Learning styles and knowledge representation systems in ECAES (quality examinations for higher education) for medical students.

Estilos de aprendizaje y sistemas de representación del contenido en ECAES (examen de calidad para la educación superior) para estudiantes de medicina.

Main Article Content

Oscar Hernán Fonseca
Abstract

This article shows the results of a research carried out with senior medical students in a higher education institution focuse on the teaching of health sciences. The main outcome was to determine the impact of the knowledge representation systems in a virtual learning environment using ECAES examinations as strengthening resources and reviewing of the knowledge. The learning styles were taking into account to process the information related to the results from the questionnaire based on ECAES examinations which were designed and assessed by the ICFES (Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior).


During this research was implemented a 2 x 4 factorial design of two variables; learning styles and knowledge representation systems. The participants were classified by applying The Kolb learning style inventory; according to learning styles they were classified in Assimilators, accommodators, Divergers and Convergers. The knowledge representation systems used during the research were concept maps, conceptual graphs, conceptual mentefactos and frames. The objective of the research was to determine if there are significant differences in the conceptual transfer between students according to their learning styles and their knowledge representation systems used in the study of basic medical skills.


The study revealed that 53% of the students were divergers (Reflective observation). The knowledge representation systems that allow students got the best findings were frames and conceptual mentefactos , although the results were not significant. The converger students got the best findings in this type of test, which is in line with KOLB’s approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
1
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
151
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Oscar Hernán Fonseca, Universidad Autónoma de Colombia

Docente Investigador 

Maestría Didáctica de las Ciencias

Universidad Autónoma de Colombia

References

Alonso, C. (1992). Estilos de aprendizaje: Análisis y Diagnóstico en Estudiantes Universitarios. Vol. I y II. Madrid: Editorial Universidad Complutense.

Alonso, C., Gallego, D., & Honey, P. (2000). Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Ediciones mensajero.

Amsel, A. (1989). Behaviorism, neobehaviorism, and cognitivism in learning theory. Hilsdale, New jersey: Lawrense Erlbaum Associates.

Añez, O., Ferrer, K., & Velazco, W. (Enero de 2007). Uso de mapas conceptuales y trabajo cooperativo en aulas con elevada matrícula estudiantil. Acción pedagógica [Online](16), 174-181.

Arnau, J. (1984). Diseños experimentales en Psicología. México: Trillas.

Brachman, R., & Levesque, H. (2004). Knowledge Representation and reasoning. San Francisco, CA: Morgan Kaufmann Publishers.

Burgos, D. (2006). Estudio de la estructura y del comportamiento de las comunidades virtuales de aprendizaje no formal sobre estandarización e-learning. [Online] Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Europea de Madrid.

Calderero, J. (2004). Estudio de libros de texto de ciencias de la naturaleza mediante análisis cuantitativo basado en la teoría de grafos. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Campillo, C. (2004). La informática como estrategia de aprendizaje. Gáceta médica de México, 140(3), 316-319.

Collins, A., & Quillian, R. (1969). Retrieval time from semantic memory. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior.(8), 240-247.

Congreso de Colombia. (2009). LEY 1324 DE 2009. Bogotá: Diario Oficial.

Contessa, J., Ciardelo, K., & Perlman, S. (Mayo - junio de 2005). Surgery resident learning styles and academic achievement. Current Surgery [Online], 62(3), 344-347.

De Simone, G. (2008). Educación y Formación en Medicina y Cuidados Paliativos. Pallium Latinoamérica.[Online].

De Zubiría, M. (2000). Pedagogías del siglo XXI : mentefactos I : el arte de pensar para enseñar y de enseñar para pensar. Santafé de Bogotá: Fondo de Publicaciones Bernardo Herrera Merino.

Fonseca, O. (2000). Hipertextos y mapas conceptuales en ambientes de aprendizaje Colaborativo. Tesis de Maestría en Tecnologías de la Información Aplicadas a la Educación. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Hauer, P., Straub, C., & Wolf, S. (2005 Fall). Learning styles of allied health students using Kolb's LSI-IIa. Journal Allied Health, 34(3), 177-182.

