Education, art and health's articulation, to foster sick people
Pedagogía, arte y salud, articulación del acogimiento de la población enferma.
Main Article Content
The research from which this article is derived aimed to identify the artistic pedagogical practices with population status and situation of disease. It is a case study with qualitative descriptive scope. Semi-structured interviews and non- Participant observation, with a population of five teachers and nine children and youth status and situation of disease,also a documentary analysis of a private foundation in the city of Bogotá, D.C. was applied The results showed that art teaching practices are based on Waldorf pedagogy and social pedagogy, as it helps to heal emotionally healthy people sick. The arts, health and education contribute to joint children and young people and families to escape the routine and the hostile environment that produces hospitalization or illness.
Downloads
Article Details
Comisión Intersectorial para la Atención Integral de la Primera Infancia (2014). Pedagogía Hospitalaria Para La Primera Infancia. Bogotá.
Díaz, V. (2006). Formación Docente, Práctica Pedagógica y Saber Pedagógico. Caracas: Laurus, 88- 103.
Elichiry, N., & Regatky, M. (2010). Aproximación a la educación artística en la escuela. Cambridge: UBA, 129-134..
Kornblit, A. & Mendez, A. (2000). La Salud y la Enfermedad:Aspectos biológicos y sociales. Buenos Aires: Aique
Lourdes, O. (2006). El Valor del Arte en el Proceso Educativo. México D.C: DCSH
Romero, K., & Alonzo, L. (2007). Un modelo de práctica pedagógica para las aulas hospitalarias: el caso del Hospital Universitario de Los Andes. Revista de Pedagogía , 407- 441.
Romero, K., & Alonzo, L. (2007). Arte y juego en las aulas hospitalarias: una experiencia en el hospital universitario de los andes. Universidad de Los Andes Facultad de Humanidades y Educación. . Revista de Pedagogía