Emancipatory Ethnoeducative Pedagogical Model "Pedagogical Champalanca" generator of intercultural-territorial integration in the EI the Union of Bajirá-Chocó

Modelo Pedagógico Etnoeducativo Emancipador “Champalanca Pedagógica” generador de integración intercultural-territorial en la IE la Unión de Bajirá-Chocó Pedagogía interculturalidad

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Mirian Monterrosa Bailarin
Abstract

This article seeks to understand the emancipatory ethno-educational pedagogical model "Champalanca Pedagógica" and its effects on intercultural-territorial integration in the EI the Unión de Bajirá-Chocó, the qualitative methodology was used, with a descriptive approach, where the techniques of pedagogical workshop and semi-structured interviews through remote prespecialty (via WhatsApp audio) to comply with social distancing due to the COVID-19 pandemic. As a result, four (4) categories were identified in the application of the model in question: pedagogy, coexistence, conflict, context, managing to understand: First, the components of the model. Second, the classroom practices by the teachers in the aforementioned institution. Third, the difficulties and strengths presented in the implementation of said pedagogical champalanca model in relation to education in and from interculturality and diversity; Finally, it is confirmed that the pedagogical Champalanca model is a generator of intercultural integration in the EI La Unión de Bajirá and the implementation of intercultural education as a strategy of intercultural integration in a culturally diverse context is recommended.

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Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

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Reisner De Jesús Ravelo Mendez, Investigador

Licenciado en Ciencias Sociales, con Énfasis en Desarrollo Social, Universidad del Magdalena, Especialista en Pedagogía, Universidad Pedagógica Nacional, Magister en Desarrollo Educativo y Social, Universidad Pedagógica Nacional, candidato a Doctor en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Universidad de Manizales. Docente e investigador social en la Maestría en Educación en la Corporación Universitaria Iberoamericana

Mirian Monterrosa Bailarin, Investigadora

Ingeniera Ambiental, Universidad Tecnológica del Choco “Diego Luis Córdoba”, Especialista en Pedagogía y Docencia, Fundación Universitaria del Área Andina, Maestrando en Educación, Corporación Universitaria Iberoamericana. Docente de Aula en la Institución Educativa la Unión de Bajirá-Chocó.

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