Comparative analysis of the category of Social Transformation in academic programs of the Rector's Office (Headquarters) UNIMINUTO Bogotá Virtual and Distance - UVD and other HEIs

Análisis comparativo de la categoría de Transformación Social en programas académicos de la Rectoría (Sede) UNIMINUTO Bogotá Virtual y Distancia – UVD y otras IES

Main Article Content

Camilo Ernesto Naranjo Calderón
Luis Alfonso Aya Velandia
Yuli Paola Mususu
Yuly Paola Moya Garzón
Abstract

Taking into account the interest in impact measurement processes in the educational field, an evaluative exercise from a mixed perspective is proposed from UNIMINUTO, where a quasi-experimental, non-probabilistic design was used, with a control group. not equivalent and with a subsequent measurement process through retrospective techniques. The goal of this exercise was to measure the social impact of said institution in the processes of social transformation, based on social responsibility practices in Bogotá, oriented from a training component that includes two subjects (Contemporary Social Development and Responsibility Practice Social) that in turn ensure the dynamics of Social Projection carried out by the Institution in various communities in Colombia. The investigative process had a comparative analysis with external entities to see from other perspectives the unique mark that the UNIMINUTO leaves in its social aspect in students, teachers and communities; evidencing difficulty in making comparisons with other universities, for this reason anonymous surveys and a focus group were used, which respected the fact that the participants did not specify the universities from which they come.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
171
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

ACNUR (2018). Derechos Humanos: Artículo 1, igualdad, libertad y dignidad. En:https://eacnur.org/blog/derechos-humanos-articulo-1-tc_alt45664n_o_pstn_o_pst/#:~:text=La%20igualdad%20como%20derecho%20humano,el%20sexo%2C%20entre%20otros%20aspectos

Aya-Velandia, L. A. (2020). Aportes de los sistemas y redes complejas para la transformación social. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12(1), 204-216.20 En: https://revistalogos.policia.edu.co:8443/index.php/rlct/article/view/1066/pdf DOI: https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1066

Bauman, Zygmunt (2002), En busca de la política, México, Fondo de Cultura Económica.

Beade, I. (2016). Acerca del concepto de dignidad humana en la filosofía kantiana: del hombre como fin en sí mismo al hombre como ciudadano del mundo. En: https://ojs.uv.es/index.php/REK/article/view/6467

Cardoso C, (2019). Gestión Social: Epistemología de un paradigma. Universidad del Azuay. En: https://publicaciones.uazuay.edu.ec/index.php/ceuazuay/catalog/book/67 DOI: https://doi.org/10.33324/ceuazuay.67

Decreto 843 (13 de junio de 2020). En: https://www.cna.gov.co/1779/articles-403953_norma.pdf

Delgado. E. (2012). la doctrina social de la iglesia: fuentes y principios de los derechos humanos. Prolegómenos Derechos y Valores, 15(30). En: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87625443006 DOI: https://doi.org/10.18359/prole.2360

Deneulin, S. (2019). El desarrollo humano integral: una aproximación desde la tradición social católica y el enfoque de las capacidades de Amartya Sen. Revista de Estudios Sociales, (67), 74-86. En: http://www.scielo.org.co/pdf/res/n67/0123-885X-res-67-00074.pdf DOI: https://doi.org/10.7440/res67.2019.06

Franco-Avellaneda, M. y Pérez-Bustos, T. (2010). Tensiones y convergencias en torno a la apropiación social de la ciencia y la tecnología en Colombia. In: Pérez-Bustos, T.; Tafur-Sequera, M. (Ed.). Deslocalizando la apropiación social de la ciencia y la tecnología en Colombia: aportes desde prácticas diversas. Bogotá: Maloka; Colciencias. p.9-23. 2010.

KANT, Immanuel. (2005). Fundamentación para una metafísica de las costumbres, traducción castellana de R. Rodríguez Aramayo, Madrid, Alianza.

Ministério da Cultura. Fundação Biblioteca Nacional, (S.F.) Theologica Latinoamericana. http://theologicalatinoamericana.com/

Montero, M. (2004). Introducción a la Psicología Comunitaria. Desarrollo, conceptos y procesos. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Paidós.

Parque científico de innovación social, (2021), documento técnico, Paso a paso para desarrollar innovaciones sociales. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/14188/1/Documento_ruta_de_innovacion_social_2022.pdf

Resolución 021795 Ministerio de Educación Nacional de Colombia (19 de noviembre de 2020). https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Resoluciones/402045:Resolucion-021795-de-19-de-noviembre-de-2020

UNICEF,(2014), Ensayos controlados aleatorios, https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/MB7ES.pdf

UNIMINUTO, (2021) PEI, https://portalweb-uniminuto.s3.us-east-1.amazonaws.com/activos_digitales/DocInstitucionales/Uniminuto/PEI_2021.pdf

UNIMINUTO, (2021), Políticas Institucionales, Acuerdo número 342 del 13 de agosto de 2021. 36-4. POLÍTICA INSTITUCIONAL DE RESULTADOS DE APRENDIZAJE.pdf (s3.us-east-1.amazonaws.com)

Vaticano, Encíclica Populorum Progressio No. 14 y 16

Vaticano, (SF), compendio de la doctrina social de la iglesia. https://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/justpeace/documents/rc_pc_justpeace_doc_20060526_compendio-dott-soc_sp.html

Vaticano, Quadragesimo Anno https://www.vatican.va/content/pius-xi/es/encyclicals/documents/hf_p-xi_enc_19310515_quadragesimo-anno.html

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC