the Education in times of Covid-19

La educación en tiempos de Covid-19 The learn at home strategy and the voices of its authors

Main Article Content

Adolfo Eleazar Rojas-Pacheco
Doris Marcela Salcedo-García
Yorleny Mosquera-González
Abstract

This article is the result of an investigative process in the framework of the health emergency due to Covid-19, after the national government decreed a State of Economic, Social and Ecological Emergency that led to mandatory isolation and the suspension of face-to-face classes. . This situation motivated to address the academic and pedagogical reality from the perspective of the main authors: parents, caregivers, students and teachers. The study aimed to analyze the narrative voices of the respective actors who participated in the Learn at Home strategy. The phenomenon was approached from the epistemological postulates of the historical-hermeneutical paradigm supported by the guidelines of pedagogical, phenomenological and narrative research. The information was captured through an open interview, which was carried out based on open and axial coding. The participants were 100 members of an educational community in Bogotá. 30 caregivers (fathers and mothers, legal representatives, grandparents), 30 teachers and 40 high school students. Among the findings, it is evident: the recovery of educational experiences that emerged in the face of the crisis in order to guarantee the right to education; the need to design contextual educational programs to continue transforming; students developed autonomy and used technological means for academic purposes; families resumed leadership, discovered resilient factors and fostered responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
188
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Adolfo Eleazar Rojas-Pacheco, Red de docentes investigadores REDDI

Docente orientador, investigador y consultor. Psicólogo (UAN), licenciado en Filosofía (USTA), Teólogo (PUJ), profesional en Artes Liberales y Ciencias Sociales (UR), especialista en Docencia Universitaria (UMNG), magíster en Doctrina Social (UPSA-España), magíster en Mediación Familiar (UAN), magíster en Educación (UNIANDES). Actualmente líder del grupo de investigación INDIJUSO y miembro de la Red de Docentes Investigadores (REDDI).

 

Dentro de las áreas de interés se cuenta la política pública en educación, la gestión positiva del conflicto, la inclusión social de poblaciones vulnerables, la diversidad, la justicia social y la investigación cualitativa.

 

Orcid:  https://orcid.org/0000-0001-5367-1527

Correo: adolforojas@reddi.net

Número telefónico: 3102131144

Doris Marcela Salcedo-García, Red de docentes investigadores REDDI

Licenciada en Psicología y Pedagogía y Especialista en Gerencia Social de la Educación de la Universidad Pedagógica Nacional. Magíster en Educación de la Universidad de los Andes. Investigadora Nodo Orientación Educativa de la Red de Docentes Investigadores REDDI.

Dentro de las áreas de interés se cuenta los procesos de orientación escolar, salud mental, inclusión social, la diversidad y la investigación cualitativa.

 

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0552-3006

Correo: marcelasalcedo@reddi.net

Número telefónico: 312 4402217

Yorleny Mosquera-González, Red de Docentes Investigadores REDDI

Licenciada en Pedagogía Infantil, Licenciada en Educación Especial de la Corporación Universitaria Iberoamericana. Magister en Neuropsicología y Educación de la Universidad Internacional de la Rioja. Candidata a Doctora en Educación de la Universidad Pedagógica Experimental. Líder del grupo de investigación INDIJUSO de la Red de Docentes Investigadores REDDI y docente investigadora en la Universidad Tecnológica del Oriente.

 

Dentro de las áreas de interés esta la investigación cualitativa, la neuropedagogía, la inclusión social y educativa, la diversidad, justicia social y el DUA.

 

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1732-4429

Correo: yorlenymosquera@reddi.net

Número telefónico: 3134956756

References

Banco Mundial (2019) informe sobre la crisis de la educación en América Latina y el Caribe.

CEPAL y UNESCO (2020) Informe Covid – 19. La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19 recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf DOI: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss85.4

Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cuantitativos en investigación Cualitativa. Madrid: España. Ediciones Morata

Herrera, J. (2014). Pensar en la educación, hacer investigación. Bogotá: Colombia. Universidad de la Salle.

Malo, A. (2007). Introducción a la Psicología. Navarra, España: Eunsa.

Marín, J. (2018). Investigar en educación y pedagogía, sus fundamentos epistemológicos y metodológicos. Bogotá: Colombia. Editorial Magisterio.

MEN (2010). Lineamientos para la educación virtual en la educación superior. En https://aprende.colombiaaprende.edu.co/ckfinder/userfiles/files/Lineamientos_para_la_educacion_Virtual_dic_29.pdf

MINSALUD. (1993). Resolución 8430, Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Congreso de la República. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/.../RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF

Pérez, C., López, L. y Esteves, M. (2004). Cuestiones controvertidas de la investigación en el aula. En la investigación formativa. Seminario taller para investigadores y docentes investigadores. Bogotá: Colombia. Editorial universidad cooperativa de Colombia.

Prince, A. (2020). El acceso a Internet como derecho fundamental: perspectivas internacionales. en Revista Derecho & Justicia Volumen 3, número 1, Universidad Autónoma de Chile.

Ricceur, P. (2000) Narratividad, fenomenología y hermenéutica en Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura 2000 (25) pp: 189-207

Rodríguez, G., Gil, J. & García, E. (1999). Metodología de la investigación Cualitativa. Málaga: Aljibe

Túnnermann, C. (1977). Los Derechos Humanos: Evolución histórica y reto educativo, UNESCO, Caracas.

UNESCO (2020) Educación: de la disrupción a la recuperación. Recuperado en https://en.unesco.org/covid19/educationresponse

Unigarro, M. (2004). Educación virtual. Encuentro formativo en el ciberespacio. Bucaramanga: UNAB.

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC