Operability of the inclusion and digital literacy program in the city of Durango, Mexico

Operatividad del programa de inclusión y alfabetización digital en la ciudad de Durango, México.

Main Article Content

Omar David Almaraz Rodríguez
Netzahualcóyotl Bocanegra Vergara
Abstract

In this research the operation of the “Programa de Inclusión y Alfabetización Digital (PIAD)” in elementary schools in Durango, México is analyzed. It was conducted in seven groups of six schools, including a total of 153 students, with the objetive of analyzing the frequency with which activities proposed by the program are used. A quantitative approach was used in a study of exploratory range, with a non-experimental and transactional design, by applying the “Cuestionario de Frecuencia de las actividades del Programa de Inclusión y Alfabetización Digital”. Among the main conclusions we highlight that the activities are not used as often as desired by the program.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
1
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
45%
33%
Days to publication 
238
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Bergmann, J., y Sams, A. (2014). FLIPPED LEARNING: Maximizing Face Time. T+D. 68 (2).

Blank, W. (1997). Authentic instruction. en W.E. Blank & S. Harwell (Editores.), Promising practices for connecting high school to the real world. Tampa, FL: University of South Florida.

Bonwell, C. y Eison, J.A. (1991). Active Learning: creating excitement in the classroom. Washington: Washington University Press.

Freire, P. (1975) Pedagogía del oprimido. 2ª ed. Madrid: Siglo XXI de España Editores.

González, H. (2010). La evaluación de los estudiantes en un proceso de aprendizaje activo. Colombia: Centro de Recursos para el Aprendizaje.

SEP. (2014). Sobre el Programa de Inclusión y Alfabetización Digital. Recuperado de: http://basica.sep.gob.mx/preguntas/index.html

SEP. (2015). Herramientas de apoyo al docente. Quinto grado. Windows. México: Claro que si, servicios editoriales.

Valin, D (2012). Pensamiento visual o visual thinking. Qué es y cómo puede ayudarte. Recuperado de: http://blog.productividadextrema.com/2012/09/pensamientovisual-o-visual-thinking