Education, art and health's articulation, to foster sick people

Pedagogía, arte y salud, articulación del acogimiento de la población enferma.

Main Article Content

María de Jesús Blanco Vega
Leidy Tatiana Gómez Guerrero
Eliana Milena Ortiz Gómez
Cindy Lorena Rodríguez Medina
Abstract

The research from which this article is derived aimed to identify the artistic pedagogical practices with population status and situation of disease. It is a case study with qualitative descriptive scope. Semi-structured interviews and non- Participant observation, with a population of five teachers and nine children and youth status and situation of disease,also a documentary analysis of a private foundation in the city of Bogotá, D.C. was applied The results showed that art teaching practices are based on Waldorf pedagogy and social pedagogy, as it helps to heal emotionally healthy people sick. The arts, health and education contribute to joint children and young people and families to escape the routine and the hostile environment that produces hospitalization or illness.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
179
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Leidy Tatiana Gómez Guerrero, Corporación Universitaria Iberoamericana

Estudiante de último semestre del programa Educación Especial

Eliana Milena Ortiz Gómez, Corporación Universitaria Iberoamericana

Estudiante de último semestre del programa Educación Especial

Cindy Lorena Rodríguez Medina, Corporación Universitaria Iberoamericana

Estudiante de último semestre del programa Educación Especial
References

Comisión Intersectorial para la Atención Integral de la Primera Infancia (2014). Pedagogía Hospitalaria Para La Primera Infancia. Bogotá.

Díaz, V. (2006). Formación Docente, Práctica Pedagógica y Saber Pedagógico. Caracas: Laurus, 88- 103.

Elichiry, N., & Regatky, M. (2010). Aproximación a la educación artística en la escuela. Cambridge: UBA, 129-134..

Kornblit, A. & Mendez, A. (2000). La Salud y la Enfermedad:Aspectos biológicos y sociales. Buenos Aires: Aique

Lourdes, O. (2006). El Valor del Arte en el Proceso Educativo. México D.C: DCSH

Romero, K., & Alonzo, L. (2007). Un modelo de práctica pedagógica para las aulas hospitalarias: el caso del Hospital Universitario de Los Andes. Revista de Pedagogía , 407- 441.

Romero, K., & Alonzo, L. (2007). Arte y juego en las aulas hospitalarias: una experiencia en el hospital universitario de los andes. Universidad de Los Andes Facultad de Humanidades y Educación. . Revista de Pedagogía