The role of the graduate in child pedagogy in inclusion processes
El rol del pedagogo infantil en procesos de inclusión Strengthening emotional expression in children with autism spectrum disorder
Main Article Content
This text comes from the research conducted in the second semester of 2018 and the first of 2019, entitled "Pedagogical guidelines for the strengthening of emotional expression in children with Autism Spectrum Disorder - TEA - Guilford Campestre Gymnasium", institution of inclusive education whose mission is to provide comprehensive training fostering an emotional and social academic environment, from cognitive, physical and socio-affective development, respecting learning rhythms, training in values, recognition of individual differences and the development of autonomy; educational scenario that proposes a flexible curricular design and that allows training based on the particular conditions of the students. The objective of the study was to design pedagogical orientations that strengthen the emotional expression skills of the child population of the participating educational institution and in turn favor inclusion processes. The pedagogical orientations are understood for this research as guidelines that support the practice of the teacher in the classroom, from the profile of the Pedagogue for Children and seek to be a guide to strengthen emotional expression in children, aspect conceived as a fundamental axis of the social dimension and Affective of the human being, which ensures the integral development of childhood. In methodological terms, this study is basic qualitative and works the case study method, with techniques and instruments such as participant observation through a register, semi-structured interviews with teachers with an interview script and systematization matrices and analysis. The results are framed in the characterization of emotional expression skills of the child population with ASD, in processes of inclusion, of the participating educational institution, as well as the teachers' evaluations to identify the distinctive features in terms of the expression of emotions in the population sample, allowing the construction of pedagogical guidelines as a reflection proposal and support observation, for the application - from the orientations - from the teacher's view in the classroom, which contributes to enhance the emotional expression of children from the profile from teacher.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Bonilla, M. F., & Chaskel, R. (2016). Trastorno del espectro autista. CCAP , 19-29. Obtenido de https://scp.com.co/wp-content/uploads/2016/04/2.-Trastorno-espectro.pdf
Isern , S., & Carretero, M. (2016). El Emocionómetro del Inspector Drilo. NubeOcho. doi:978-8494444692
Llenas, A. (2012). El Monstruo de Colores. Madrid: Flamboyant. Obtenido de http://www.annallenas.com/ilustracion-editorial/el-monstruo-de-colores.html#.XQmxUhZKjIU
Mendoza, O., Jesus, F., & Hernandez, P. (2010). VALIDACIÓN DE LA VERSIÓN MEXICANA DEL INVENTARIO. MARÍA DEL ROCÍO HERNÁNDEZ POZO, 107-116. doi:0123-9155
Rangel , A. (2017). Orientaciones pedagógicas para la inclusion de niños con autismo en el aula regular. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 81-94. doi:Vol. 19, No. 1 (2017). 81-102.
San Martín, C., Villalobos, C., Muñoz, C., & Wyman, I. (Junio de 2017). FORMACIÓN INICIAL DOCENTE PARA LA EDUCACIÓN INCLUSIVA. ANÁLISIS DE TRES PROGRAMAS CHILENOS DE PEDAGOGÍA EN EDUCACIÓN BÁSICA QUE INCORPORAN LA PERSPECTIVA DE LA EDUCACIÓN INCLUSIVA. CALIDAD EN LA EDUCACIÓN, pp. 20-52. Obtenido de https://scielo.conicyt.cl/pdf/caledu/n46/0718-4565-caledu-46-00020.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-45652017000100020
