Attitudes towards mathematics with the use of technology:
Actitudes hacia las matemáticas con el uso de la tecnología a study in secondary education
Main Article Content
Abstract
A study whose objective was to know the attitudes toward mathematics per se and the attitudes towards mathematics with the use of technology is reported. The methodology used was of mixed cut with concurrent triangulation design (Ditriac in spanish). 130 first grade students and a Mathematics teacher from a public junior high school in Mexico City participated. The attitudes towards mathematics and computer-taught mathematics (AMMEC in spanish) scale was applied to students in a Google forms form, while and a semi-structured interview through Zoom platform was applied to the teacher. The results of the AMMEC scale showed statistically significant linear correlations. On the attitudinal tendencies of the subscale Attitude Towards Mathematics, a positive attitude tendency was found, while on Attitudes Towards Mathematics With Computer and Self-confidence to Work Mathematics subscales, the results showed a neutral attitude in the students. Finally, in the concurrent triangulation (Ditriac) of the results of the AMMEC scale and the semi-structured interview, the findings reveal a correspondence relationship between the students' positive attitudes towards mathematics with the use of technology and the teacher's knowledge on Information and Communication Technologies (ICT's) use.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Álvarez, Yadira y Ruiz Soler, Marcos. (2010). Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes de ingeniería en Universidades Autónomas Venezolanas. Revista de Pedagogía, XXXI (89), pp. 225-249.
Cameron, Lindsey, Rutland, Adam, Brown y Rupert (2007). Promoting children's positive intergroup attitudes towards stigmatized groups: Extended contact and multiple classification skills training. International Journal of Behavioral Development, 31 (5), 454-466. DOI: https://doi.org/10.1177/0165025407081474
Cardoso, E. (2019). Las actitudes hacia las matemáticas de estudiantes de formación inicial de profesorado en México. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 10(1), pp. 87-103. DOI: https://doi.org/10.29059/rpcc.20190602-83
Carrillo Cuya, M. I. (2018). Motivación y actitud hacia las matemáticas en los estudiantes de secundaria, Institución Educativa Menotti Biffi Garibotto, Pucusana, 2018. [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo de Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/20874
Cenich, G., Araujo, S. y Santos, G. (2017). TIC y culturas de enseñanza / Elaboración de una encuesta para indagar los usos educativos por docentes de Matemática. Revista Iberoamericana de Educación, 73(1), pp. 9-28. DOI: https://doi.org/10.35362/rie731122
Daniel, S. J. (2020). Education and the Covid-19 pandemic. Prospects, 49(1), pp. 91-96. <https://doi.org/10.1007/s11125-020-09464-3>. DOI: https://doi.org/10.1007/s11125-020-09464-3
Fennema, E. y Sherman, J. (1976). Mathematics attitudes scales: instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 7(5), pp. 324-326. DOI: https://doi.org/10.5951/jresematheduc.7.5.0324
García, M. D. M., Romero, I. M. y Gil, F. (2021). Efectos de trabajar con GeoGebra en el aula en relación afecto-cognición / Enseñanza de las ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 39(3), p.177-198. <https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3299>. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3299
Gómez-Chacón, I. M. (2000). Matemática emocional. Los efectos en el aprendizaje matemático. Narcea, pp. 276.
_____ y Marbán, J. M. (2019). Afecto y conocimiento profesional docente en ma-temáticas. En E. Badillo, N. Climent, C. Fernández y M. T. González (eds.). Investigación sobre el profesor de matemáticas: formación, práctica de aula, conocimiento y competencia profesional (pp. 397-416). Ediciones Universidad Salamanca.
Grisales Aguirre, Andrés M. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas. Entramado, 14(2), pp. 198-214. DOI: https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.4751
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación / Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Education.
Inegi (2018). Índice Absoluto de Marginación / Índice de marginación por entidad federativa y municipio. https://www.inegi.org.mx/
Koehler, M. J., y Mishra, P. (2008). Introducing TPCK en AACTE. The handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators (pp. 3-29). Routledge.
Legañoa, M. A., Báez, I. y García, J. (2017). Las actitudes hacia la matemática: preparación de los maestros para considerarlas. Transformación, 13(1), pp. 56-65.
