Intercultural competences development
Desarrollo de competencias interculturales A proposal for bilingual training in rural contexts
Main Article Content
The article base in the analysis of intercultural competences as a proposal for training in foreign languages in rural fields, using the local context as an element that lands and energizes bilingual education and adequately approaches the compression of new cultural concepts. The methodology used was the ethnographic study case, which implied a field work characterized by observation and continued participation in educational institutions of the municipality of Villagómez-Cundinamarca Colombia; The categories of analysis were selected as the concept of rurality, interculturality, culture and bilingualism. The data analysis was carried out in a descriptive way, which seeks, on one hand, to provide an overview about rural education in foreign languages and the problem of cultural domination from the perspective of the participants. And on the other the resignification of the concept of the rural in the educational, focused more on the anthropological dimension, which is inclusive and from the difference; that not only is able to understand the complexity of educating in rural areas, but that it transcends epistemic fields and is not limited to the superficial recognition of demographic space as a geographical, regional framework, where different cosmogonies and knowledge converge. This study aims to generate in the teachers and students the consolidation of positive attitudes aimed at assessing their cultural system while acquiring a foreign language. Our commitment is to demonstrate that the education of a foreign language can be thought of from a more equitable posture which generates a deep reflection on the way these linguistic processes are carried out in the rural space, an education in which the foreign language serves as an element through which local culture can be reinforced and not as an element that disintegrates and establishes differences between cultural systems.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Abu-Lughod, L. (1997). The interpretation of cultures(s) after television. Representations, (59), pp.109-134. DOI: https://doi.org/10.2307/2928817
Aguado, T. (Ed.) (2006). Educación intercultural. Necesidades de formación del profesorado desde una perspectiva europea. Madrid: Ediciones UNED.
Amador-Lankster, C. (2014). Educación bilingüe, enseñanza bilingüe y desarrollo del bilingüismo en Estados Unidos en: Lectura y escritura como se enseña y se aprende en el aula, Universidad de la Sabana. 4, 161-184.
Bloomfield, L. (1933). Language. New York: Henry Holt.
Boix, R. (2003). Escuela rural y territorio: entre la desruralización y la cultura local. Revista Digital eRural, Educación, cultura y desarrollo rural, Año 1(1).
Bustos, A. (2011). La escuela rural. España: Ediciones Mágina.
Canclini, N. (2004) Conflictos de identidad en la cultura popular: bases para una política artesanal en América latina. Revista mexicana de sociología, 43(2), 713. DOI: https://doi.org/10.2307/3539923
Carretero, A. (2001) IMAGINARIOS SOCIALES Y CRÍTICA IDEOLÓGICA. Una perspectiva para la comprensión de la legitimación del orden social. (Tesis doctoral) Universidad Santiago de Compostela.
Colbert, V. (1999). Mejorando el acceso y la calidad de la educación para el sector rural pobre, el caso de la escuela nueva en Colombia. Revista iberoamericana. N.20 pp. 3 -10. DOI: https://doi.org/10.35362/rie2001043
Echeverri, R. (1998). “Colombia en transición, de la crisis a la convivencia: una visión desde lo rural. En Misión Rural. Informe final. Colombia: IICA Editores.
Escobar, A. (2012). Una minga para el postdesarrollo. Lugar, medio ambiente y movimientos sociales en las transformaciones globales. Bogotá: Ediciones desde abajo (Introducción, capítulo 1 y 2, pp. 17-75).
Eisner, E. (1998). El ojo ilustrado. Ediciones Paidós. Bogotá, Colombia.
Grimson, A. (2008). Diversidad y cultura. Reificación y situacionalidad: Revista Antipode, 40(4), pp.504-512. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8330.2008.00621.x
Guerrero, A. (2014). Veinticinco años de constitución y nacionalismo. Revista de derecho político, 0 (78)-(89).
Jameson, F. (1999). El giro cultural, Escritos seleccionados sobre el postmodernismo 1983-1998, pp. 78-92. Buenos Aires.
Rivera, S. (1999). La raíz: colonizadores y colonizados, en Xavier Albó y Raúl Barrios (coords.), Violencias encubiertas en Bolivia. La Paz, CIPCA – ARUWIYIRI.
Rosales, M. (2007). La Educación Intercultural Bilingüe en la universidad nacional de educación Enrique Guzmán y Valle. En Elsa Vilchez, et al (ed) Interculturalidad y Bilingüismo en la Formación de recursos humanos: Educación, Medicina, Derecho y Etnodesarrollo; Vol. III. Lima: Juan Gutemberg–Editores Impresores E.I.R.L. 77–81.
Sandoval, C.A (2002). Investigación Cualitativa. Especialización Teoría de los métodos y técnicas de investigación social. Bogotá, Colombia: ARFO Editores e Impresores Ltda.
Souza, E., Pinho, A., & Meireles, M. (2012).Tensões entre o local e o global: ruralidades contemporâneas e docência em escolas rurais. EducaçãO, 37(2) ,351-364. DOI: https://doi.org/10.5902/198464444128
Tubino, F. (2000). La interculturalidad crítica como proyecto ético-político, Encuentro Continental de educadores agustinos, Lima, enero 24-28, 2005.
Ortega, M. A. (1993). La parienta pobre (Significante y Significado de la Escuela Rural).
Ramos, B. (2014). Hacia el desarrollo de habilidades de competencia intercultural: una experiencia pedagógica con futuros profesores, How, A Colombian journal for teachers of English, No 20, pp. 206-225.
Salgado, C. (2002). Los campesinos imaginados. Cuadernos tierra y justicia, Nº6. ILSA.
Valcárcel, M. (2011). Rural clásico, nueva ruralidad y enfoque territorial: el caso peruano. En F. Guardia & O. Toro. (Ed.), Educación rural Andina. Capacidades tecnológicas y desafíos territoriales. (pp. 17-46).
Walsh, C. (2009). Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político-epistémicas de refundar el estado, Tabula rasa, Bogotá N 9 pp. 131-152. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.343
Walsh, C. (2015). Interculturalidad y (de)colonialidad: Perspectivas críticas y políticas. Visão Global, Joaçaba, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, jan. /dez. 2012. Disponible en: http://editora.unoesc.edu.br/index.php/visaoglobal/article/view/3412/151