the Education in times of Covid-19
La educación en tiempos de Covid-19 The learn at home strategy and the voices of its authors
Main Article Content
This article is the result of an investigative process in the framework of the health emergency due to Covid-19, after the national government decreed a State of Economic, Social and Ecological Emergency that led to mandatory isolation and the suspension of face-to-face classes. . This situation motivated to address the academic and pedagogical reality from the perspective of the main authors: parents, caregivers, students and teachers. The study aimed to analyze the narrative voices of the respective actors who participated in the Learn at Home strategy. The phenomenon was approached from the epistemological postulates of the historical-hermeneutical paradigm supported by the guidelines of pedagogical, phenomenological and narrative research. The information was captured through an open interview, which was carried out based on open and axial coding. The participants were 100 members of an educational community in Bogotá. 30 caregivers (fathers and mothers, legal representatives, grandparents), 30 teachers and 40 high school students. Among the findings, it is evident: the recovery of educational experiences that emerged in the face of the crisis in order to guarantee the right to education; the need to design contextual educational programs to continue transforming; students developed autonomy and used technological means for academic purposes; families resumed leadership, discovered resilient factors and fostered responsibility.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Banco Mundial (2019) informe sobre la crisis de la educación en América Latina y el Caribe.
CEPAL y UNESCO (2020) Informe Covid – 19. La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19 recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf DOI: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss85.4
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cuantitativos en investigación Cualitativa. Madrid: España. Ediciones Morata
Herrera, J. (2014). Pensar en la educación, hacer investigación. Bogotá: Colombia. Universidad de la Salle.
Malo, A. (2007). Introducción a la Psicología. Navarra, España: Eunsa.
Marín, J. (2018). Investigar en educación y pedagogía, sus fundamentos epistemológicos y metodológicos. Bogotá: Colombia. Editorial Magisterio.
MEN (2010). Lineamientos para la educación virtual en la educación superior. En https://aprende.colombiaaprende.edu.co/ckfinder/userfiles/files/Lineamientos_para_la_educacion_Virtual_dic_29.pdf
MINSALUD. (1993). Resolución 8430, Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Congreso de la República. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/.../RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF
Pérez, C., López, L. y Esteves, M. (2004). Cuestiones controvertidas de la investigación en el aula. En la investigación formativa. Seminario taller para investigadores y docentes investigadores. Bogotá: Colombia. Editorial universidad cooperativa de Colombia.
Prince, A. (2020). El acceso a Internet como derecho fundamental: perspectivas internacionales. en Revista Derecho & Justicia Volumen 3, número 1, Universidad Autónoma de Chile.
Ricceur, P. (2000) Narratividad, fenomenología y hermenéutica en Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura 2000 (25) pp: 189-207
Rodríguez, G., Gil, J. & García, E. (1999). Metodología de la investigación Cualitativa. Málaga: Aljibe
Túnnermann, C. (1977). Los Derechos Humanos: Evolución histórica y reto educativo, UNESCO, Caracas.
UNESCO (2020) Educación: de la disrupción a la recuperación. Recuperado en https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
Unigarro, M. (2004). Educación virtual. Encuentro formativo en el ciberespacio. Bucaramanga: UNAB.