Artificial intelligence and the future of higher education:

La Inteligencia artificial y el futuro de la educación superior: Challenges and opportunities

Main Article Content

Yessika Zamora Varela
Maria del Carmen Mendoza Encinas
Abstract

The development of new technologies has permeated all areas, with education being one of the least exposed to them. Over the past two decades, institutions have invested money, efforts and personnel in their implementation in order to prepare students for its use and application.


It is in this context that Artificial Intelligence becomes very important. This had its beginnings in the fifties; however, it is not until the beginning of this century that development companies have begun to offer their products to the general public.


This paper reflects on Artificial Intelligence and its role in higher education in Latin America, making an approach to the challenges it faces and the opportunities it poses, from a documentary point of view.


Likewise, it makes pertinent recommendations for the methodological approach to the use of Artificial Intelligence in the educational framework at this level.


Through the application of a survey as an instrument for measuring knowledge, approach and opinion on Artificial Intelligence, it carries out the corresponding analysis in order to be able to adequately develop the approaches that have been mentioned.


The instrument includes 20 questions including multiple choice and open-ended answer that analyze knowledge, types of use, perception of ease, usefulness, efficiency and effectiveness of the tools or systems of Artificial Intelligence used.


The results demonstrate the use and application of a significant percentage of the population. At the same time, they present the need to develop clear guidelines for their use in the educational field and a clear need to clarify related ethical concepts


Finally, recommendations applicable to the Strategy on Technological Innovation in Education within the Beijing Consensus on Artificial Intelligence and Education


are presented. These include the main aspects related to the role of the teacher, regulations related to copyright, human, technological and training resources requirements and inclusion in the higher-level curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
104
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Yessika Zamora Varela, Universidad del Valle de Puebla - Mexico

Es licenciada en Educación Familiar y maestra en Educación, Neurocognición y Aprendizaje, por el Instituto de Enlaces Educativos. Candidata a doctora en Desarrollo Humano, por la universidad IEXPRO Innovación para la excelencia profesional.

Ha sido asesora de tesis de licenciatura y maestría y se ha desempeñado como coordinadora de licenciaturas y maestrías en el Estado de Puebla, para el Instituto de Enlaces Educativos. Además, ha desarrollado funciones como titular y tutor de grupos en educación media superior para el Instituto de Estudios Universitarios (IEU) y ha destacado como docente a nivel licenciatura para la universidad Mesoamericana, CADEM y UDAL. Actualmente colabora como docente en la Licenciatura en Pedagogía en la Universidad del Valle de Puebla.

References

Benítez-Restrepo, M. (2020). Cultura académica y enseñanza-aprendizaje en educación superior. Revisión de literatura. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 13, 1-23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m13.caea DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m13.caea

Burns, E., Laskowski, N., & Tucci, L. (2023). artificial intelligence (AI). Enterprise AI. https://www.techtarget.com/searchenterpriseai/definition/AI-Artificial-Intelligence

Corona, L. & Fonseca Hernández, M. (2009). Aspectos didácticos acerca de las habilidades como contenido de aprendizaje. MediSur, 7(3), 38-43.

Del Puerto, D. & Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED: Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 25(2). https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332

Estrada, L. (s.f.). Usa la inteligencia artificial con estos 10 tips para estudiantes. Tecnológico De Monterrey. https://conecta.tec.mx/es/noticias/nacional/educacion/usa-la-inteligencia-artificial-con-estos-10-tips-para-estudiantes

Hardy, T., (2001). (IA: Inteligencia Artificial). POLIS, Revista Latinoamericana, 1(2), 0.

Instituto de Estadística de la UNESCO. https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011-sp.pdf

Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación (IIPE) de la UNESCO, Oficina Para América Latina y el Caribe. (2021). La educación superior debe adaptarse a las necesidades de las personas. Foro Internacional de Política Educatica del IIPE UNESCO. https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/index.php/es/portal/la-educacion-superior-debe-adaptarse-las-necesidades-de-las-personas

Kagermann, H., Helbig, J., Hellinger, A., y Wahlster, W. (2013). Recommendations for implementing the strategic initiative INDUSTRIE 4.0: Securing the future of German manufacturing industry; final report of the Industrie 4.0 Working Group. Forschungsunion. DOI: https://doi.org/10.3390/sci4030026

Martin-Moreno, J., Arenas, A., Bengoa, R., Borrell, C., Franco, M., García-Basteiro, A., Gestal, J., López-Valcárcel, B., Aguado, I., Legido-Quigley, H., March, J. C., Minué, S., Muntaner, C., & Vives-Cases, C. (2020). Reflexiones sobre cómo evaluar y mejorar la respuesta a la pandemia de COVID-19. Gaceta Sanitaria, 36(1), 32–36. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.11.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.11.008

Navarrete, A. (s.f.). 5 formas para aprovechar ChatGPT como profesor con tus estudiantes. Tecnológico De Monterrey. https://conecta.tec.mx/es/noticias/nacional/educacion/5-formas-para-aprovechar-chatgpt-como-profesor-con-tus-estudiantes

Petrosvky, AV. (1985). Psicología general. Editorial Progreso.

Puerto, D. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. https://www.redalyc.org/journal/3314/331470794017/html/

Rouhiainen, L. (2018). Inteligencia artificial 101 cosas que debes saber hoy sobre nuestro futuro. Planeta, S.A.

Sánchez, E. & Lama, M. (2007). Monografía: Técnicas de la Inteligencia Artificial Aplicadas a la Educación. Inteligencia Artificial. Revista Iberoamericana de Inteligencia Artificial, 11(33), 7-12.

Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial. ¿Qué es la inteligencia artificial? (2023). https://portal.mineco.gob.es/es-es/digitalizacionIA/Paginas/sedia.aspx

Toro, J. (2020). Educación 4.0: ¿Modelo educativo, pedagógico o didáctico? Presentación. Docencia Politécnica, 1(2), 1-5. https://www.ipn.mx/assets/files/innovacion/docs/docencia-politecnica/Docencia-Politecnica-No-2/La-docencia-politecnica-y-la-Educaci%C3%B3n-4-0.pdf

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC