Self-regulatory strategies for reading comprehension of academic texts in university students
Estrategias autorreguladoras para la comprensión de textos académicos en los estudiantes universitarios
Main Article Content
This paper describes self-regulatory strategies used by university students for reading comprehension in academic texts of the degree of Basic education of the faculty distance studies of the Pedagogical and Technological University of Colombia. In this sense, the study was based on a combination of both qualitative and quantitative approaches with a type of descriptive research. Therefore, study was based analysis through the application of survey for first semester students who were enrolled in the course of Communicative Competence. Finally, the results showed that students have difficulty in using self-regulatory strategies for the development of autonomy in reading comprehension of academic texts. So it is necessary to design a proposal based on self-regulatory strategies for reading comprehension along academic training the professional performance projection as future graduated.
Downloads
Article Details
Briones G. (1995). Métodos y Técnicas de Investigación. México. Trillas.
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista mexicana de investigación educativa, 18(57), 355-381.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Calderón, M. (2007). La lectura en los universitarios. Un caso específico: Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca. Tabula Rasa, (7), 231-249.
Cassany, D. (2012). En línea. Leer y escribir en la red. España: Anagrama
Castro, D. y Niño, R. (2014). Tendencias sobre las prácticas de lectura y escritura en la universidad colombiana: el punto de vista de los estudiantes. Diversitas Perspectivas en Psicológía, 10(1), 071-085.
Cisneros, M. (2005). Lectura y escritura en la universidad. Una investigación diagnóstica. Pereira: Universidad Tecnológica.
Díaz, B. y Hernández, R. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. (pp.247-267). México: McGraw Hill.
Guerra, E., y Forero, C. (2015) Estrategias para el desarrollo de la comprensión de textos académicos. Zona Próxima, (22), 33-55.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la Investigación. (pp. 4-7). México: Mc Graw Hill.
López Hernández, A., Guevara Benítez, Y., Rugerio Tapia., J., y Guerra García, J. (2014). Identificación de las estrategias y motivación hacia la lectura, en estudiantes universitarios mexicanos. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (19), 254-277.
Mou, A. (2013). Interacción lectura-escritura en los procesos de composición de los textos expositivos al final de la educación obligatoria. (Tesis doctoral), Universidad Complutense de Madrid, España.
Pérez Abril, M., y Rincón Bonilla, G. (coords.) (2013) ¿Para qué se lee y se escribe en la universidad colombiana? Un aporte a la consolidación de la cultura académica del país. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Pintrich, P.R. (2000). The role of goal orientation in self–regulated learning. Handbook of self–regulation. Londres: Academic Press.
Sánchez, J. et al. (2006). Lectura y escritura en educación superior: diagnósticos, propuestas e investigaciones. Medellín: Universidad de Medellín.
Sánchez, L. y Alfonso, D. (2003) Interpretación textual. La enseñanza de la comprensión lectora en niños y niñas de primaria. Bogotá: Circulo de lectura alternativa.
Serrano, M., Madrid, A., y Duque, Y. (2012) prácticas de escritura académica en la universidad: ¿reproducir o transformar? Educere, 16(53), 93-108.
Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona: GRAO
Solé, I. (2009). Motivación y lectura. En Sinergias en torno a la lectura. En Aula de Innovación Educativa, 179, (pp. 56-59).
Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista Iberoamericana. Didáctica de la lengua y la literatura, (59), 43-61
Tamayo, T. (1998). Proceso de la Investigación Científica. México: LIMUSA
Valverde, Y. (2014). Lectura y escritura con sentido y significado, como estrategia de pedagógica en la formación de maestros. Revista Fedumar Pedagogía y Educación, 1(1), 71-104.