Comparative analysis of the category of Social Transformation in academic programs of the Rector's Office (Headquarters) UNIMINUTO Bogotá Virtual and Distance - UVD and other HEIs
Análisis comparativo de la categoría de Transformación Social en programas académicos de la Rectoría (Sede) UNIMINUTO Bogotá Virtual y Distancia – UVD y otras IES
Main Article Content
Taking into account the interest in impact measurement processes in the educational field, an evaluative exercise from a mixed perspective is proposed from UNIMINUTO, where a quasi-experimental, non-probabilistic design was used, with a control group. not equivalent and with a subsequent measurement process through retrospective techniques. The goal of this exercise was to measure the social impact of said institution in the processes of social transformation, based on social responsibility practices in Bogotá, oriented from a training component that includes two subjects (Contemporary Social Development and Responsibility Practice Social) that in turn ensure the dynamics of Social Projection carried out by the Institution in various communities in Colombia. The investigative process had a comparative analysis with external entities to see from other perspectives the unique mark that the UNIMINUTO leaves in its social aspect in students, teachers and communities; evidencing difficulty in making comparisons with other universities, for this reason anonymous surveys and a focus group were used, which respected the fact that the participants did not specify the universities from which they come.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
ACNUR (2018). Derechos Humanos: Artículo 1, igualdad, libertad y dignidad. En:https://eacnur.org/blog/derechos-humanos-articulo-1-tc_alt45664n_o_pstn_o_pst/#:~:text=La%20igualdad%20como%20derecho%20humano,el%20sexo%2C%20entre%20otros%20aspectos
Aya-Velandia, L. A. (2020). Aportes de los sistemas y redes complejas para la transformación social. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12(1), 204-216.20 En: https://revistalogos.policia.edu.co:8443/index.php/rlct/article/view/1066/pdf DOI: https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1066
Bauman, Zygmunt (2002), En busca de la política, México, Fondo de Cultura Económica.
Beade, I. (2016). Acerca del concepto de dignidad humana en la filosofía kantiana: del hombre como fin en sí mismo al hombre como ciudadano del mundo. En: https://ojs.uv.es/index.php/REK/article/view/6467
Cardoso C, (2019). Gestión Social: Epistemología de un paradigma. Universidad del Azuay. En: https://publicaciones.uazuay.edu.ec/index.php/ceuazuay/catalog/book/67 DOI: https://doi.org/10.33324/ceuazuay.67
Decreto 843 (13 de junio de 2020). En: https://www.cna.gov.co/1779/articles-403953_norma.pdf
Delgado. E. (2012). la doctrina social de la iglesia: fuentes y principios de los derechos humanos. Prolegómenos Derechos y Valores, 15(30). En: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87625443006 DOI: https://doi.org/10.18359/prole.2360
Deneulin, S. (2019). El desarrollo humano integral: una aproximación desde la tradición social católica y el enfoque de las capacidades de Amartya Sen. Revista de Estudios Sociales, (67), 74-86. En: http://www.scielo.org.co/pdf/res/n67/0123-885X-res-67-00074.pdf DOI: https://doi.org/10.7440/res67.2019.06
Franco-Avellaneda, M. y Pérez-Bustos, T. (2010). Tensiones y convergencias en torno a la apropiación social de la ciencia y la tecnología en Colombia. In: Pérez-Bustos, T.; Tafur-Sequera, M. (Ed.). Deslocalizando la apropiación social de la ciencia y la tecnología en Colombia: aportes desde prácticas diversas. Bogotá: Maloka; Colciencias. p.9-23. 2010.
KANT, Immanuel. (2005). Fundamentación para una metafísica de las costumbres, traducción castellana de R. Rodríguez Aramayo, Madrid, Alianza.
Ministério da Cultura. Fundação Biblioteca Nacional, (S.F.) Theologica Latinoamericana. http://theologicalatinoamericana.com/
Montero, M. (2004). Introducción a la Psicología Comunitaria. Desarrollo, conceptos y procesos. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Paidós.
Parque científico de innovación social, (2021), documento técnico, Paso a paso para desarrollar innovaciones sociales. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/14188/1/Documento_ruta_de_innovacion_social_2022.pdf
Resolución 021795 Ministerio de Educación Nacional de Colombia (19 de noviembre de 2020). https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Resoluciones/402045:Resolucion-021795-de-19-de-noviembre-de-2020
UNICEF,(2014), Ensayos controlados aleatorios, https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/MB7ES.pdf
UNIMINUTO, (2021) PEI, https://portalweb-uniminuto.s3.us-east-1.amazonaws.com/activos_digitales/DocInstitucionales/Uniminuto/PEI_2021.pdf
UNIMINUTO, (2021), Políticas Institucionales, Acuerdo número 342 del 13 de agosto de 2021. 36-4. POLÍTICA INSTITUCIONAL DE RESULTADOS DE APRENDIZAJE.pdf (s3.us-east-1.amazonaws.com)
Vaticano, Encíclica Populorum Progressio No. 14 y 16
Vaticano, (SF), compendio de la doctrina social de la iglesia. https://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/justpeace/documents/rc_pc_justpeace_doc_20060526_compendio-dott-soc_sp.html
Vaticano, Quadragesimo Anno https://www.vatican.va/content/pius-xi/es/encyclicals/documents/hf_p-xi_enc_19310515_quadragesimo-anno.html