A step towards inclusion
Un paso hacia la inclusión Exploring social skills through dance in people with disabilities from the Lions Dance group of Inder Medellín.
Main Article Content
At present, various ways have been sought to break the paradigms of disability at all levels, it is for this reason that new inclusive forms are planned at the educational level, so that people who suffer from physical, cognitive or mental limitations can participate in a training exercise that develops their social skills. In this sense, the LIONS Dance group of the sport without limits program of Inder Medellín, currently carries out dance training processes with people with disabilities, emerging from there the need to address the possibilities of these strategies to promote socialization in the users and establishing as the general objective of this research to identify the pedagogical strategies that promote the social skills of people with disabilities from the Lions Dance group of the Deporte sin límites program of Inder Medellín 2023. In this way, the methodology was used qualitative with descriptive scope and the application of instruments such as the interview and two patchwork quilts named as Care quilt and Experience patchwork, through which it was possible to identify that there is a relationship between dance pedagogical strategies and the promotion of skills users, in areas such as verbal and non-verbal communication, empathy, improvement in listening skills, among other essential skills that allow users to maintain satisfactory interpersonal relationships.
Downloads
Article Details
Argencio, D. (2017). El Arte De La Danza (O Lo Que Es La Danza Con Mayúscula). Obtenido de: https://dadun.unav.edu/handle/10171/58351
Barnet, S. (1990). Implementación de un programa de danza para personas con Discapacidad Intelectual: Repercusiones en su Bienestar Emocional. Obtenido de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/404840/Tesi_Silvia_Barnet_Lopez.pdf;jsessionid=40599C157071195D757DE2C18380B15E?sequence=2
Betina, A & Contini, N (2011) Las habilidades sociales en niños y adolescentes. Su importancia en la prevención de trastornos psicopatológicos. Obtenido de: https://www.redalyc.org/pdf/184/18424417009.pdf
Bravo, H. (2008). Estrategias pedagógicas. Córdoba: Universidad del Sinú.
Correa-Gutiérrez, J.C. (2016). Danza, expresión e inclusión. Un acercamiento hacia la danza integradora y la danza deportiva en silla de ruedas como prácticas inclusivas. Obtenido de: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1222/te.1222.pdf
Cova, Y. (2012). La comprensión de la escucha. Obtenido de: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0459-12832012000200005
Covarrubias, P., Piña, M. (2004). La Interacción Maestro-Alumno y su Relación con el Aprendizaje. Obtenido de: https://www.redalyc.org/pdf/270/27034103.pdf
Dubatti, J. (2015). Convivio y tecnovivio: el teatro entre infancia y babelismo. Revista colombiana de las Artes escénicas, 9, 44-54. http://190.15.17.25/artescenicas/downloads/artesescenicas9_5.pdf
Escobar-Medina, M. (2014). Influencia de la interacción alumno-docente en el proceso enseñanza-aprendizaje. Obtenido de http://www.udgvirtual.udg.mx/paakat/index.php/paakat/article/view/230
García - Chacón, B., González – Zabala S., Quiroz- Trujillo A., Velásquez - Velásquez, A. (2002). Técnicas interactivas para la investigación social cualitativa. Fundación Universitaria Luis Amigo.
García-rangel, E., García-rangel, A.& Reyes Angulo, J.A. (2014). Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Obtenido de: https://www.redalyc.org/pdf/461/46132134019.pdf DOI: https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.19.eg
González, S. & Macciuci, M. (2013). El poder de la danza en personas con discapacidad. Obtenido de: https://cdsa.aacademica.org/000-038/210.pdf
Gonzáles - Rey, F. L. G. (2008). Psicología y arte: razones teóricas y epistemológicas de un desencuentro. Tesis psicológica: Revista de la Facultad de Psicología, (3), 140-159.
Gutiérrez-Calderón, T. (2016) Fomento de la Escucha Activa y la Audición Consciente en el ámbito educacional. Obtenido de: https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/8909/GutierrezCalderonTamara.pdf?sequence=1
Males-Rosero, L. (2018). La interacción entre pares en los círculos de aprendizaje. Obtenido de: https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/5739
Mercado, E., Merino, C. & González, D. (2021) Los beneficios de la danza en la mejora de la calidad de vida (CdV) de personas con discapacidad intelectual (PcDI). Obtenido de https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/115828 DOI: https://doi.org/10.14198/ALTERN2021.28.2.04
Montes, V.M. (2017) La danza contemporánea como estrategia comunicacional para la inclusión social de personas con discapacidad física: el caso de Kinesfera Danza. Obtenido de: https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/9247
Motos, T. (2013). Psicopedagogía de la dramatización. Universidad de Valencia, 1(1). 1-36. http://www.postgradoteatroeducacion.com/wp-content/uploads/2013/11/Piscopedagogia-de-la-dramatizaci%C3%B3n-Tom%C3%A1s-Motos.pdf
Mozo, J. (2015). la expresión de las emociones a través de la danza en el ámbito escolar de segundo ciclo de primaria. Obtenido de: https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/16272/TFG-L1122.pdf;jsessionid=89BF6B4AD50D6318C87699E23D923AEA?sequence=1
Roca, E. (2014) Cómo mejorar tus habilidades sociales. Obtenido de: http://www.cop.es/colegiados/pv00520/pdf/Habilidades%20sociales-Dale%20una%20mirada.pdf
Rodríguez-Laverde, D. (2016). la danza/movimiento como recurso de expresión y transformación aplicada a las competencias básicas de la educación emocional. Obtenido de: https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/handle/11349/5166/RodriguezLaverdeDianaPatricia2016.pdf?sequence=1
W. C. Smith, A. B. Filson Young [1910], the Encyclopedia Britannica, vol. VII – pag 15-16
Tamayo, M. (2006) Tipos De Investigación. Obtenido de: https://trabajodegradoucm.weebly.com/uploads/1/9/0/9/19098589/tipos_de_investigacion.pdf
Villanueva, G. (2016) Estrategias pedagógicas de ética para estudiantes con discapacidad. Obtenido de: https://repository.usta.edu.co/handle/11634/4369
Valle, A., Manrique, L. & Revilla, D. (2022). La Investigación descriptiva con enfoque cualitativo en educación. Obtenido de: https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/184559
Zorrilla, M. (2020), Aprendizaje cooperativo y habilidades sociales. Obtenido de https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/10915