The role of the special educator in animal assisted therapy

El rol del educador especial en la terapia asistida con animales

Main Article Content

Yojan Mauricio Aguilera Tovar
Liceth Lorena Ardila Rodríguez, Srta
Abstract

Alternative therapies are increasingly used in the complementary care of people with disabilities and become a new field of action for the special educator in his professional role, who seeks to strengthen an optimal quality of life for these people from a comprehensive perspective throughout the life cycle. The purpose of this research project is to support and analyze a reflective proposal about the role of the graduate in special education focused on animal assisted therapy. From a qualitative approach, a phenomenological-hermeneutical research was carried out based on the collection of information in the field that was obtained during the pedagogical practices and the documentary review developed during the process, in order to achieve a scientific product that provides a critical analysis. reflective on the role of the special educator in this field, and more specifically in a context where working with animals. In this sense, this document supports the way in which the special educator can reorient his role according to the context in which he is immersed and to the specific characteristics of the population with which he manages to work, prioritizing his intervention from the pedagogical field in assisted intervention. with animals. The results demonstrate that the special educator can strengthen in the therapeutic space the basic competences for learning, trust in the user or student and the bases for the autonomy that allows them to reach their potential, can also provide methodological adaptations for the design of strategies. didactics oriented to the best use of therapy within the interdisciplinary team. By using this line in his intervention, animal-assisted education becomes a possibility of contribution and learning within interdisciplinary work in institutions, and generates situations that facilitate comprehensive care.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
143
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Yojan Mauricio Aguilera Tovar, Corporación Universitaria Iberoamericana

Licenciado en Educación especial. Miembro grupo de investigación GIEEP con el semillero scaphu, de la línea Pedagogía y Diversidad.

Liceth Lorena Ardila Rodríguez, Srta, Corporación Universitaria Iberoamericana

Licenciada en educación especial. Miembro grupo de investigación GIEEP con el semillero scaphu, de la línea Pedagogía y Diversidad.

References

Aranco, M. (2015). Equinoterapia y dsicapacidad un abordaje desde la psicologia.

Ayala, R. (2008). la metodologia femenologico- hermeneutica de M. Van Manen en el campo de la investigacion educativa. posibilidades y primeras experiencias . revisata de investigacion educativa , 409- 430 .

Cabra Martínez, C. A. (2012). Terapia asistida con animales. Efectos positivos en la salud humana.

Dell'ordine, J. L. (2009). Educación especial. el cid: ProQuest.

Dussan, C. P. (2010). Educación inclusiva: un modelo de educación para todos. ISEES: Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, (8), 73-84.

Eklund-Myrskog, G. (1998). Students' conceptions of learning in different educational contexts. Higher Education, 299-316. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1003145613005

Fernández, A. (2003). Educación inclusiva: Enseñar y aprender entre la diversidad. Revista digital UMBRAL, 13, 1-10.

Gil, C. F. (1999). La atención a la diversidad desde la programación del aula. . Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (36), 107-121.

Gross, E. (2006). Equinoterapia: la rehabilitación por medio del caballo. Sevilla: Trillas.

Guido, S. (2010). Diferencia y educación: Implicaciones del reconocimiento del otro. Colombia: Pedagogía y saberes.

Guijarro, R. B. (1990). La atención a la diversidad en el aula y las adaptaciones del currículo. In Desarrollo psicológico y educación (pp. 411-438). Alianza.

Gutierrez, M. (2007). Contextos y barreras para la inclusión educativa. Horizontes pedagógicos, 49.

Jiménez, D., Ruiz, E., & Saénz, M. (2018). Aprendizaje Cooperativo: Rol de los ambientes de convivencia y comunicación. Horizontes pedagógicos, 3.

Jumpa Jump. (11 de 10 de 2017). Jumpa jump - Corporación integral para el desarrollo de poblaciones vulnerables de Colombia. Obtenido de http://www.jumpajump.org/

Martinez. (2009). Atención a la diversidad y terapia asistida por animales. Revista Educación Inclusiva, 112.

Martinez Mantilla, M., & Todo, M. (2010). Terapia asistida con perros. Barcelona. Obtenido de https://ddd.uab.cat/pub/trerecpro/2010/80131/terapia_asistida_con_perros.pdf

Martos Montes, R. O. (2015). Animal assisted intervention (AAI): The current situation in Spain. . Escritos De Psicología, 8(3), 1. DOI: https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.v8i3.13240

Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cualitativa y cuantitativa. Neiva.

Nashert, E. (2006). Equinoterapia: la rehabilitacion por medio del caballo . Chile: Trillas .

Nuñez, J., & Ortiz, M. (2010). APA Diccionario conciso de psicología. Mexico: Manual Moderno. Obtenido de Diccionario conciso de psicología: https://www.casadellibro.com/libro-apa-diccionario-conciso-de-psicologia/9786074480603/1806270

Orozco, A. M. (2015). Equinoterapia y discapacidad: un abordaje desde la psicologia . Montevideo : Universodad de la republica.

Palomino, G., & Gaitan, M. (2004). Hipoterapia: el encanto de laterapia a caballo. Bogota: Carrera 7°.

Prieto, P. (2018). Educación asistida con animales. Sevilla.

Realpe, P. (2018). Percepciones de padres de familia con hijos con diversidad funcional frente al que hacer de los (as) licenciados de educacion especial (Trabajo de grado). Bogota: Repositorio Corporacion univeristaria Iberoamericana.

Vallejo, M. T. (2009). Efectos terapéuticos de las actividades asistidas con animales de compañía en diferentes contextos socioeducativos. International Journal of Developmental and Educational Psychology.

Wang, M. C. (1994). Atención a la diversidad del alumnado. (Vol. 6). Narcea Ediciones.

Ward, T., & Shadd, M. (2007). Rehabilitation. Londres: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203962176

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC