Socioaffectivity and moral development in early childhood

Socioafectividad y desarrollo moral en la primera infancia.

Main Article Content

Luis Fernando Marín Ríos
Sonia Vallejo Gerena
Lucero Niño Camacho
Jaime García Arbelaez
Abstract

This article presents an argument facing the socioaffective development, whose objective is to stablish factors that inhibit the socioaffective development of 5 and 6-year-old children, based on the moral development theories. It was done with kindergarten learners of a school in Calarcá, Quindío. The methodological approach is cualitative, etnographic method; instruments such as participant observation, non-structured interview, and the children’s apperception test CAT-A are applied; whose data are registered in a journal, field notes, and an analytical table for the test. The results show that the generating causes of the problem, regarding the development of moral judgement, arise according to the way socioaffective development is reached, influenced by parents, carers, and context. It is tacit here that the consequences of this problem are reflected in the children’s doings in the school space as a sample of moral development and blurs it.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
1
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
255
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Luis Fernando Marín Ríos, Universidad del Quindío

Facultad de Educación

Profesor tiempo completo

Programa Pedagogía Infantil

Sonia Vallejo Gerena, Universidad del Quindío

Facultad de Educación

Docente catedrática Programa Pedagogía Infantil

Lucero Niño Camacho, Universidad del Quindío

Facultad de Educación

Docente Catedrática

Jaime García Arbelaez, Universidad del Quindío

Facultad de Educación

Docente Catedrático

References

Bellak, L. y.-4. (2006). Test de apercepción infantil con figuras humanas para niños de 4 a 10 años. Barcelona: Paidós.

Cortina, A. (1994). Ética mínima. Introducción a la filosofía práctica. Madrid: TECNOS, S.A.

Duarte, D. J. (2013, p.461). Infancias contemporáneas, medios y autoridad. Lationoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 461-472.

Gallo, H. (1-7 de Noviembre de 2009). Infancia y educación. Recuperado de chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-177829_archivo_pdf_foro_trabajo_primerainfancia.pdf. Cali, Valle, Colombia.

Kohlberg, L., Power, F. C., & Higgins, A. (1997). La educación moral según Lawrence Kohlberg. Barcelona España: Gedisa, S.A.

Montoya, D. y. (2011). Análisis de las situaciones de vulnerabilidad de la primera infacia. Dialnet, 1-29.

Ocaña Villuendas, L. y. (2011). Desarrollo socioafectivo. Madrid España: Ediciones Paraninfo, SA.

Sanchez Vasquez, M. J. (2007). Ética e infancia: el niño como sujeto moral. Fundamentos en humanidades, 179-192.

Woods, P. (1998). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Barcelona: Paidós Ibérica.