Use of technological means to improve the spanish learning as a foreign language

El uso de los medios tecnológicos para mejorar el aprendizaje del español como lengua extranjera.

Main Article Content

Myriam Teresa Waked Hernández
Abstract

The use of technological means to improve learning spanish as a foreign language, aimed to assess the implementation of the use of technological means through the activities of the nine units that were related in the book of Waked, Rodriguez Aponte and Cardozo, (2015). Participatory Action- (IAP) under the socio-critical approach–the research method was chosen. To do this, a sample of six foreigners who participated in the proposed principal investigator and two teachers group coresearchers Spanish Foreign Language (SFL) action plan was selected. As theoretical reference was taken into account the authors Moreno, (2008) and Castañeda, (2010), among others that based their theory on the use of ICT as a learning resource. Finally, participants improved foreign communicative competence in Spanish as a Foreign language (SFL), using technological means in writing, reading and speaking.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biography / See

Myriam Teresa Waked Hernández, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Nacida en Tunja, Boyacá.  Especialista en Archivística con énfasis  en administración, docencia e investigación. Licenciada en  Idiomas de  la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.  Becaria del gobierno Británico, Asistente de Español en Cambridge – Inglaterra. Docente en Inglés e investigadora de la UPTC. Coordinadora del grupo de investigación ELEX inscrito en Colciencias. He publicado libros y  artículos en ELE y he participado como ponente en encuentros Nacionales e Internacionales del Español como lengua extranjera.

References

Barriga Arceo, Frida y Hernández Rojas, Gerardo. (1999). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. México: Mcgraw Hill.

Cabero Almenara, Julio., Díaz Martin, Verónica., Llorente Cejudo, Ma. del Carmen. (2013). Desarrollar la competencia digital. Bogotá: Eduforma.

Castañeda Quintero. (2010). Aprendizajes con redes sociales. Bogotá: Eduforma.

Domínguez Fernández, Guillermo., Torres Barzabal, Luisa María (2013). Aprendizajes con Wikis. Bogotá: Eduforma.

Dubois, María Eugenia. (2005). El proceso de Lectura, de la teoría a la práctica. Buenos Aires: Aique.

Escandell, María Victoria (2002). Introducción a la pragmática. Barcelona: Ariel.

Icfes. (2002). Método Didáctico de ejercicio y Evaluación por Competencias. Bogotá: Ased.

Lomas, Carlos y otros. (1993). Ciencias del lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua. Barcelona: Paidós.

Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación, (2002). Ministerio de Educación y Cultura. Madrid, España

Mendoza Fillola, Antonio. (2006). Didáctica de la Lengua y la Literatura. Madrid: Prentice Hall.

Ministerio de Educación Nacional. (1993). La enseñanza de la lengua escrita y de la lectura. Santafé de Bogotá: Punto EXE. Editores.

Pardo P., Helmer. (2002), Manual de lenguaje. Bucaramanga: Copyright.

Solé, Isabel. (2003). Estrategias de Lectura. Barcelona: Grao.

Silva Salinas,Sonia. (2010). Informática Educativa. Bogotá.

Waked, Myriam; Rodríguez, Bernardino; Aponte Andrea y Cardozo Rincón (2015). Comunicarse en español: la mejor opción. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.