Sánchez Aragón, R., & Díaz, R. ( 2009). Reglas y preceptos culturales de la expresión. Chimalcoyotl 14 Casa 4 Col. Toriello Guerra, Del Tlalpan, 793-805. doi:1657-9267
Alarcón, Reynaldo. (2009). Psicología de la felicidad, introducción a la psicología positiva. Revista de Psicología, Vol. 28 (2), 411-414. doi:ISBN 9789972236990 DOI: https://doi.org/10.18800/psico.201002.008
Alcaldía Mayor de Bogotá. (2018 de Marzo de 2014). SED fortalece procesos de inclusión educativa. SED fortalece procesos de inclusión educativa. Bogotá, D.C, Colombia. Obtenido de https://bogota.gov.co/mi-ciudad/educacion/sed-fortalece-procesos-de-inclusion-educativa
Arcos Parra, N. C., Jimenez Rojas, L. M., & Ruiz Moncada, A. T. (2015). LA EDUCACIÓN DE LA INTELIGENCIA EMOCIONAL EN LA ESCUELA: REFERENTES CONCEPTUALES, LINEAMIENTOS Y EXPERIENCIAS PEDAGOGICAS. Bogotá, D.C: Universidad Pedagogica Nacional (APNC). Obtenido de http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/2598/TE-18211.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ayala, J., & Arias, C. (2018). Diveraidad en la educacion infantil programas de formadores para la infancia en colombia. Bogota, D.C: Iberam . doi:94042
Celda, J. (2013). ¿El suicidio es consecuencia de un bajo autoconcepto y de una autoestima disminuida? doi:10.13140/RG.2.1.4736.3608
Cesar A. Bernal . (2010 ). Metodología de la Investigación. Bogotá : Pearson Educación de Colombia Ltda. Obtenido de https://tecnologicosucreinvestigacion.files.wordpress.com/2016/03/metodologia-de-la-investigacion-3edi-bernal.pdf
Congreso de la República de Colombia . (8 de Febrero de 1994). la ley general de educación. Ley 115 de Febrero 8 de 1994. Bogota, D.C, Colombia. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Conpes Social 166. (9 de Diciembre de 2013). POLÍTICA PÚBLICA NACIONAL DE DISCAPACIDAD E INCLUSIÓN. POLÍTICA PÚBLICA NACIONAL DE DISCAPACIDAD E INCLUSIÓN. Bogota, D.C, Colombia. Obtenido de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Social/166.pdf
Cuartas, E. G. (2015). PERCEPCION DE LA INCLUSIÓN DE NIÑOS CON TRASTORNO DEL ESPECTRO. Manizales. Obtenido de http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/bitstream/handle/6789/2647/tesis%20inclusi%C3%B3n%20%281%29.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Cuervo Martínez, A., & Izzedin Bouquet, R. (noviembre de 2007). Tristeza, Depresión y Estrategias de Autorregulación en Niños. Tesis Psicológica, núm. 2, 35-47. doi:1909-8391
Cuesta Moreno, O. J. (2018). Formación de maestros, campo pedagógico y deseo de saber. Horizontes Pedagógicos, 19(2),, 77-84. doi: 10.33881/0123-8264.hop.19203 DOI: https://doi.org/10.33881/0123-8264.hop.19203
EL CONGRESO DE LA REPÚBLICA DE COLOMBIA. (1994). Ley 115 de Febrero 8 de 1994. Ley 115 de Febrero 8 de 1994. Bogotá, D.C, Colombia : Ministerio de Educación Nacional (MEN). Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Francisco Tortosa , N. (s.f.). INTERVENCIÓN EDUCATIVA EN EL ALUMNADO CON TRASTORNOS. Obtenido de INTERVENCIÓN EDUCATIVA EN EL ALUMNADO CON TRASTORNOS: http://www.psie.cop.es/uploads/murcia/Intervenci%C3%B3n%20TEA.pdf
Fundación Promigas - Universidad del Norte. (s.f.). El desarrollo infantil y las dimensiones socio afectiva y cognitiva en la educación preescolar. En E. d. preescolar, Gestión de la Educación Preescolar (págs. 1-6). Obtenido de http://www.escuelasqueaprenden.org/imagesup/El%20desarrollo%20infantil%20y%20las%20dimensiones%20%20socio%20afectiva%20y%20cognitiva%20en%20la%20educaci%F3n%20preescolar.pdf
Gimnasio Campestre de Guildfor. (2015). Proyecto Educativo Institucional. Bogotá. Obtenido de https://gimnasiodeguilford.edu.co/
Haeussler. (2000). Desarrollo emocional del niño. Madrid: médica Panamericana.
