Transcending to the classroom

Trascendiendo el Aula Systematization of the experience of Semillero Corpología through two processes experienced and the perceptions of its participants between 2019 and 2021.

Main Article Content

César Augusto Cadavid Valderrama
Sebastián Barrientos Lezcano
María Cristina García Gómez
Jhon Alexander Álvarez Guerra
Abstract

  In this research article, a systematization of the experience lived in Semillero Corpología is presented, a formative research space in the area of ​​Physical Education, Recreation and Sports, developed between 2019 and 2021 in an inter-institutional alliance between the La Piedad educational institution and the Jaime Isaza Cadavid Polytechnic University Institution.


The general objective was to systematize the experience of the Corpology Seedbed made up of students and teachers from the La Piedad educational institution and the Jaime Isaza Cadavid Polytechnic University Institution between the years 2019-2021, for which the processes experienced in the formative research were described and the perceptions of the lived experience of the actors involved were identified.


The adopted methodology is based on qualitative research and systematization, which allowed critical reflection on the practices and perceptions of the participants to identify improvement actions in the formative research process. A planning matrix, an evaluation matrix and three interview matrices were used to collect the information: teachers, students of the IE La Piedad and students of the Colombian Polytechnic Jaime Isaza Cadavid.


The results revealed key emerging categories in the experience that are Investigative skills, Creative methodology, Meaningful learning, Body, Emotions and feelings, Sharing with the other, and Decision making. It is found that the participants developed investigative skills and obtained significant learning related to their environment. A deep emotional connection and satisfaction in the experience shared with other members of the nursery was evidenced, which suggests a greater openness towards collaborative decision-making.


In conclusion, the systematization of the Corpología Seedbed in the area of Physical Education, Recreation and Sports provides valuable insight into formative research in this field. The results can improve similar educational programs and promote formative research in other academic contexts related to body education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies / See

Sebastián Barrientos Lezcano, Corporación Univesitaria Minuto de Dios [UNIMINUTO] Sede Antioquia-Chocó, Bello

Psicólogo, Magister en Psicopedagogía Grupo de investigación Desarrollo Psicosocial

María Cristina García Gómez, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Magister en Educación y Desarrollo Humano de Universidad de Manizales - CINDE. Licenciada en Educación Especial de la Universidad de Antioquia. Docente. Grupo de investigación COMAEFI.

Jhon Alexander Álvarez Guerra, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Licenciado en educacion basica con enfasis en educacion fisica, recreacion y deporte

References

Arango, A. (2014). Construcción de cuerpos: Fortaleza y armonía en los ideales de cuerpo-sonido movimiento en las poblaciones afrochocoanas. Revista Corpografías, Estudios críticos de y desde los cuerpos, 1(1), 61-69. Recuperado de: https://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/CORPO/article/view/8415

Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1(1). 1-10. https://n9.cl/xzcma

Benoit, C. (2021). Arguing and agreeing: two fundamental skills for decision making in the classroom. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 9-20. Epub 02 de junio de 2021. Recuperado en 24 de julio de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000300009&lng=es&tlng=en.

Bolívar, R. M. (2019). Semilleros de investigación: rutas y experiencias de la Universidad de Antioquia.

Bloch, S. (2007). Al alba de las emociones. Uqbar.

Cano, M. (2009). La investigación escolar: un asunto de enseñanza y aprendizaje en la Educación Secundaria. Revista Investigación en la Escuela, 67, 63-79. Recuperado de: https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/60839

Delgado, R. (2016). Construcción de autonomía desde una experiencia pedagógica en artes escénicas.

Escobar, M. (2013). Semilleros de Investigación. Investigaciones Andina, 15(27), 733-735. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/inan/v15n27/v15n27a01.pdf

Ghiso. (2008). La sistematización en contextos formativos universitarios. Revista Internacional Magisterio.

Guerrero. (2019). Procesos Alternativos y Aperturas de Nuevos Horizontes Sensibles en un Contexto Escolar.

Herrera, G., Montequín, Z., & Horta, D. (2012). Estrategia para la formación de habilidades investigativas en estudiantes de medicina. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 16(4), 98-112. Recuperado de: http://www.medigraphic.com/pdfs/pinar/rcm-2012/rcm124k.pdf

Jara, O. (2011). Orientaciones teórico-prácticas para la sistematización de experiencias. Obtenido de Centro de recursos alboan: http://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0788/6_JAR_ORI.pdf

Jara, O. (2013). www.bibliotecavirtual.rs.com. Obtenido de http://bibliotecavirtualrs.com/2013/08/orientaciones-teorico-practicas-parala-sistematizacion-de-experiencias/:

Jara, O. (2015). Una panorámica del concepto sistematización de resultados científicos. Edusol.

Lovanovicc. (2007). Sistematización De Las Prácticas Pedagógicas Del Semillero Infantil De Danza De La Institución Educativa Doce De Octubre De La Ciudad De Medellín.

Molano, J. (2018). Memorias del inicio del Semillero de investigación en danza tradicional de la licenciatura en Educación Artística de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá.

Morales, M. S., & Cuenca, M. A. (2003). Educar las emociones y los sentimientos: Introducción práctica al complejo mundo de los sentimientos. Narcea Ediciones.

Morgan, B. y. (2007). La sistematización de experiencias: producción de conocimientos desde y para la práctica. La Biblioteca Virtual de Sistematización.

Neisser. (2018). www.issuu.com. Obtenido de https://issuu.com/salome.mora/docs/percepcion_psicologia_pae11.docx

Ramos, C., Monroy, E., Cely, C., & Dávila, J. (2011). Semillero de investigación santo Tomás de Aquino. Recuperado de: http://funes.uniandes.edu.co/9967/1/Monroy2011Semillero.pdf

Tabares, J. F. (2018). Enseñanza de la sistematización de experiencias en el componente investigativo de la formación de profesionales de la educación física.

Valle, A., Manrique, L. & Revilla, D. (2022). La Investigación descriptiva con enfoque cualitativo en educación. Obtenido de: https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/184559

Citaciones