Operability of the inclusion and digital literacy program in the city of Durango, Mexico

Operatividad del programa de inclusión y alfabetización digital en la ciudad de Durango, México.

Main Article Content

Omar David Almaraz Rodríguez
Netzahualcóyotl Bocanegra Vergara
Abstract

In this research the operation of the “Programa de Inclusión y Alfabetización Digital (PIAD)” in elementary schools in Durango, México is analyzed. It was conducted in seven groups of six schools, including a total of 153 students, with the objetive of analyzing the frequency with which activities proposed by the program are used. A quantitative approach was used in a study of exploratory range, with a non-experimental and transactional design, by applying the “Cuestionario de Frecuencia de las actividades del Programa de Inclusión y Alfabetización Digital”. Among the main conclusions we highlight that the activities are not used as often as desired by the program.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
1
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
238
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Bergmann, J., y Sams, A. (2014). FLIPPED LEARNING: Maximizing Face Time. T+D. 68 (2).

Blank, W. (1997). Authentic instruction. en W.E. Blank & S. Harwell (Editores.), Promising practices for connecting high school to the real world. Tampa, FL: University of South Florida.

Bonwell, C. y Eison, J.A. (1991). Active Learning: creating excitement in the classroom. Washington: Washington University Press.

Freire, P. (1975) Pedagogía del oprimido. 2ª ed. Madrid: Siglo XXI de España Editores.

González, H. (2010). La evaluación de los estudiantes en un proceso de aprendizaje activo. Colombia: Centro de Recursos para el Aprendizaje.

SEP. (2014). Sobre el Programa de Inclusión y Alfabetización Digital. Recuperado de: http://basica.sep.gob.mx/preguntas/index.html

SEP. (2015). Herramientas de apoyo al docente. Quinto grado. Windows. México: Claro que si, servicios editoriales.

Valin, D (2012). Pensamiento visual o visual thinking. Qué es y cómo puede ayudarte. Recuperado de: http://blog.productividadextrema.com/2012/09/pensamientovisual-o-visual-thinking