Writing in initial education and its transitio to 1st degree of basic education

Escritura en educación inicial y su transición al 1er grado de educación básica

Main Article Content

Jenny Del Valle Roo Montaner, [Dr]
Ana María de la Caridad Rodrigues Rodrigues, Ms Md sp
Abstract

The investigation is framed under a methodology of a descriptive study, of field under the quantitative approach. The population and sample is constituted by the teachers of Initial Education of the School U.E.E. "Algeria Laya" Santiago Mariño Municipality of Aragua State. For data collection, the survey was applied as an instrument consisting of 4 questions with several alternative answers determining its content validity through the Expert Judgment technique and the reliability was obtained using Combrach's Alpha, resulting in 0.87. This allowed knowing the willingness of teachers to apply the proposed strategy. The results obtained showed that even when teachers possess knowledge about the constructive process of teaching writing, they continue to ignore this learning process in the initial stage

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
45%
33%
Days to publication 
221
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Jenny Del Valle Roo Montaner, [Dr], Experimental Pedagogical University Libertador

Teacher of Preschool Education. Specialist in Printed Educational Materials. PhD student Teacher in higher education

Ana María de la Caridad Rodrigues Rodrigues, Ms Md sp, IAE Dr Arnoldo Gabaldon

Medical surgeon, Specialist in epidemiology and international public health and management master's degree from the United Nations Association Venezuela

References

Ferreiro, E. y Teberosky, A. (2003). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Buenos Aires: Siglo XXI.

Flórez, R., Restrepo, M. A., y Schwanenflugel, P. (2007). Alfabetismo emergente: investigación, teoría y práctica: el caso de la lectura. Bogotá: Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico-Departamento de la Comunicación Humana y sus Desórdenes, Facultad de Medicina, Universidad Nacional de Colombia.

Fraca de B., L., (2003) Pedagogía Integradora en el aula. Caracas: El Nacional.

Gómez, K (2010). Con el computador aprendo y me divierto en el mágico mundo de la lectoescritura. [Revista en línea], Disponible en: http://www.eduteka.org/proyectos.php/1/2452. [Consultado: 2014, septiembre 22].

Ley Orgánica de Educación. Morais, J. (2001). El arte de leer. Madrid: A. Machado Libros.

Oñativia, O. (1998). Adquisición de la lectura y escritura. Investigación

Documental. Año 2 N°5. Buenos Aires

Palella, S. y Martins F. (2006). Metodología de la Investigación Cuantitativa. Caracas: FEDUPEL.

Piaget, J. (1926). El lenguaje y el pensamiento en el niño. Buenos Aires: Guadalupe.

Unesco (1996). La Educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Madrid: Santillana.

Citations

Crossref

Scopus
Europe PMC