios University Corporation UNIMINUTO based on the rural identity narratives developed in the departments of Valle, Cauca, and Cundinamarca in Colombia. It is an investigation framed in the qualitative approach of narrative type. To approach the experiences, social cartography was used, with an analysis strategy of narrative hermeneutics. In the findings obtained, it was recognized how the identities of the teachers in training are constituted, taking into account the context, the interaction with their territories, the historical and social influence that permeate their discourses in attention to the child population, suggesting constant challenges that become in Colombian rural education.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
45%
33%
Days to publication 
220
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Abiétar, M. Navas, A. Marhuenda, F. (2015) Aportaciones desde la justicia social para una educación justa. La identidad pedagógica en formación profesional básica, Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 2015, 4(1) 145-161. https://doi.org/10.15366/riejs2015.4.2 DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2015.4.2.008

Acosta, P. (2020). La noción de campo: un acercamiento al campo profesional de la educación infantil en Colombia, Nodos y Nudos, 6(48), 13–25, https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num48-11405 DOI: https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num48-11405

Arias, A. y Alvarado, S. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos, CES Psicología, (2), 171-181 https://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/3022

Arendt, H. (1997) ¿Qué es la política? Editorial Paidos

Balderas, I. (2013). Propuesta de guión de entrevista para el estudio de la identidad docente. Revista Latinoamericana de Metodología de La Investigación Social, 3(6), 73–87 http://www.relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/article/view/117

Barragán, D. (2016) Cartografía social pedagógica : entre teoría y metodología. Revista Colombiana de Educación, (70), 247- 285 https://doi.org/10.17227/01203916.70rce247.285 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.70rce247.285

Bauman, Z. (2005). Identidad. Editorial Lozada

Bautista, M. (2019). La formación en servicio de los maestros rurales de Colombia, Revista de la Universidad de La Salle, (79), 67-89, https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2019/iss79/4/ DOI: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.4

Bernstein, B. (1998). Pedagogía, control simbólico e identidad. Teoría, investigación y crítica Editorial Morata.

Bolívar, A. Domingo, J. y Pérez, P. (2014) Crisis and Reconstruction of Teachers’ Professional Identity: The Case of Secondary School Teachers in Spain. Open Sports Sciences Journal (7), (106- 112) DOI:10.2174/1875399X01407010106 DOI: https://doi.org/10.2174/1875399X01407010106

Carrasco, A. (2021). School dropout in Latin America as a social conflict. Revista Technium de Ciencias Sociales, Technium Social Sciences Journal, 23 (1), 126- 133, https://doi.org/10.47577/tssj.v23i1.4369 DOI: https://doi.org/10.47577/tssj.v23i1.4369

Departamento Administrativo Nacional de Estadística DANE (2023). Boletín técnico Encuesta Nacional de Calidad de Vida (ECV) 2022 https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/condiciones_vida/calidad_vida/2022/bol-ECCV-PDET-2022.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística DANE (2023). Boletín técnico Pobreza multidimensional en los municipios

https://www.dane.gov.co/files/operaciones/PM/bol-PMPDET-2023.pdf

Elkader, N. (2015). Dialogic Multicultural Education Theory and Praxis: Dialogue and the Problems of Multicultural Education in a Pluralistic Society. Dialogic Pedagogy: An International Online Journal, (3) https://doi.org/10.5195/dpj.2015.71 DOI: https://doi.org/10.5195/dpj.2015.71

Gaitán, G. Villamizar, D. y García J. (2022). La práctica reflexiva en la práctica pedagógica de dos licenciaturas en educación física: narrativas de docentes en formación. Formación universitaria, 15(3), 119-132. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000300119 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062022000300119

Giraldo, O. (2019) La narrativa biográfica como una prometedora experiencia (auto) formativa en el trayecto de formación docente. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(1), 68-90. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.1.5 DOI: https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.1.5

Gómez,C. & Sáiz, J. (2017). Narrative inquiry and historical skills. A study in teacher training., Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19 (4),19-32 https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.910 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.910

González, N. (2007) Identidad y comunidad, Espiral, 14(40),179-198. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13804007

Hall, S. (2011) Introduction: Identity in Question, Hall, S, 1-688 (Ed.) Modernity: an introduction to modern societies. Malden, Mass.: Blackwell. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446221907.n1

Herrera, C. (2018) Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación. Revista General de Información y Documentación, 28(1), 119- 142 https://doi.org/10.5209/RGID.60813 DOI: https://doi.org/10.5209/RGID.60813

Hernández, J. Pozzer, A. y Cecchetti, E. Migración, Interculturalidad y Educación: Impactos y Desafíos. Ediciones Universidad Salamanca & Asgos. Editora da Unochapecó https://eusal.es/eusal/catalog/view/978-84-1311-196-4/5131/4845-1