J.O. Cornelio-Nieto . (2009). Autismo infantil y neuronas en espejo. REVISTA DE NEUROLOGÍA, 27-29. doi:S27-S29 DOI: https://doi.org/10.33588/rn.48S02.2009091
López, A. (2017). ANÁLISIS DEL ORDEN EN EL QUE EL AUTOCONCEPTO, LA AUTOESTIMA Y LA AUTOIMAGEN DEBERÍAN APARECER EN EL PROCESO DE MADURACIÓN PERSONAL PARA ALCANZAR EL BIENESTAR EMOCIONAL. En revista La Psicología Hoy: Restos, logros y perspectivas de. Obtenido de http://www.infad.eu/RevistaINFAD/OJS/index.php/IJODAEP/article/view/1126
Mesa, S. (2016). Desarrollo socio emocional en niños autistas: Una propuesta de intervención Psicoeducativa con las TAC. Obtenido de http://dehesa.unex.es/bitstream/handle/10662/5033/TFGUEX_2016_Mesa_Dominguez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Miguel Migue, & Ana María. ( 2006). EL MUNDO DE LAS EMOCIONES EN LOS AUTISTAS. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, vol. 7, núm. 2,, 169-183. Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/2010/201017296011.pdf
Ministerio de Educacion Nacional . (2010-2014). Educación de calidad el camino para la prosperidad. Atención y Apoyo a Población con Necesidades Educativas. Educación de calidad el camino para la prosperidad. Atención y Apoyo a Población con Necesidades Educativas. Colombia. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-293647_archivo_pdf_plansectorial.pdf
Ministerio de Educación Nacional . (2012). serie lineamientos curriculares-preescolar. serie lineamientos curriculares-preescolar. Bogota,D.C, Colombia: Ministerio de Educación Nacional (MEN). Obtenido de http://cms.colombiaaprende.edu.co/static/cache/binaries/articles-339975_recurso_11.pdf?binary_rand=7968
Ministerio de Educación Nacional . (Agosto de 2014). EDUCACIÓN INCLUSIVA E INTERCULTURAL. EDUCACIÓN INCLUSIVA E INTERCULTURAL. Bogota, D.C, Colombia: Ministerio de Educación Nacional (MEN). Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-340146.html
Ministerio de Educación Nacional . (22 de Agosto de 2018). Orientaciones pedagógicas. Orientaciones pedagógicas. Bogota, D.C, Colombia. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-340033.html
Ministerio de Educacion Nacional. (2010-2014). Educación de calidad el camino para la prosperidad. Atención y Apoyo a Población con Necesidades Educativas. Educación de calidad el camino para la prosperidad. Atención y Apoyo a Población con Necesidades Educativas. Colombia. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-293647_archivo_pdf_plansectorial.pdf
Ministerio de Educacion Nacional. (Febrero de 2017). Documento de orientaciones técnicas, administrativas y pedagógicas para la atención educativa a estudiantes con discapacidad en el marco de la educación inclusiva. Documento de orientaciones técnicas, administrativas y pedagógicas para la atención educativa a estudiantes con discapacidad en el marco de la educación inclusiva. Bogota, D.C, Colombia: Ministerio de Educacion Nacional (MEN). Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-360293_foto_portada.pdf
Moncada , J., & Gomez , B. (2016). Formación de competencias socioemocionales. Revista educación y desarrollo socia, 112-133. Obtenido de file:///C:/Users/David/Downloads/Dialnet-FormacionDeCompetenciasSocioemocionalesParaLaResol-5386127.pdf
Mora, R. J. (2010). ORIENTACIONES BÁSICAS PARA EL DISEÑO DE ESTRATEGIAS. TENDENCIAS PEDAGÓGICAS Nº 16, 221-236. Obtenido de file:///C:/Users/David/Downloads/Dialnet-OrientacionesBasicasParaElDisenoDeEstrategiasDidac-3342741.pdf
