The Orality around the Fogón of the Indigenous Community of the Resguardo de Males
La Oralidad alrededor del Fogón de la Comunidad Indígena del Resguardo de Males
Main Article Content
Introduction. The survival, knowledge and ancestral traditions of the population of the Resguardo de Males, in the municipality of Córdoba, in the south of the department of Nariño in Colombia, are increasingly at risk, which is why a methodology is proposed to support the transformation of this reality from the school classroom, starting from the identification of ancestral oral practices that have emerged from the hearth, in the homes of the indigenous community of Males. Methodology: it is proposed from the qualitative approach, descriptive type, with ethnographic design. The target population of this research is the eighth grade educational community of the IE. Técnica Agropecuaria del Resguardo Indígena de Males. The eighth grade is made up of 20 students. The sample will be made up of 15 people, thus, 10 parents, 3 indigenous community members and 2 teachers of the educational institution. Results: around the categories developed, they determine that orality is developed in the indigenous community from the hearth, starting from the teaching of children about the circumstances, the epicenter of family gatherings, the place where food is prepared, but also the place of teaching and learning. Discussion: orality, as in the other communicative competences, perfectly outlines two processes: emission (speaking) and reception (listening). Orality is the first tool of thought that contributes to designate the real world and the fictitious world, the seen and the unseen, the specific and the symbolic. Therefore, with orality it is possible to create and recreate beings, forms and meanings. Conclusions: This research managed to identify ancestral oral practices around the campfire, which still coexist with new customs.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Aponte, M. (2008). Métodos, preferencias y hábitos de lectura en estudiantes de pregrado. Teoría y praxis investigativa, 3(1), 29-36. https://bit.ly/3xCAsAq
Arias, D. (2017). Una puesta en escena: la oralidad como performance en la vida escolar. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 30. http://www.scielo.org.co/pdf/clin/n30/0121-053X-clin-30-00171.pdf
Cardona, S., Osorio, A., Herrera, A. y González, J. (2018). Actitudes, hábitos y estrategias de la lectura de los estudiantes ingresantes a la educación superior. Educación y educadores, 27(3), 482-503. https://bit.ly/3vqNFto DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.3.6
Carmona, V. y Martínez, I. (2012). Las TIC como estrategia para mejorar la lectura comprensiva en los estudiantes de 6° de la Institución Educativa María Inmaculada (Tesis de pregrado, Universidad de Cartagena). https://bit.ly/3rxfUW5
Chavarría, J. (2006). Teorías de las situaciones didácticas. Cuadernos de investigación y formación en educación matemática, 1(2). http://www.unige.ch/fapse/clidi/textos/teoria%20de%20las%20situaciones%20didacticas.pdf
Domínguez, I., Rodríguez, L., Torres, Y. y Ruiz, M. (2015). Importancia de la lectura y la formación del hábito de leer en la formación inicial. Estudios del Desarrollo Social y América Latina, 3(1), 94-102. https://bit.ly/3uQssKy
González, E., Hernández, M. y Márquez, J. (2013). La oralidad y la escritura en el proceso de aprendizaje. Aplicación del método aprende a escuchar, pensar y escribir. Contaduría y Administración, 58(2). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422013000200011 DOI: https://doi.org/10.1016/S0186-1042(13)71217-8
Guerrero, M. (2016). La investigación cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2). 1-9. DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7
Hernández, I. (2012). Investigación cualitativa: una metodología en marcha sobre el hecho social. Rastros Rostros, 14(27), 57-68. https://bit.ly/2IhYhCw
Martínez, M. (2011). Metodologías para la estimulación de las áreas del desarrollo.
Márquez, A. (2017). Sobre lectura, hábito lector y sistema educativo. Perfiles educativos, 39(155), 1-16. https://bit.ly/36quwQ0 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.155.58100
Medina, A. (2020). La importancia de la oralidad en las aulas de educación primaria. Propuesta didáctica (Tesis de pregrado). https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/41279/TFG-B.%201476.pdf?sequence=1
Quitian, S. (2017). Oralidad y escritura: campos de investigación en pedagogía de la lengua materna. Prax. Saber, 8(16). http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2216-01592017000100133&lng=en&nrm=iso&tlng=es DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n16.2017.6181
Restrepo, J. (2018). La utilización de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la consolidación de las trayectorias afectivo-sexuales de los jóvenes homosexuales y bisexuales colombianos residentes en España. Cuadernos de Trabajo Social, 31(2), 529-542. https://bit.ly/3vMxBAM DOI: https://doi.org/10.5209/CUTS.53308
Sampieri, R., Collado, C. y Baptista, P. (1997). Metodología de la Investigación. México: Editorial McGraw - Hill Interamericana de México, S.A.
Schrager, O. (1981). Lengua, Lenguaje y Escolaridad. Buenos Aires: Editorial médica Panamericana.
Utrera, M., Consuegra, M. y Loriga, J. (2019). El rescate de la oralidad como fuente del conocimiento. Conrado, 15(69). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000400166
Villalón, M., Ziliani, M., y Viviani, M. (2009). Fomento de la lectura en la primera infancia. Universidad Católica.
Vernon, S. y Alvarado, M. (2014). Aprender a escuchar, aprender a hablar. La lengua oral en los primeros años de escolaridad. Materiales para Apoyar la Práctica Educativa. Retrieved Julio 21, 2016, from http://publicaciones.inee.edu.mx/buscadorPub/P1/D/417/P1D417.pdf.
Yépez, E. y Álvarez, G. (2021). La oralidad y las dimensiones del lenguaje en los infantes. Revista Cognosis. Revista de filosofía, letras y ciencias de la Educación, 4(1). https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/1973 DOI: https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i0.1973