Between longings and impositions
Entre anhelos e imposiciones the female body in the educational act
Main Article Content
The female body has been permeated by different ideas and discourses that have designated how it should be and look, even guiding it to modelsfor movement, expression and behavior. Currently, the female body is crossed by the influence and regulations of the media, family, society, culture, economy, politics and the educational context should not ignore it. For this reason, it is necessary to look at the way in which these discourses are configured in education, leading to an interest in knowing the interpretation of the students about what they say about themselves or what they refer to their classmates, according to the interpersonal relationships they establish and how sometimes these are influenced by sociocultural discourses focused on men and on a mercantile idea of beauty. The above allows us to ask ourselves, as a society, about the way in which stereotypes of beauty, of the female body and different models of movement, behavior and expression with which it must comply have been transmitted, and even about those attributions that have been assigned to it as delicacy, tenderness, and submission; since these expressions and ideals affect the self-perception, self-esteem and the relationship that women have with their own body, and in certain cases they do not agree with the desires, aspirations and real possibilities for women. For this research, the main objective was to describe the perceptions of the female body of the 9th grade students from Institución Educativa La Piedad and its effects on the educational act for the academic year 2021, in the city of Medellín; leaving as a result the description of feelings of intimidation in the students by looks and comments related to the way they groom themselves, behave or put on makeup, thus observing stereotyped discourses about femininity.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Alvarado, (2019) LA ÉTICA DEL CUIDADO EN LA SUBALTERNIDAD FEMENINA EN EDUCACIÓN: CONSTRUCCIONES DISCURSIVAS DE EXDOCENTES EGRESADAS DE ESCUELAS NORMALES DE SANTIAGO. Santiago de Chile. Chile. Universidad Metropolitana de Ciencias de La Educación
Arias, C. (2009). Enfoque teórico sobre la percepción que tienen las personas. Horizontespedagógicos, 8, 22.
Cárcamo, (2020) Estereotipos de género sobre el rendimiento académico en Matemáticas, Lengua y Educación Física. Un estudio con escolares colombianos de Educación Primaria. Madrid. España. Universidad Autónoma de Madrid.
Ernesto (2020) Los discursos de la feminidad y la masculinidad construidos desde los participantes en el reinado nacional de belleza en Colombia de 1934 a 2018. Un recorrido histórico para visibilizar las representaciones sociales de género en el país. Madrid. España. Universidad Autónoma de Madrid.
Farina, C. (2005). ARTE, CUERPO Y SUBJETIVIDAD. Estética de la formación y Pedagogía de las afecciones (Tesis Doctoral). Universidad de Barcelona. Barcelona.
Foucault, M. (2000). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo xxi.
García, N. A. (2014). Lo femenino y lo monstruoso. Corpografías Estudios críticos de y desde los cuerpos, 1(1), 111-124. DOI: https://doi.org/10.14483/cp.v1i1.8420
Gómez, P. A. NATURALEZA DEL ACTO EDUCATIVO.
Guerrero, O. F. (2010). Fenomenología del cuerpo femenino. Investigaciones fenomenológicas: Anuario de la Sociedad Española de Fenomenología, (2), 243-252. DOI: https://doi.org/10.5944/rif.2.2010.5584
Guevara, G., Verdesoto, A., & Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Revista cientifica mundo de la investigación y el conocimiento, 163-173.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. d. (2014). Metodología de la Investigación .Mexico D.F: INTERAMERICANA EDITORES, S.A.
Hamui-Sutton, A., & Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en educación médica, 2(5), 55-60. DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8
Herrera, N. (2019). CONSTRUCCIÓN DE LA FEMINIDAD Y LA MASCULINIDAD EN LA ESCUELA: UNA PROPUESTA PEDAGÓGICA DIRIGIDA AL FORTALECIMIENTO DEL PESCC DE LA IE BOJACÁ, A PARTIR DE LA PERSPECTIVA DE GÉNERO. Bogotá, Colombia: Universidad Militar Nueva Granada.
Jaramillo Ortegón, Diana, Giraldo Patiño, Milena y Cardona Rivas, Dora. (2014) Construcción de la feminidad en adolescentes de La Dorada, Caldas. Ánfora, 21(36), 165 185. Universidad Autónoma de Manizales. ISSN 0121-6538. DOI: https://doi.org/10.30854/anf.v21.n36.2014.40
Kogan, L. (2003). La construcción social de los cuerpos o los cuerpos del capitalismo tardío. Persona, (6), 11-21. DOI: https://doi.org/10.26439/persona2003.n006.877
Koprinarov, L. (2012). El cuerpo comunicativo. José ortega y Gasset sobre el lenguaje como gesticulación. Revista de filosofía, 46, pp. 529-535.
Lagarde, M. (1990). Identidad femenina. Comunicación, Intercambio y Desarrollo Humano en América Latina, A. C. - México. pág. 2
Mauricio h, Andrés (2011) La inclusión social por la vía del cuerpo en mujeres diagnosticadas con anorexia bulimia en la ciudad de Medellín, Colombia.
Muñiz, E. (2014). Pensar el cuerpo de las mujeres: cuerpo, belleza y feminidad. Una necesaria mirada feminista. Sociedad e estado, 29, 415-432. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922014000200006
Pedraza, Z. (2011). La "educación de las mujeres". Revista de Estudios Sociales, 41, pp 72- 83 DOI: https://doi.org/10.7440/res41.2011.06
Pineda Tur, A. (2020). Simbología erótica; erotización y deserotización del cuerpo femenino (Doctoral dissertation).
Rodríguez, J. G. (2005). Educar y ser maestro: mucho más que enseñar. educación y cultura, 68.
Steller, V. A., &Bermúdez, K. S. (2011). La belleza del cuerpo femenino. Wímblu, 6(1), 9-21.
Tubert, S. (2010). Los ideales culturales de la feminidad y sus efectos sobre el cuerpo de las mujeres. Quaderns de Psicologia, 161-174. Obtenido de https://raco.cat/index.php/QuadernsPsicologia/article/view/215014#:~:text=Silvia%20Tubert,a%20su%20Ideal%20del%20Yo.
Zuluaga-Gómez, A. (2018). Representaciones sociales construidas sobre el cuerpo Femenino por mujeres adolescentes, víctimas de explotación sexual. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 36(1), 75-82. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v36n1a09