Naciones Unidas. (1948). La Declaración Universal de Derechos Humanos. La Declaración Universal de Derechos Humanos. Obtenido de https://www.un.org/es/universal-declaration-human-rights/
Navarrete, P., & Buitrón, S. (2008). El docente en el desarrollo de la inteligencia emocional: reflexiones y. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 1- 8. Obtenido de file:///C:/Users/David/Downloads/Dialnet-ElDocenteEnElDesarrolloDeLaInteligenciaEmocional-4775388.pdf DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.4.8
Organización de las Naciones. (1995). LA CONVENCIÓN SOBRE LOS DERECHOS DEL NIÑO. LA CONVENCIÓN SOBRE LOS DERECHOS DEL NIÑO. Obtenido de http://www.unesco.org/education/pdf/34_72_s.pdf
Parrilla, A. (2002). ACERCA DEL ORIGEN Y SENTIDO DE LA EDUCACIÓN INCLUSIVA. Revista de Educacion, 11-32. Obtenido de http://www.altascapacidades.es/webdocente/Educacion%20inclusiva/lectura-15-Parrilla-Latas(2002).pdf
Peña Gonzalez, D. (2005). Propuestas Pedagógicas para la educación del autista. Mexico, D.F. Obtenido de http://200.23.113.51/pdf/22989.pdf
Pérez Turpín, J., & Blasco Mira , J. (2007). METODOLOGÍAS DE INVESTIGACIÓN EN LAS CIENCIAS DE LA ACTIVIDAD FÍSICA Y EL DEPORTE: AMPLIANDO HORIZONTES. Obtenido de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/12270/1/blasco.pdf
Powers, M. D. (1997). Niños autistas. Guía para padres, terapeutas y educadores. Trillas. doi:N° de ref. de la librería 170
Pulido Acosta, F., & Herrera Clavero , F. (2015). Miedo e inteligencia emocional en el contexto. Anuario de Psicología/The UB Journal of Psychology, vol. 45, nº 2, 249-263 . doi:https://www.google.com/search?q=Miedo+es+una+emoci%C3%B3n+de+marcado+car%C3%A1cter+negativo%2C+que+se+inicia+en+el+procesamiento+de+est%C3%ADmulos&oq=Miedo+es+una+emoci%C3%B3n+de+marcado+car%C3%A1cter+negativo%2C+que+se+inicia+en+el+procesamiento+de+est%C
Saénz Corredor , M. J., & Jiménez Gómez, D. M. (2018). Aprendizaje Cooperativo: Rol de los ambientes de convivencia y comunicación. Horizontes Pedagogicos, 20(2),1-8. doi:10.33881/0123-8264.hop.20201 DOI: https://doi.org/10.33881/0123-8264.hop.20201
Sánchez, V. ( 2016-2017). EDUCACIÓN EMOCIONAL EN ALUMNOS CON TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA. Obtenido de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/67647/1/EDUCACION_EMOCIONAL_EN_ALUMNOS_CON_TRASTORNO_D_TEROL_SANCHEZ_MARIA_VICTORIA.pdf
Slegers, L. (2012). Las emociones de Nacho. Obtenido de https://www.edelvives.com/es/Catalogo/p/las-emociones-de-nacho
UNESCO. (25-28 de noviembre de 2008). LA EDUCACIÓN INCLUSIVA: EL CAMINO HACIA EL FUTURO. LA EDUCACIÓN INCLUSIVA: EL CAMINO HACIA EL FUTURO. Obtenido de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000162787_spa
Vecina Jiménez, M. L. (enero-abril de 2006). EMOCIONES POSITIVAS. Papeles del Psicólogo, vol. 27, núm. 1, 9-17. doi:0214-7823
Villaroeal Davila , P. (2015). Recorrido metodológico en educación inicial. Sophia:colección de Filosofía de la Educación, 19 (2), 153-170. DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.07
Zubiría, M. d. (20 de Agosto de 2013). La educación y el afecto deben ir de la mano. pág. 1. Obtenido de https://www.lapatria.com/colegios/miguel-de-zubiria-la-educacion-y-el-afecto-deben-ir-de-la-mano-41439