Ibañez, M. (Octubre de 2006). Mentefactos conceptuales como estrategia didácticopedagógica de los conceptos básicos de la teoría de muestreo aplicados en investigación en salud. Rev. Ciencias de la salud, 62-72.

ICFES. (22 de febrero de 2008). Resolución 00092 del 22 de febrero de 2008. Por la cual se expide reglamentación de los procedimientos de registro, inscripción, citación y presentación de exámenes ante el ICFES . Bogotá: Procesos editoriales - ICFES.

Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior . (2008). Guía de orientación Exámenes de Calidad de la Educación Superior en Medicina. Bogotá: Procesos Editoriales - ICFES.

Kats, Y. (2013). Learning Magnament System and Instrutional Design. Hersehey, PA: IGI Global.

Keefe , J. (1988). Profiling and Utilizing Learning Style. . Reston Virginia: National Association of Secondary School Principals.

Kolb, D. (1984). Experiential learning. experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall.

Kolb, D. (1984). Experimental learning: experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall.

Kolb, D. (1985). Inventario de los Estilos de Aprendizaje. McBer and Company.

López, A., Escalera, S., & Ledesma, R. (2002). Ambientes Virtuales De Aprendizaje. Presimposio Virtual SOMECE 2002. Sociedad Mexicana de Computación En Educación. Tecnología Educativa del Instituto Politécnico Nacional (IPN). México.

Messick, S. (1984). The nature of cognitive style: Problems and promise in educational practice. . Educational Psychologist,(19), 59-74.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2008). Decreto 1781. Bogotá: Imprenta Nacional.

Minsky, M. (1975). A Framework for Representing Knowledge. The psychology of Computer Vision. McGraw-Hil.

Montes Y Gómez, M., Gelbuk, A., López, A., & Baeza, R. (septiembre de 2001). Un Método de Agrupamiento de Grafos Conceptuales para Minería de Texto. "Procesamiento de Lenguaje Natural". revista editada por la Sociedad Española de Lenguaje Natural.[Online], 27.

Moreneo, C., Castelló, M., Clariana, M., Palma, M., & Pérez, M. (2007). Estrategias de enseñanza y aprendizaje: Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Barcelona: Gráo.

Moreno, A. (2000). Estudios de linguistica del español. Obtenido de Diseño e implementación de un lexicon computacional para lexicografía y traducciòn autómatica.: http://elies.rediris.es/elies9/4-3-2.htm

Novack, J., & Gowin, B. (1984). Learning how to learn. Cambridge, United Kindow: Cambridge university Press .

Ocaña, J. (2010). Mapas mentales y estilos de aprendizaje (Estrategias de Aprendizaje). San Vicente-Alicante-España: Editorial Club Universitario.

Riechmann, S., & Grasha, A. (1974). A Rational Approach to Developing and Assessing the Construct Validity of a Student Learning Style Scales Instrument. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 87(2), 213-223.

Rojas, C. (diciembre de 2005). Mentefactos y niveles de razonamiento geométrico, según Van Hiele, en alumnas de licenciatura de Pedagogía Infantil. Revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación Universidad del Norte. [Online](6).

San Segundo, M. (2003). Representación del Conocimiento y su implicación en la Bibliotecología. En J. A. Frías, Tendencias de investigación en organización del conocimiento (págs. 394-402). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Schmeck, R. (1988). Individual Differences and Learning Strategies in Learning & Study Strategies Issues in Assessment, Instruction & Evaluation. New York: Academic Press.

Sowa, J. (1984). Conceptual Structures :Information Processing in Mind and Machine. Massachussetes: Addison-Wesley, Reading.

Winograd, T. (1975). Frame representations and Declarative/Procedural Controversy. En D. Bobrow, & A. Collins, Representation and understanding: Studies in Cognitive Science (págs. 185-210). New York: Academic Press.