Características de una clase inclusiva en estudiantes con Síndrome de Asperger de una escuela primaria de Puebla, México

Características de una clase inclusiva en estudiantes con Síndrome de Asperger de una escuela primaria de Puebla, México

Main Article Content

Omar Alexis Elías Segura
Lizeth Cuaya Cuaya
Abstract

In the educational environment there are different aspects and determinations that need to be addressed in human training, for this purpose the present investigation focused on the characteristics of an inclusive class where learning is promoted in students with Asperger's Syndrome, for this study the methodology that is produced a descriptive qualitative study, using an interview as an information collection tool, which was applied to teachers of an inclusive primary school who had an approach with students who present this disorder. According to the results obtained in the investigation, it was understood that within the characteristics of an inclusive class are the curricular adjustment, the understanding of the needs of the students who present the educational need and of the whole group in general, Since the strategies or techniques must be suitable for all students and work together with students with Asperger Syndrome, the role of the teacher is to be a guide and accompany all students without eliminating anyone.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biography / See

Lizeth Cuaya Cuaya, Universidad del Valle de Puebla - México

Licenciada en Pedagogía por la Universidad del Valle de Puebla, con experiencia en el nivel Básico, Medio Superior y Superior, principalmente en el área docente, orientación y tutorías, capacitación, alfabetización, desarrollo académico, y atención de necesidades educativas especiales.

References

Álvarez-Gayou, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: Fundamentos y metodología. Paidós Educador.

Ávila A. y Esquivel V. (2009). Educación Inclusiva en Nuestras Aulas. Editorama, S.A.

Bauer, S. (2006). El Síndrome de Asperger. OASIS.

Brandão, C., Carvallo, J., Arellano, R., Baixinho, C. y Ribeiro, J. (2019). Experiencias con uso del método de estudio de caso en la investigación de organizaciones. Ludomedia.

Cabrera, M. y Medina, M. (2017). El docente de aula regular y la atención educativa de niños que presentan Síndrome de Asperger. Dialógica: Revista multidisciplinaria, 14 (1), 50-86.

Casanova, M. y Rodríguez H. (2009). La inclusión educativa un horizonte de posibilidades. Editorial la Muralla.

Dueñas, M. (2010). Educación inclusiva. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 358-366. DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11538

Heredia, J. (2011). Estrategias para favorecer el aprendizaje en el alumno con Síndrome de Asperger. Revista digital innovación y experiencias educativas, 45, 1-8.

López-Vélez, A. (2018). La escuela inclusiva El derecho a la equidad y la excelencia educativa. Universidad del País Vasco.

Plancarte, P. (2017). Inclusión educativa y cultura inclusiva. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(2), 213-226.

Raya, J. (2014). Síndrome de Asperger estrategias de intervención en el ámbito educativo. EOE Especializado.

Rivero, J. (2017). Las buenas prácticas en educación inclusiva y el rol del docente. Revista Educ@ción en contexto, 3, 109-120.

Ruíz, R., Enríquez, H. y Alemán, J. (2019). Estrategias metodológicas que implementa la docente para favorecer la comprensión lectora en el niño Autista. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua.

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2019). Estrategia Nacional de Educación Inclusiva. Secretaría de Educación Pública.

UNESCO (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Citaciones