The Development Of Children's Creative Thinking As A Fundamental Part Of Teacher Training
El desarrollo del pensamiento creativo infantil como parte fundamental de la formación docente
Main Article Content
The following research guides a qualitative study that allows us to understand the relationship between two elements: the development of creativity within the processes of virtuality and the possibility of positively affecting the population with difficult access to the internet, said dialogue, in turn, integrates early childhood education and theorizing about the contribution of a pedagogical perspective. For this reason, some approaches to the conceptualization of creative processes in the virtual modality are analyzed, with the structural commitments in teacher training, to ensure that these processes are truly valid, innovative and focused on the realities of the populations served. In this sense, it is necessary to achieve in educational institutions that provide comprehensive attention to initial education, the development of creative competence in the different developments of students. Thus, based on adequate teacher training that allows the design of Digital Educational Resources (RED) to implement them with this type of population, they can be validated by the allied institution for this purpose in Bogotá (Colombia), in order to carry out an analysis that provides complementary strategies for the educational quality of the country.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Álzate, P. (2002). Revista Ciencias Humanas No. 28.
Area, M., Gros, B. y Marzal, M.A. (2008). Alfabetizaciones y tecnologías de la información y la comunicación. Madrid: Editorial Síntesis.
Bachelard, G (2001). La poética de la ensoñación. Fondo de Cultura Económica Carretera Picacho‐Ajusco 227; 14200 México, D. F.
Buckingham, D. (2002): Crecer en la era de los medios electrónicos: tras la muerte de la infancia. Madrid: Ediciones Morata, S.L.
Casas, F (2015). Bienestar en la infancia y la adolescencia. Perspectivas: Individuo y sociedad. Volumen 14, No. 1. 2015. DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14-Issue1-fulltext-601
Decroly. (1032). La creatividad en las didácticas. Obtenido de http://biblioteca.usbbog.edu.co:8080/Biblioteca/BDigital/73371.pdf
Delors,J (1996). La Educación encierra un tesoro, informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI (compendio). Obtenido de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa.locale=en
Froebel. (1852). Los modelos pedagógicos de la educación de la primera infancia. Obtenido de http://www.waece.org/web_nuevo_concepto/textos/5.pdf
Mineducación, (2017). Bases Curriculares para la educación inicial y preescolar. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-341880_recurso_1.pdf
Jaramillo, L. (2007). Concepciones de infancia. Zona próxima, (8), p.p. 108-123. DOI: https://doi.org/10.14482/zp.08.658.44
Rodríguez Miranda, F.P. y Pozuelos Estrada, F.J. (2009). Aportaciones sobre el desarrollo de la formación del profesorado en los centros
TIC. Estudios de casos. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, p.p,35, 33-43.
Torre, S. de la (2003). Dialogando con la creatividad. De la identificación a la creatividad paradójica. Barcelona: Octaedro.
Yamala, N. I. (01 de 04 de 2019). Scielo. Obtenido de Revista pedagógica de Universidad de Cienfuegos: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n67/1990-8644-rc-15-67-354.pdf.