Beyond Grades: Reflections on the Dependency on Grades as the Sole Approval Marker for Physiotherapy Students.
Más allá de las notas: Reflexiones sobre la dependencia a las notas como único marcador de aprobación de estudiantes de fisioterapia.
Main Article Content
Through a reflective study based on theoretical concepts of gray literature repositories and publications, a critical reflection was made about the excessive dependence on grades as an evaluation method in the field of physiotherapy. In order to conduct this research, an argumentative approach was applied, and a position based on the author's experience and expertise in the field of physiotherapy was adopted. The critical analysis of gray literature was carried out using search engines such as PubMed, Scielo, and Google Scholar. Being a qualitative study, the subjective aspect of the manuscript is informed not only by the concepts derived from the documentary review but also by ideas and theories based on experience. As a result, a critique is generated that encourages stakeholders in higher education in physiotherapy to analyze their evaluation methods and the consequences of an exaggerated reliance on grades as the sole marker for student approval.
Downloads
Article Details
Álvarez Hernández, E., Parra, A., Campoy, F., Miguel, J., & García, S. (2013). International Journal of Developmental and Educational Psychology. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 179–187. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349852173008
Andrea, F., Gómez, A., María, A., & Matulic, V. (2018). ESTUDIO DE CASOS: Una metodología de enseñanza en la educación superior para la adquisición de competencias integradoras y emprendedoras. Tec Empresarial, 12(3), 7–16. DOI: https://doi.org/10.18845/te.v12i3.3934
Bustingorry, S. O., & Mora, S. J. (2008). METACOGNICION: UN CAMINO PARA APRENDER A APRENDER. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 34(1), 187–197. https://doi.org/10.4067/S0718-07052008000100011 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052008000100011
Cuchca, M., Trujillo, S., & Pedro, B. (2021). Enfoque cualitativo y cuantitativo de la evaluación formativa. Rehuso, 6(3). https://doi.org/10.5281/zenodo.5512590
De Los Ángeles Meraz Rosas, M., Gómez, M. A. C., Audiffred, V. R., & Meléndez, R. M. O. (2018). Evaluación cualitativa: una alternativa para la praxis de enfermería. Cultura de Los Cuidados, 22(51), 160–168. https://doi.org/10.14198/CUID.2018.51.18 DOI: https://doi.org/10.14198/cuid.2018.51.18
Delgado García, A. M., & Beltrán de Heredia Ruiz, I. (2017). Más allá de la calificación. Instrumentos para evaluar el aprendizaje, Concepción, Universidad de Concepción, 2016. In Sistemas multimedia: Introducción a los sistemas multimedia para formación. Huygens. https://www.academia.edu/35734050/M%C3%A1s_all%C3%A1_de_la_calificaci%C3%B3n_Instrumentos_para_evaluar_el_aprendizaje_Concepci%C3%B3n_Universidad_de_Concepci%C3%B3n_2016
Kealey, A., & Kealey, A. (2020). Competency-based medical education: don’t wait for change, lead it! Colombian Journal of Anestesiology, 48(3), 107–110. https://doi.org/10.1097/CJ9.0000000000000170 DOI: https://doi.org/10.1097/CJ9.0000000000000170
Mantilla, G., Ariza, K., Santamaría, A., Moreno, S., Mantilla, G., Ariza, K., Santamaría, A., & Moreno, S. (2022). Perceptions on a Pedagogical Strategy in a Competency-based Curriculum in Medicine. Universitas Medica, 63(1), 10–20. https://doi.org/10.11144/JAVERIANA.UMED63-1.PEPC DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.umed63-1.pepc
Mondragón Hernández, & Sosa Rosas. (2019). Experiencias de los alumnos en el Aprendizaje del Proceso de atención de enfermería. Enfermería Universitaria, 16(3), 249–258. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-70632019000300249&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.3.709
Moreno Olivos, T. (2009). La evaluación del aprendizaje en la universidad: tensiones, contradicciones y desafíos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14(41), 563–591. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662009000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Reyes-Cárdenas, F., & Padilla, K. (2012). La indagación y la enseñanza de las ciencias. Educación Química, 23(4), 415–421. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2012000400002&lng=es&nrm=iso&tlng=es DOI: https://doi.org/10.1016/S0187-893X(17)30129-5
Suárez, J., Maiz, F., & Meza, M. (2010). Inteligencias múltiples: Una innovación pedagógica para potenciar el proceso enseñanza aprendizaje. Investigación y Postgrado, 25(1), 81–94. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872010000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Triviño, P., Aponte, C., Góngora, S., Leal, jaime, Carrillo, D., Díaz, L., & Restrepo, J. (2021). Comunidades de práctica en educación médica: relación con la enseñanza clínica. Elsevier, 22(6), 509–513. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181320301431 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.08.007
Veliz, L., Argandoña, P., & Vega, R. (2021). Percepción sobre un diario reflexivo para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de enfermería. Educación Medica Superior, 31(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412021000200005&script=sci_arttext&tlng=pt
Wiggins, G., & Mctighe, J. (2017). Wiggins, G., & McTighe, J. (2005) Understanding by design (2nd ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development ASCD. Colombian Applied Linguistics Journal, 19(1), 140–142. https://doi.org/10.14483/CALJ.V19N1.11490 DOI: https://doi.org/10.14483/calj.v19n1.11490