Strategy for Sexuality Orientation for First Grade Students

Estrategia para la Orientación en Sexualidad a los Estudiantes de Primer Grado

Main Article Content

Genny Julieth Salazar Quintero
cLeidy Alejandra Díaz Alarcón
Abstract

Introduction: sexuality is an essential part of the life of every human being, allowing them to define their identity and their role in society, its teaching is complex for teachers, which leads to shortcomings in the management of sex education; for this study, specifically in the first grade of primary. Objective: to design a pedagogical strategy for sexuality orientation for first-grade students of an official institution in San Gil, Santander. Methodology: it is qualitative research with an educational action design; the techniques and instruments used, consist of the documentary review of the guidelines of the Ministry of National Education, interview with teachers and psycho counselor, a diagnostic workshop for students, field diaries to keep track of the application of a pedagogical booklet designed by the researchers. Results: advances were evidenced in the developed categories: the developmental self, in which students learned about self-concept, body parts, and sex. In addition, they discovered a different image than they had of themselves; also, in it, they found their gender, likewise, they learned about freedom of expression and the management of emotions; the last, cultural gender behaviors, through which they understood that there are actions or professions culturally associated with a single gender; but that it is not necessarily exclusive to it. Conclusion: the strategy allows guidance in sex education through activities designed from constructivism, with which children learn about topics necessary for their integral development.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
291
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Aller, L. (1994). Memorias del VI Congreso Colombiano de Sexología y Educación Sexual. Programas Estatales de Educación Sexual. Santiago de Cali, Colombia. Grupo Editorial.

Hernández Sánchez del Río, M. D. C. (2008). Educación sexual para niños y niñas de 0 a 6 años: cuándo, cuánto y cómo hacerlo. Madrid: Narcea, 2008. Disponible: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/61800

Higuita Bedoya, N. M., Martínez Fernández L. F., Mosquera Palacios E., Pérez Rivera N.H., Vásquez Salinas N. y Fernández Fuente S. (2012). ¿Qué dicen los niños y las niñas sobre la sexualidad? Una reflexión pedagógica. Revista Educación y Pedagogía, 24(63), 60-73. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7658614

Jorge de Sande, M. (2011). Agrupamientos flexibles para la escuela inclusiva: Una experiencia educativa innovadora. Revista Docencia e Investigación, 21, 243- 268. Disponible: https://ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/9035/Agrupamientos%20flexibles%20para%20la%20escuela%20inclusiva.%20Una%20experiencia%20educativa%20innovadora%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kurtuncu, M., Utas Akham, L., Murat Tanir, I. y Yildiz, H. (2015). The sexual development and education of preschool children: Knowledge and opinions from doctors and nurses. Review Springer. 33. 207-221. Disponible: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11195-015-9393-9.pdf. DOI: https://doi.org/10.1007/s11195-015-9393-9

Lewin, K., Tax, S., Stavenhagen, R., Fals Borda, O., Zamosc, L., Kemmis, S. y Rahman, A. (1946). La investigación – Acción Participativa: Inicios y Desarrollo. Consejo de Educación de Adultos de América Latina. Universidad Nacional de Colombia.

Medina Valarezo, Y.P. (2010). Elaboración de una Guía sobre Educación Sexual para las Niñas de Primer Año de Educación Básica de la Escuela Elvira Ortega, Durante el Período 2009 - 2010. [Tesis de grado] Universidad Técnica de Cotopaxi. Disponible: http://studylib.es/doc/8639413/tesis-guia-de-educaci%C3%B3n-sexual---repositorio-utc.

Ministerio de Educación Nacional (8 de febrero de 1994). Ley 115 Ley General de Educación. Obtenido de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf.

Ministerio de Educación Nacional (2008). Educación para la Sexualidad: Derecho de Adolescentes y Jóvenes, y Condición para su Desarrollo. Revista Altablero. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-173947.html.

Ministerio de Educación Nacional (2008). Programa de educación para la sexualidad y construcción de ciudadanía. Vol 2. Disponible: https://www.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2022-03/guia-2-educacion-para-la-sexualidad.pdf

Organización Mundial de la Salud, OMS (2018). La Salud Sexual y su Relación con la Salud Reproductiva: Un Enfoque Operativo. Disponible: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/274656/9789243512884-spa.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2019). La Pedagogía de la Sexualidad. Procesos de Planificación e implementación didáctica en Chile. Disponible: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000369032

Orta Domínguez, M. P. (2010). La Sexualidad en Edades Tempranas. Revista Digital para los Profesionales de la Enseñanza. 10 (1) 1-11. Disponible: https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7474.pdf

Papalia D. E., Wendkos Olds S. y Duskin Feldman R. (2009). Psicología del desarrollo: De la infancia a la adolescencia. Mac-GrawHill. Undécima Edición. Disponible: http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2019/04/Papalia-y-Otros-2009-psicologia-del-desarrollo

Parra Mediavilla, P. (2016). Educación Sexual en Niños y Niñas de 0 A 6 Años. [Tesis de grado] Facultad de Enfermería de la Universidad de Valladolid. Disponible: https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/17725/1/TFG-H448.pdf.

Rivera Muñoz, J. R. (2004). El aprendizaje significativo y la evaluación de los aprendizajes. Investigación educativa, 8(14), 47-52. Disponible: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7098

Ruíz Gamio, X. R. (1999). Pedagogía de la sexualidad. Tiempo de educar, 1(1), 119-130. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/311/31100107.pdf

San Pelayo Ferrer, E. (2008). Educación de la sexualidad preescolar: Un enfoque alternativo y participativo. Summa psicológica UST, 5(1), 53-62. DOI: https://doi.org/10.18774/448x.2008.5.221

Santos, H. D. (2007). Algunas consideraciones pedagógicas sobre la educación sexual en Educación Sexual en la Escuela: Perspectivas y reflexiones. Disponible: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/una-escuela-inclusiva-de-la-sexualidad.-greco.pdf.

Telerman, J., Silboni, A., Brawer, M., Clement, A. M. y Aragundi, E. (2007). Educación Sexual en la Escuela. Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires. Disponible:.https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/una-escuela-inclusiva-de-la-sexualidad.-greco.pdf.

Velázquez Cortés, S. (2013). Sexualidad Responsable. [Webinar] Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Disponible: https://repository.uaeh.edu.mx/bitstream/handle/123456789/14922

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC