Problem solving, an opportunity to learn
La resolución de problemas, una oportunidad para aprender Pedagogical intervention in mathematics
Main Article Content
The purpose of this research product article is to present the scope of a correlational study carried out between June 2017 and November 2018 in two public institutions (Bogotá DC and Soacha, Cundinamarca), whose objective was to potentiate mathematical competences for the problem solving, through the implementation of a constructivist didactic unit in the fifth grade students of basic education of the Institución Educativa Nuevo Compartir and the Darío Echandía IED College, for this the participant observation of the students was used, their academic reports in the area of mathematics and the results of the Prueba Saber (2016) and Aprendamos (2017) were taken, analyzing them from three categories: communication, reasoning and resolution; where the difficulty that the students had in solving mathematical problems was evident. The investigative work was governed under the parameters of the hermeneutic paradigm, with a mixed approach, the theoretical references arise from the concept of mathematical competence for the Ministry of National Education and of different authors to the conception of a constructivist didactic unit. The techniques used to collect the information are participant observation, documentary analysis, research workshop, focus and discussion groups. As results, the significant progress of students in each of the mathematical competences stands out, reasoning being the category with the most progress during the intervention in both school entities. This evolution is represented in students by carefully reading the statements, identifying the data, assertively interpreting the statements of mathematical problems and asking for unknown terms. As an added value to the product of the research work, the promotion of social skills such as listening skills, sharing an opinion and empathy when working in collaborative groups should be included, thus demonstrating the relevance and efficiency of the pedagogical proposal.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (1978). Educational Psychology: A Cognitive View [Psicología educativa: una visión cognitiva]. New York: Holt, Rinehart & Winnston.
Campistrous, L., & Rizo, C. (1996). Aprender a resolver problemas matemáticos. Habana: Pueblo.
Campos, E., & Devia, C. (2013). Desarrollo de la competencia de razonamiento y argumentación de estudiantes de quinto de básica primaria. Escenarios, 87- 97. DOI: https://doi.org/10.15665/esc.v11i2.123
Colegio Darío Echandía I.E.D. (2017). Manual de Convivencia. Bogotá.
Corbetta, P. (2007). Metodologías y Técnicas de Investigación Social. Madrid: Mc Graw Hill.
Granados, C., & Rodríguez, F. (2011). Implementación de un proceso generalizado para la resolución de problemas en el área de matemáticas en básica primaria. Escenarios, 37-45.
Guzmán, M. (1989). Tendencias actuales de la enseñanza de la matemática. Revista de Ciencias de la Educación, 19-26.
Hezkuntza. (2000). Competencia matemática. Vasco: Departamento de Educación Universitaria e Investigación.
ICFES. (2015). Cuadernillo Prueba Saber. Bogotá: ICFES.
ICFES. (2016). Cuadernillo Prueba Saber. Bogotá: ICFES.
ICFES. (2016). Reporte de Excelencia . Bogotá: ICFES.
Institución Educativa Nuevo Compartir. (2017). Manual de Convivencia 2017. Soacha: Institución Educativa Nuevo Compartir.
Ministerio de Educación Nacional. (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje. Bogotá: MEN.
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Matemáticas. En MEN, Estándares Básicos de Matemáticas (pág. 42). Colombia: MEN.
Navarro, M. (2016). La función de la memoria de trabajo en diferentes programas de habilidades matemáticas. Cadíz: Universidad de Cadíz.
Perrenound, P. (2001). La formación de docentes en el siglo XXI. Revista Tecnológica Educativa, 503-523.
Polya. (1965). Cómo plantear y resolver problemas. México: Trillas.
Pozo, J., & M, G. (1995). Aprendizaje de estrategias para la solución de problemas en ciencias. Madrid: Alambique.
Rodríguez, F. (2015). El desarrollo de competencias matemáticas. Madrid: UNED.
Sandoval, C. (1996). Investigación Cualitativa. Bogotá: ICFES.
Sanmartí, N. (2005). La Unidad Didáctica en el paradigma constructivista, capítulo 1. Unidades didácticas en ciencias y matemáticas. Bogotá: Magisterio.
Zabala. (2007). Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: GRAÓ.48ISSN-L: 0123-8264