Venezuelan international migration to Colombia

La migración internacional venezolana a Colombia a variable in the educational system

Main Article Content

Luis Alejandro Guío Rojas
Viviana Marcela Torres Carvajal
Abstract

In the last decade, Latin America has faced a massive migratory phenomenon, it has been the population displacement of Venezuelans to different places in North, Central and South America; This is due to an economic and political crisis that began in 2015. Due to its geographical proximity and cultural proximity, Colombia is the largest recipient of displaced Venezuelans, but social and economic conditions also make migrants victims of evident Colombian problems. in this territory, within this scenario, it is forged as a research objective To understand critically and purposefully how the right to education of children and young international migrants from Venezuela to Colombia is assumed from their own perspective, teachers, agents educational and migration experts. This from a reading of reality from an active hermeneutics supported by interviews, surveys and talks with the community of two schools in Bogotá, in addition to the reflection of recognized authors in the field of international migration and the life history of migrants. .


In this scenario, international migration and the right to education emerge as categories of analysis for this article, from this perspective the characteristics that make the migration of Venezuelan families to Colombia a variant within the Colombian educational system are presented, since the conditions pedagogical, cultural and curricular that vary between said transit, are variables that all the educational communities of the country are perceiving as important facts to take into account within the national and international educational policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
44%
33%
Days to publication 
288
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Luis Alejandro Guío Rojas, Corporación Universitaria Iberoamericana

Doctorando en Humanidades, Humanismo y Persona de la Universidad San Buenaventura, Docente investigador de la Corporación Universitaria Iberoamericana. Docente orientador de la Secretaría de Educación del Distrito en Bogotá, su última publicación fue: “Decolonización del cuerpo: deconstruyendo masculinidades en la escuela”, perteneciente a la Red de Orientadoras y orientadores, al semillero de masculinidades y al grupo de investigación GIEEP. Colombia. luis.guio@ibero.edu.co

References

Referencias

Cartay, B. (2012). La naturaleza: objeto o sujeto de derechos. Universidad Autónoma de Guerrero. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/7/3219/5.pdf

Donaldson, S., & Kymlicka, W. (2014). Zoopolis A political Theory of Animal Rights (Oxford ed.). Oxford. https://www.researchgate.net/publication/324913685_Sue_Donaldson_y_Will_Kymlicka_Zoopolis_Una_revolucion_animalista_-_Errata_naturae_Madrid_2018_552p

Flórez, L; Carreño, I. (2020). Dignidad humana y autodeterminación: una visión crítica desde la psicología histórico cultural. En D, Muñoz (ed). La dignidad humana puesta en cuestión. Aportes críticos en torno a una idea fundamental (pp. 129-159) Editorial Bonaventuriana. https://www.researchgate.net/publication/355913942_La_Dignidad_humana_Puesta_en_Cuestion_pdf

Gadamer, H. (1960). Verdad y método II. Marburgo: Hermeneia. http://medicinayarte.com/img/gadamer-verdad_y_metodo_ii.pdf

Garzón L. (2019). La Filosofía Praxial (PME) y la Hermenéutica Activa como herramientas teórico-prácticas para el análisis y la transformación de la educación musical en Colombia (Caso Escuela de Música Universidad Sergio Arboleda). [Tesis de maestría, Universidad Sergio Arboleda] http://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/handle/11232/1666/Filosofia%20praxial%20PME%20y%20la%20hermeneutica%20activa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

González, A. (2018). La crisis civilizatoria desde la perspectiva de los activistas en resistencia de Temacapulín. En J. Ceja (editor) Vivir en la encrucijada, crisis civilizatoria : dimensiones críticas, perspectivas y alternativas (pp 181,206) Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades Universidad de Guadalajara. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Mexico/cucsh-udg/20200713102544/vivir-en-la-encrucijada-MX-021.pdf

Lozano, F., Bent, Y., Gélvez, S., & Rueda, D. (2020). Migración forzada, catástrofe civilizatoria sin fronteras y cooperación internacional. En K. Muñoz, F. Lozano, & E. Palacios, (eds) Migración, desplazamiento forzado y violencia desde el contexto político global (págs. 163-197). Bogotá: Editorial Boaventuriana.

Ministerio de Educación Nacional. (2022). ESTRATEGIAS DEL SISTEMA EDUCATIVO COLOMBIANO PARA LA ATENCIÓN DE LA POBLACIÓN ESTUDIANTIL EN CONTEXTOS DE MOVILIDAD HUMANA Y MIGRACIÓN: UNA MIRADA AL CASO MIGRATORIO VENEZOLANO. (A. J. Anaya, Ed.) Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_33.pdf

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (1948). Declaración universal de los Derechos humanos. París Francia: ONU. https://www.ohchr.org/sites/default/files/UDHR/Documents/UDHR_Translations/spn.pdOrdóñez, J. (2021). Pasión, muerte y resurrección de los derechos humanos (Santi Torres Rocaginé ed.). Edita Cristianisme i Justícia. https://www.cristianismeijusticia.net/sites/default/files/pdf/es222.pdf

Organización Internacional para las Migraciones (OIM). (2006). Glosario sobre Migración. Ginebra: OIM. https://www.corteidh.or.cr/sitios/Observaciones/11/Anexo4.pdf

Ordóñez, J. (2021). Pasión, muerte y resurrección de los derechos humanos (Santi Torres Rocaginé ed.). Edita Cristianisme i Justícia. https://www.cristianismeijusticia.net/sites/default/files/pdf/es222.pdf

Ortíz, A. (2018). Hacia una interculturalidad decolonial. En A. Ortíz (Ed.), Decolonialidad de la educación. Emergencia/Urgencia de una pedagogía decolonial (pp.59-76). Santa Marta: Editorial Unimagdalena. doi:https://doi.org/10.2307/j.ctv1t8c2w.7 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1t8c2w.7

Palermo, Z. (2017). DIFERENCIA EPISTÉMICA Y DIFERENCIA COLONIAL. EL ROL DEL COMPARATISMO CONTRASTIVO Y DE LAS HERMENÉUTICAS PLURITÓPICAS. Cuadernos del Hipogrifo. Revista de Literatura Hispanoamericana y Comparada, 7-26. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/58262856/7-25-libre.pdf?1548479621=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DDIFERENCIA_EPISTEMICA_Y_DIFERENCIA_COLON.pdf&Expires=1681750659&Signature=XzIyVOkwAGL2ucI8xh~MKRdGoeHLEhppPc~8BjqJvgkNyj4GIFqI-iSam

Sánchez, D. (2015). Derechos Humanos, no colonialidad y otras luchas por la dignidad: una mirada parcial y situada. Campo jurídico, 3(1), 181-213. https://idus.us.es/handle/11441/88194 DOI: https://doi.org/10.37497/sdgs.v3i1.154

UNICEF. (1990). Declaración Mundial sobre Educación para Todos. Jomtien (Tailandia): ONU. https://www.filosofia.org/cod/c1990ept.htm#:~:text=Aprobada%20por%20la%20Conferencia%20Mundial,9%20de%20marzo%20de%201990&text=Hace%20m%C3%A1s%20de%20cuarenta%20a%C3%B1os,tiene%20derecho%20a%20la%20educaci%C3%B3n%C2%BB.

Zarka, Yves Charles. (2013). La inapropiabilidad de la Tierra. Principio de una refundación filosófica frente a los desafíos de nuestro tiempo. Ulzama, España: Ediciones NED, 2016, pp. 9 - 53.

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC