Attitudes towards mathematics with the use of technology:

Actitudes hacia las matemáticas con el uso de la tecnología a study in secondary education

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Cristianne Butto Zarzar
Amalia Araceli Leiva Marquez
Octaviano García Robelo
Abstract

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A study whose objective was to know the attitudes toward mathematics per se and the attitudes towards mathematics with the use of technology is reported. The methodology used was of mixed cut with concurrent triangulation design (Ditriac in spanish). 130 first grade students and a Mathematics teacher from a public junior high school in Mexico City participated. The attitudes towards mathematics and computer-taught mathematics (AMMEC in spanish) scale was applied to students in a Google forms form, while and a semi-structured interview through Zoom platform was applied to the teacher. The results of the AMMEC scale showed statistically significant linear correlations. On the attitudinal tendencies of the subscale Attitude Towards Mathematics, a positive attitude tendency was found, while on Attitudes Towards Mathematics With Computer and Self-confidence to Work Mathematics subscales, the results showed a neutral attitude in the students. Finally, in the concurrent triangulation (Ditriac) of the results of the AMMEC scale and the semi-structured interview, the findings reveal a correspondence relationship between the students' positive attitudes towards mathematics with the use of technology and the teacher's knowledge on Information and Communication Technologies (ICT's) use.

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Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

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Author Biographies / See

Cristianne Butto Zarzar, Universidad Pedagógica Nacional (Ajusco) Ciudad de México

Doctora en Ciencias con especialidad en Matemática Educativa CINVESTAV, Ciudad de México. Experiencia profesional: Profesora de la Universidade Federal de Pernambuco- Brasil, Universidad de las Américas, Universidad Autónoma del Estado de Morelos. México. Hace 17 años es profesora titular C de la Universidad Pedagógica Nacional Unidad Ajusco, Ciudad de México. Actualmente es la Coordinadora del Programa de Doctorado en Educación. Ha participado en diversos eventos nacionales e internacionales, ha publicado libros, capítulos de libros y artículos de investigación, ha dirigido diversas tesis de licenciatura, maestría y doctorado. Sus líneas de investigación son: álgebra temprana en entornos tecnológicos de aprendizaje, talento matemático y actitudes hacia las matemáticas con tecnologías digitales.

Amalia Araceli Leiva Marquez, Universidad Pedagógica Nacional (Ajusco) Ciudad de México

Cuento con 22 años de experiencia docente en Educación Ba´sica

Cuento con la fucnión de supervisora de Educación Ba´sica en el Nivel Secundaria

Licenciada en Ma´temáticas de la Escuela Normal Superior de México

Maestra en Educación Básica, egresada de la Universidad Pedagógica Nacional de la Ciudad de México

Estudiante del Doctorado en Educación en la Universidad Pedagógica Nacional de la Ciudad de México}

Actualmente llevo a cabo investigaciones educativas en nivel secundaria 

He particidado en congresos de Investigación Educativa

 

Octaviano García Robelo, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo - Pachuca de Soto

Profesor Investigador de Tiempo Completo, Nivel B, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades, Área de Ciencias de la Educación. Doctorado en Psicología Educativa y del Desarrollo, UNAM.

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