Virtual aid support to the inclusive learning in engineering.

Ayudas virtuales como apoyo al aprendizaje inclusivo en la ingeniería.

Main Article Content

Irlesa Indira Sánchez Medina
Jaime Malqui Cabrera Medina
Jorge Eliecer Martinez Gaitan
Abstract

The objective of this article is to present the results of five significant experiences in a Colombian University of face court, with their reflections. Significant experiences arise from the need to express, teachers and students of mediating processes inclusive learning using technology tools offered by information technology and communication ICT. The research is descriptive qualitative. The methodology used for the development of interdisciplinary experiences was centered methodology learning teams MICEA that includes five phases: classroom moment, self-learning, teamwork, monitoring and evaluation. As teachers use virtual strategy aids in the classroom, to achieve academic performance and behavior change in students, who were part of the courses listed in the case analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
325
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Irlesa Indira Sánchez Medina, Universidad Cooperativa de Colombia

Ingeniero de Sistemas, especialista en redes de telecomunicciones, especialista en educacion, magister en educacion y realizo un doctorado en e-learning.

Jaime Malqui Cabrera Medina, Universidad Cooperativa de Colombia

Licenciado en matematicas y fisica, especialista en TIC Y magister en TIC.

Jorge Eliecer Martinez Gaitan, Universidad Cooperativa de Colombia.

Especialista en desarrollo de software, magister en ciencia de la computacion y acutalmente estoy realizando un doctorado en desarrollo sostenible.
References

Cabrera, J. (2014.). Un Objeto Virtual de Aprendizaje (OVA) para el Movimiento Armónico Simple (M.A.S) y sus Aplicaciones. Revista entornos., Pág.1-15.

Colombia aprende. (20 de 1 de 2014). Objetos virtuales de aprendizaje e informáticos. Obtenido de Objetos virtuales de aprendizaje e informáticos.: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/directivos/1598/article-172365.html

Eito-Brun, R. (2014.). Gestión de contenidos. Barcelona.: Editorial UOC.

García, A. (2014). Evaluación de la usabilidad de la plataforma Sakai en la Facultad de Economía y Empresa de Murcia. Congreso Internacional de innovación docente., 12.

García, Ó. A. (2009.p.40.). Innovación en docencia universitaria con moodle. Casos prácticos. Alicante: Editoria Club Universitario.

Marins., P. (2010.). Estrategias de aprendizaje y desarrollo de la motivación: un estudio empírico con estudiantes de E/LE brasileños. Revista porta linguarum., Pág.1-20.

Onrubia, J. (2005). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Universidad de Barcelona, 16.

Reyes, N. (2015.). Motivación del estudiante y los entornos virtuales de aprendizaje. Virtual Educa., p.1-13.

Romero., M. (2014). Nuevas tecnologías y aprendizaje significativo de las ciencias. Revista ensciencias, 15.

Sánchez, I. (2015.). El Ingeniero de Inclusión con Videojuegos. Revista Educación en Ingeniería., Pág.1-8.

Zambrano, W. R. (2010). Creación, implementación y validación de un modelo de aprendizaje virtual para la educación superior en tecnologías web 2.0. Revista Javeriana., 16.