Lemus, M. y Ursini, S. (2016). Creencias y actitudes hacia las matemáticas / Un estudio con alumnos de Bachillerato en J. A. Macías, A. Jiménez, J. L. González, M. T. Sánchez, P. Hernández, C. Fernández, F. J. Ruiz, T. Fernández y A. Berciano (eds.). Investigación en Educación Matemática XX (pp. 315-323). SEIEM.
Martínez, R.M., Tuya, L.C., Martínez, M., Pérez, A. y Cánovas, A.M. (2009). El coeficiente de correlación de los rangos de Spearman / Caracterización. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 8(2), 2-19.
Martínez-Padrón, O. J. (2016). ¿Qué dicen los docentes paraguayos en cuanto al afecto en el aprendizaje de la Matemática?: Una mirada desde el Curso Ñanduti. Unión: Revista Iberoamericana de Educación Matemática, (45), pp. 23-43.
Padilla, I. A. y Conde-Carmona, R. J. (2020). Uso y formación en TIC en profesores de matemáticas: un análisis cualitativo. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (60), pp. 116-136. DOI: https://doi.org/10.35575/rvucn.n60a7
Rojano, T. (2014). El futuro de las tecnologías digitales en la educación matemática: prospectiva a 30 años de investigación intensiva en el campo. Educación Matemática. 11-30.
Sánchez, J. G. y Ursini, S. (2010). Actitudes hacia las matemáticas y matemáticas con tecnología: estudios de género con estudiantes de secundaria. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, RELIME, 13(4-II), pp. 303-318.
Santiago, C. y Farfán, JF. (2023). Aprendizaje autónomo y actitudes hacia las matemáticas en estudiantes de contabilidad y finanzas de la Universidad de San Martín de Porres. ReHuSo, 8(1), pp. 65-79. <https://doi.org/10.33936/rehuso.v8i1.5256>. DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v8i1.5256
Sherman, J. (1980). Mathematics, spatial visualization, and related factors: Changes in girls and boys, Grades 8-11. Journal of Educational Psychology, 72(4), pp. 476-482. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-0663.72.4.476
Spiteri, M. y Chang Rundgren, S. N. (2020). Literature review on the factors affecting primary teachers’ use of digital technology. Technology, Knowledge and Learning, (25), pp. 115-128. https://doi.org/10.1007/s10758-018-9376-x DOI: https://doi.org/10.1007/s10758-018-9376-x
Szücs, D. y Mammarella, I. C. (2020). Ansiedad hacia las matemáticas (Series Prácticas Educativas 31). UNESCO.
Unesco (2019). Los aprendizajes fundamentales en América Latina y el Caribe / Evaluación de logros de los estudiantes. Unesco.
_____ (2021). Coalición Mundial para la Educación covid-19. Unesco. <https://es.unesco.org/covid19/globaleducationcoalition>.
Ursini, S., Sánchez, G. y Orendain, M. (2004). Validación y confiabilidad de una escala de actitudes hacia las matemáticas y hacia las matemáticas enseñada con computadora. Educación Matemática. 16(3), 59-78. DOI: https://doi.org/10.24844/EM1603.03
Ursini, S. y Sánchez, G. (2019). Actitudes hacia las matemáticas. Qué son. Cómo se miden. Cómo se evalúan. Cómo se modifican. UNAM.
Vaillant, D. (2014). Formación de profesores en escenarios TIC. Revista e-Curriculum, 12(2), pp. 1128-1142.
Valencia, A. (2020). Tecnologia e educação matemática em tempos de pandemia. Olhar de Professor, 23, pp. 1-4. <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68464195045>. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15843.209209226104.0607
Valle, A., Regueiro, B., Piñeiro, I., Sánchez, B., Freire C. y Ferradás, M. (2016). Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes de Educación Primaria: Diferencias en función del curso y del género. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 6(2). Pp. 119-132. DOI: https://doi.org/10.30552/ejihpe.v6i2.161
Varguillas, C. (2006). El uso de atlas / TI y la creatividad del investigador en el análisis cualitativo de contenido UPEL / Instituto pedagógico rural el mácaro. Laurus, 12, pp. 73-87. https://www.redalyc.org/pdf/761/76109905.pdf
Verd, J. M. (2005). El uso de la teoría de redes sociales en la representación y análisis de textos. De las redes semánticas al análisis de redes textuales. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, (10), pp. 129-150. DOI: https://doi.org/10.5944/empiria.10.2005.1046