Jarauta, B., (2020) La Construcción De La Identidad Profesional Del Maestro De Primaria Durante Su Formación Inicial. El Caso De La Universidad De Barcelona, Revista de Currículum y Formación de Profesorado 21(1),103-122 https://www.redalyc.org/pdf/567/56750681006.pdf DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i1.10354

Jiménez, A. (2020) Sistematización de prácticas pedagógicas significativas en la carrera de Licenciatura en Educación Infantil. Formación Universitaria, 13(4), 69-80, http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000400069 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000400069

Jiménez, F. Lalueza, J. y Fardella, K. (2017). Aprendizajes, inclusión y justicia social en entornos educativos multiculturales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3), 10-23, https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.830 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.830

Landín, Ma.; Sánchez, S. (2019). El método biográfico-narrativo. Una herramienta para la investigación educativa. Educación Vol. XXVIII, N.º 54, pp. 227-242 DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.201901.011 DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.201901.011

López L, (2019) Los retos del aula multigrado y la escuela rural en Colombia. Abordaje desde la formación inicial de docentes. Revista de la Universidad de La Salle, (79), 91-109, https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.5 DOI: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.5

López, L. y de Pro-Bueno, A. (2020). Historia de la educación inicial en Colombia: démosle un giro a ese cuento. Actualidades Pedagógicas, (75), 131-156 doi:https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss75.7 DOI: https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss75.7

Matusov, E., & Pease, L., (2020) Moving from collaboration to critical dialogue in action in education. Dialogic Pedagogy an International Online Journal, (8), 1-19 DOI: https://doi.org/10.5195/dpj.2020.292

https://dpj.pitt.edu/ojs/dpj1/article/view/292

Manosalva, M. (2019). Procesos de socialización y formación ciudadana en los contextos rurales y urbanos Nodos y Nudos, 6(46), 13-26, https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num46-7835 DOI: https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num46-7835

Ministerio de Educación Nacional (2018). Plan Especial de Educación Rural, Hacia el desarrollo rural y la construcción de paz, https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-385568_recurso_1.pdf

Mieles, M. Henríquez, I. Sánchez, L. (2009) Identidad personal y profesional de los docentes de preescolar en el distrito de Santa Marta. Educación y educadores, 12(1), 43-5 http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-2942009000100005&script=sci_abstract&tlng=es

Palese, E. (2013). Zygmunt Bauman. Individual and society in the liquid modernity. Springer Plus (2) 191 https://doi.org/10.1186/2193-1801-2-191 DOI: https://doi.org/10.1186/2193-1801-2-191

Presidencia de la rRepública de Colombia. (2016) Acuerdo final para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y duradera. https://www.cancilleria.gov.co/sites/default/files/Fotos2016/12.11_1.2016nuevoacuerdofinal.pdf

Quintero, M. (2018) Usos de las narrativas, epistemologías y metodologías: Aportes para la investigación. Editorial: Universidad Distrital Francisco José de Caldas

Ravelo, R. (2024) Electiva I Paulo Freire pedagogía de la transformación: sus efectos en la subjetividad de maestro(a)s en formación posgradual Contexto maestría en educación (vir) Ibero, Bogotá. (2024). Inclusión Y Desarrollo, 11(3), 42- 56. https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.11.3.2024.42-56 DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.11.3.2024.42-56

Rodríguez, M. e Hinojo, F. (2017). Incidencia de los Programas de Formación Pedagógica en el Perfil de los Profesionales No Licenciados en la Facultad de Educación de UNIMINUTO Formación Universitaria, 10(5), 17-28,

https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000500003 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000500003

Tomás, R. (2014) La escuela rural en la dimensión territorial. Innovación educativa, 24, 89-97 https://doi.org/10.15304/ie.24.1959 DOI: https://doi.org/10.15304/ie.24.1959

Torres, I., Gaona, S. y Corredor, D. (2012). Cartografía social como metodología participativa y colaborativa de investigación en el territorio afrodescendiente de la cuenca alta del río Cauca. Revista Colombiana de geografía 21(2), 59–73 https://doi.org/10.15446/rcdg.v21n2.25774 DOI: https://doi.org/10.15446/rcdg.v21n2.25774

Van L Peeters, J. &, Vandenbroeck, M. (2012) The Education and Care Divide: the role of the early childhood workforce in 15 European countries European Journal of Education, 47 (4), 520-541, https://doi.org/10.1111/ejed.12006 DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12006

Zuluaga, O. (1999) Pedagogía e Historia. Editorial Universidad de Antioquia

##citations_tittle##

Crossref
Scopus
Europe PMC