Virtual and face-to-face learning models in reading-writing
Modelos de aprendizaje virtuales y presenciales en lecto-escritura Dynamics of an educational context
Main Article Content
This research article is the result of the comparison of the virtual and face-to-face learning models that are developed in the course of reading and writing linked to the Labor Technical Program in Locution offered at the National Institute of Telecommunications - INSTEL in the city of Santiago de Cali, the learning models of the subject were characterized. To do this, a qualitative methodology was used, establishing criteria for analysis through the concepts of learning models in virtual and face-to-face environments, an analysis of the documentation obtained with the conceptual reality was made in the two learning environments and a review of the proposals of the modules was carried out, both face-to-face and virtual with the purpose of finding similarities and differences that could establish the pertinence or relevance in theoretical and practical terms, understanding the models as the result of the social and cultural dynamics present in the educational context national and international level. Finally, it is concluded that the virtual model -B-learning- has different contrasts with the face-to-face model among them space-time which is shown as a modern trend in current education.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Bustos Sánchez, A., & Coll salvador, C. (15 de enero-marzo de 2010). LOS ENTORNOS VIRTUALES COMO ESPACIOS DE ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista Mexicana de Investigación Educativa [en linea], 44. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14012513009
Castell, M. (1999). La era de la información, economía social y cultural. Mexico: Siglo XXI editores. Volumen I y II. .
García, L. (2004). Blended learning ¿enseñanza y aprendizaje integrados? BENED.
Gómez, C. A., Sánchez, C. V., & Ramón, P. L. (2017). Incorporar las TIC a los procesos de enseñanza - aprendizaje: una lectura desde el actuar docente en educación superior. Revista Horizontes Pedagógicos, issn-l:0123-8264, 19 (1) Obtenido de: https://revistas.iberoamericana.edu.co/index.php/rhpedagogicos/article/view/1138. DOI: https://doi.org/10.33881/0123-8264.hop.19106
González V, H., Salazar, P., Bautista, A., & Villota, J. (2018). The Acquisition of New Vocabulary through Games in the Process of Learning English as a Foreign Language. Revista Palabra, Vol. 9, p. 24 - 38 Universidad Pontificia.
González V., H. (2013). Let´s Work with Technology. Cali, Colombia: Editorial Cadena.
Gonzalez, H. (2015). La integración de la tecnología como herramienta significativa en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Revista Horizontes Pedagógicos, 53-66.
Gonzalez, H., Ramírez, A., & Salazar, P. (2018). Las tic en el mejoramiento de las competencias en lengua extranjera de los profesores de inglés. Cali: Editorial USC.
INSTEL. (s.f). Unidad I. Modulo Técnicas básicas de redacción periodística. Cali, Colombia: INSTEL.
INSTEL. (s.f). Unidad II). Modulo Técnicas básicas de redacción periodística. Cali, Colombia: INSTEL.
INSTEL. (s.f). Unidad III. Modulo Técnicas básicas de redacción periodística. Cali, Colombia: INSTEL.
Machtey, M., Pauloni, C., & Viarengo, G. (2 de Enero de 2004). Conocimiento científico: ¿público o privado? Darío Clarín.
Martínez, D. (2007). Blended Learning: Modelo Virtual presencial de aprendizaje y su aplicación en entornos educativos”. Simposio internación de documentación educativa. Palma de Mayorca, España.: SIDOC.
Muñoz, S., & Muñoz, J. (2015). Interactividad en ambientes virtuales de aprendizaje: Características. Centro de Ciencias Básicas, Universidad Autónoma de Aguascalientes., 5.
Pierre, L. (1995). ¿Que es lo virtual? Paidós- Barcelona. Buenos Aires. Mexico., 126. Obtenido de http://cmap.upb.edu.co/rid=1R3QGX5B9-170HLS8-6ZNQ/Levy%20Pierre%20-%20Que%20Es%20Lo%20Virtual.pdf
UNESCO. (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. France: UNESCO. Obtenido de https://www2.uned.es/ntedu/espanol/novedades/Sociedades_conocimiento.pdf
Valencia, H. G., Enríquez, J. A., & Acosta, L. R. (2018). The Education of an English Professor: The Biographical Narrative. English Language Teaching, 11(4), 101. DOI:10.5539/elt.v11n4p101. DOI: https://doi.org/10.5539/elt.v11n4p101
Valencia, H. G., Enríquez, J. A., & Agredo, P. M. (2017). Strategies Used by Professors through Virtual Educational Platforms in Face-To-Face Classes: A View from the Chamilo Platform. English Language teaching, 1-10. DOI: https://doi.org/10.5539/elt.v10n8p1
Valencia, H. G., Enriquez, J. A., & Tigreros, M. E. (2018). Innovative Scenarios in the Teaching and Learning Process: A View From the Implementation of Virtual Platforms. English Language Teaching,, 11(7), 131. DOI:10.5539/elt.v11n7p131. DOI: https://doi.org/10.5539/elt.v11n7p131
Villota, E. M., Villota, D. A., Bámaca-L, E., & Galindez, V. P. (2017). LOS ESPACIOS TECNOLÓGICOS: UN ACERCAMIENTO AL MALESTAR CULTURAL DE LOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN EN MCLUHAN. Revista Colombiana de Filosofía de la Ciencia [en linea], 21. DOI: https://doi.org/10.18270/rcfc.v17i34.2088
Yanes, G. (2004). Las TIC y la Crisis de la Educación. Algunas claves para su comprensión. Washington, D.C., Estados Unidos. Biblioteca digital virtual Educa. Disponible en: http://virtualeduca.org/documentos/yanez.pdf , 236.