Problem solving, an opportunity to learn

La resolución de problemas, una oportunidad para aprender Pedagogical intervention in mathematics

Main Article Content

Daissy Lorena Rodríguez Ariza
Alleidy Rodriguez Ariza
Abstract

The purpose of this research product article is to present the scope of a correlational study carried out between June 2017 and November 2018 in two public institutions (Bogotá DC and Soacha, Cundinamarca), whose objective was to potentiate mathematical competences for the problem solving, through the implementation of a constructivist didactic unit in the fifth grade students of basic education of the Institución Educativa Nuevo Compartir and the Darío Echandía IED College, for this the participant observation of the students was used, their academic reports in the area of ​​mathematics and the results of the Prueba Saber (2016) and Aprendamos (2017) were taken, analyzing them from three categories: communication, reasoning and resolution; where the difficulty that the students had in solving mathematical problems was evident. The investigative work was governed under the parameters of the hermeneutic paradigm, with a mixed approach, the theoretical references arise from the concept of mathematical competence for the Ministry of National Education and of different authors to the conception of a constructivist didactic unit. The techniques used to collect the information are participant observation, documentary analysis, research workshop, focus and discussion groups. As results, the significant progress of students in each of the mathematical competences stands out, reasoning being the category with the most progress during the intervention in both school entities. This evolution is represented in students by carefully reading the statements, identifying the data, assertively interpreting the statements of mathematical problems and asking for unknown terms. As an added value to the product of the research work, the promotion of social skills such as listening skills, sharing an opinion and empathy when working in collaborative groups should be included, thus demonstrating the relevance and efficiency of the pedagogical proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
4
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
91
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Daissy Lorena Rodríguez Ariza, Universidad Cooperativa de Colombia

Licenciada en lengua castellana y comunicación de la Universidad de Pamplona. Especialista en aprendizaje escolar y sus dificultades y mag´íster en dificultades de aprendizaje de la Universidad Cooperativa de Colombia. 

Alleidy Rodriguez Ariza, Universidad Cooperativa de Colombia

Licenciada en lengua castellana y comunicación de la Universidad de Pamplona. Especialista en aprendizaje escolar y sus dificultades y mag´íster en dificultades de aprendizaje de la Universidad Cooperativa de Colombia. 

References

Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (1978). Educational Psychology: A Cognitive View [Psicología educativa: una visión cognitiva]. New York: Holt, Rinehart & Winnston.

Campistrous, L., & Rizo, C. (1996). Aprender a resolver problemas matemáticos. Habana: Pueblo.

Campos, E., & Devia, C. (2013). Desarrollo de la competencia de razonamiento y argumentación de estudiantes de quinto de básica primaria. Escenarios, 87- 97. DOI: https://doi.org/10.15665/esc.v11i2.123

Colegio Darío Echandía I.E.D. (2017). Manual de Convivencia. Bogotá.

Corbetta, P. (2007). Metodologías y Técnicas de Investigación Social. Madrid: Mc Graw Hill.

Granados, C., & Rodríguez, F. (2011). Implementación de un proceso generalizado para la resolución de problemas en el área de matemáticas en básica primaria. Escenarios, 37-45.

Guzmán, M. (1989). Tendencias actuales de la enseñanza de la matemática. Revista de Ciencias de la Educación, 19-26.

Hezkuntza. (2000). Competencia matemática. Vasco: Departamento de Educación Universitaria e Investigación.

ICFES. (2015). Cuadernillo Prueba Saber. Bogotá: ICFES.

ICFES. (2016). Cuadernillo Prueba Saber. Bogotá: ICFES.

ICFES. (2016). Reporte de Excelencia . Bogotá: ICFES.

Institución Educativa Nuevo Compartir. (2017). Manual de Convivencia 2017. Soacha: Institución Educativa Nuevo Compartir.

Ministerio de Educación Nacional. (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje. Bogotá: MEN.

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Matemáticas. En MEN, Estándares Básicos de Matemáticas (pág. 42). Colombia: MEN.

Navarro, M. (2016). La función de la memoria de trabajo en diferentes programas de habilidades matemáticas. Cadíz: Universidad de Cadíz.

Perrenound, P. (2001). La formación de docentes en el siglo XXI. Revista Tecnológica Educativa, 503-523.

Polya. (1965). Cómo plantear y resolver problemas. México: Trillas.

Pozo, J., & M, G. (1995). Aprendizaje de estrategias para la solución de problemas en ciencias. Madrid: Alambique.

Rodríguez, F. (2015). El desarrollo de competencias matemáticas. Madrid: UNED.

Sandoval, C. (1996). Investigación Cualitativa. Bogotá: ICFES.

Sanmartí, N. (2005). La Unidad Didáctica en el paradigma constructivista, capítulo 1. Unidades didácticas en ciencias y matemáticas. Bogotá: Magisterio.

Zabala. (2007). Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: GRAÓ.48ISSN-L: 0123-8264

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC